زمان : 01 Aban 1390 - 13:34
شناسه : 40693
بازدید : 2145
كارشناس مسؤول بهداشت روان مركز بهداشت يزد:توجه كردن مهارتي كليدي در تربيت كودك است كارشناس مسؤول بهداشت روان مركز بهداشت يزد:توجه كردن مهارتي كليدي در تربيت كودك است
كارشناس مسؤول بهداشت روان مركز بهداشت استان يزد، توجه كردن را مهارتي مهم و كليدي در تربيت كودك دانست و گفت: با توجه كردن مناسب، پدر و مادر موافقت خود را به رفتار مثبتي كه كودكشان انجام داده نشان مي دهند و كودك متوجه مي شود كه والدين شان رفتار او را تاييد كرده و قبول دارند.

فاطمه زارع بيان كرد: پنج مهارت در خصوص فرزندپروري شامل توجه كردن، پاداش دادن، ناديده گرفتن، دستورات موثر به كودك خود دادن و استفاده درست از محروم سازي موقت (تنبيه كودكان) مي باشد.

وي ادامه داد: توجه كردن به معناي توصيف رفتارهاي مناسب كودك و در بعضي مواقع تقليد و تكرار آنچه كودك انجام مي دهد مي باشد. 

وي ادامه داد: اگر مهارت توجه كردن را به خوبي در مورد كودكان خود بكار بگيريم سبب افزايش اعتماد به نفس و احساس كفايت در آنها مي شود.

وي افزود: اكثر والدين فكر مي كنند كه توجه لازم را به كودك شان دارند اما بارها از فرزندان خود شنيده اند كه شما هيچ توجهي به ما نداريد و از اين بابت گله مند هستند و معمولا شنيدن اين حرف والدين را نگران و متعجب مي كند.


وي از نتايجي كه از توجه مناسب و به موقع به رفتارهاي مثبت و مطلوب كودك بدست مي آيد را افزايش رفتارهاي مثبت كودك دانست.

زارع با بيان اينكه در زمان بكارگيري مهارت توجه كردن اقداماتي بايد انجام شود، تصريح كرد: از جمله اين كارها اين است كه دقيقا رفتاري كه كودك در حال انجام دادن آن مي باشد را بازگو كنيد و نشان دهيد كه حواستان به او هست.


وي افزود: از آنجايي كه توجه كردن به رفتار كودك بسيار شبيه گزارش مجريان مسابقات ورزشي مي باشد كه صحنه وقايع را توضيح مي دهد، والدين نيز هنگامي كه او در حال بازي است عينا تمام حركات او را بازگو كنند.

وي دومين اقدام را تقليد كردن كارهاي كودك دانست و خاطرنشان كرد: اين كار بايد بطور منظم انجام شود چرا كه بكارگيري گاه به گاه سبب بي اثر شدن اين روش مي شود و بايد به كودك بفهمانيم كه او را درك مي كنيم و به او بازخورد مثبت بدهيم.

اين كارشناس مسؤول بهداشت روان توصيه كرد: در هنگام توجه كردن از دستور دادن به كودك بپرهيزيد بدين معنا كه در اين زمان نبايد به او چيزي را امر كنيم به عنوان مثال به او نگوييم "اين را نقاشي كن"، "اين را بنويس" و...

وي گفت: به هيچ وجه در زمان توجه بخصوص نقاشي كردن از او سئوال پرسيده نشود و فقط رفتار كودك را توصيف كنيد به عنوان مثال نگوييد "چرا اين درخت را رنگ مي كني؟" بلكه بگوييد "مي بينم داري نقاشي مي كني."

وي همچنين گفت: به وقايع عادي و طبيعي كه در طول روز براي كودك مي افتد توجه كنيد.

زارع يادآور شد: از هر لحظه كوتاه و مناسب براي توجه و تشويق كردن كودك استفاده كنيد و سعي كنيد هر زماني كه كودك رفتار مناسبي انجام داد و از نظر شما مناسب بود، موافقت خود را اعلام كنيد و او را تشويق كنيد. به عنوان مثال هنگامي كه او لباسهاي خود را مرتب مي كند به او آفرين بگوييد و از او تشكر كنيد