زمان : 25 Mehr 1390 - 23:55
شناسه : 40498
بازدید : 7633
اينبار خطر استاني است! فاجعه در كمين استان يزد!(7 نظر) اينبار خطر استاني است! فاجعه در كمين استان يزد!(7 نظر)

اينبار خطر استاني است! فاجعه در كمين استان يزد!

سید حسین پایدار اردکانی

قلب تپنده ايران اسلامي، استان دارالعباده يزد، سرزمين قنات و قنوت و قناعت، نگين انگشتري كوير ايران كه سهم بسزايي در گسترش صنعت و تجارت، استخراج معادن و منابع طبيعي، توريسم و گردشگري و تربيت نيروهاي نخبه و افكار توسعه يافته در اين مرز و بوم را به خود اختصاص داده و همواره مورد عنايت ويژه بزرگان نظام اسلامي به خصوص حضرت امام(ره) و مقام رهبري بوده، اين روزها خطري بس بزرگ را در كمين خود مي بيند.

استاني كه حالا تشنه تر از هر زمان ديگر، چشم انتظار رسيدن دومين خط انتقالي آب براي كاستن از عطش بي پايان خشكساليهاي پي در پي است، حالا با يك خبر بسيار تلخ و ناگوار ديگر مواجه شده: " خطر حذف استان يزد از مسير كريدور تهران- بندرعباس يا همان شاهراه معروف شمال به جنوب كشور آنهم در صورت اجراي آزاد راه " تهران، نطنز، اصفهان، شهرضا، ابركوه!!، سيرجان، بندعباس".

حال افكار عمومي استان مي مانند و چند سوال كه بايد مسئولين استان و در راس آنها استاندار محترم يزد بدانها پاسخ گويند:

در سالجاري قراردادي با شركت مشاوران شمع، (شالوده هاي مقاوم عمران) با عنوان مطالعات توجيه اوليه آزاد راه "نطنز، يزد، سيرجان" با محوريت و كارفرمايي وزارت راه و ترابري منعقد شد و مطالعات آن هنوز هم در دست اقدام است. چرا با وجود مطالعات و اقدامات اوليه شركت بين المللي "آباد راهان پارس" كه يكي از بزرگترين شركتهاي بين المللي و راهسازي كشور بوده و تعدادي از آزادراههاي كشور را نيز احداث كرده و تمايل زيادي به سرمايه گذاري به عنوان يك پيمانكار در پروژه آزاد راه "نطنز- يزد- سيرجان" دارد و مشخصات و اطلاعات پروژه مذكور را نيز با صرف وقت و هزينه، جمع آوري نموده و در اين خصوص در ارتباط با ادارات كل راه و ترابري استانهاي يزد و كرمان و اصفهان، رايزني نموده است و تمايل زيادي براي سرمايه گذاري در اين مسير دارد،( به ويژه در قطعه حد فاصل اردكان تا انار) ، به علت برخي مسائل كه انشاالله بايد در موقع خود براي مردم روشن شود- كه يكي از آن دلايل ترغيب سرمايه گذار براي سرمايه گذاري در محور اصفهان- ابركوه- سيرجان از سوي برخي مقامات استان!! است- اجراي اين پروژه ( آزاد راه تهران، نطنز، يزد، سيرجان) در هاله اي از ابهام فرو رفته و اين روزها صحبت از حذف استان يزد از مسير كريدور تهران- بندرعباس و جايگزيني مسير "تهران، نطنز، اصفهان، شهرضا، ابركوه، سيرجان، بندرعباس" به جاي آن هستيم؟ ؟؟

چرا با وجود برتريهاي محسوس آزاد راه " نطنز، يزد سيرجان، بندرعباس" بر آزاد راه " نطنز، اصفهان، شهرضا، ابركوه، سيرجان، بندرعباس" از جمله:

- برخورداري از موقعيت ممتاز كشوري، منطقه اي و جهاني كه منطبق با كريدور شمالي – جنوبي مصوب اتحاديه اروپا در اجلاس سال 1993 ميلادي

- قرار گرفتن پر تردد ترين جاده هاي كشور در اين مسير كه آمار، گواه آن است

- تصويب پروژه آزاد راه "نطنز، يزد، سيرجان" در دور دوم سفر هيات دولت به استان يزد

- و....

چرا حالا باز زمزمه هايی از تغيير اين پروژه به گوش مي رسد؟

جناب استاندار محترم!

آيا مي دانيد با ساخت راه "اصفهان، ابركوه، سيرجان، بندرعباس"، ديگر ساخت آزاد راه " نطنز، يزد، سيرجان، بندرعباس" كه مصوبه هيات دولت است، توجيه فني و اقتصادي ندارد و هيچ سرمايه گذاري حاضر به سرمايه گذاري در آن نخواهد شد؟

جناب استاندار محترم!

آيا مي دانيد عدم ساخت آزاد راه " نطنز، يزد، سيرجان، بندرعباس" و انتقال بار ترافيكي ترانزيت تهران – بندرعباس به سمت آزاد راه " اصفهان، ابركوه، سيرجان، بندرعباس" باعث حذف استان دارالعباده و استراتژيك يزد از محوريت پروسه حمل و نقل و ترانزيت كشور در دراز مدت و در نتيجه عدم توجيه اقثصادي سرمايه گذاري براي اجراي بسياري از پروژه هاي راهسازي استان- (از جمله پروژه احداث باند دوم محور اردكان – چوپانان- دامغان به سمت گرگان) خواهد شد كه همين امر به تنهايي فاجعه اي براي استان يزد در آينده خواهد بود؟

جناب استاندار محترم!

آيا مي دانيد بسياري از پروژه هاي صنعتي و اقتصادي استان كه مورد هدف سرمايه گذاران داخلي و خارجي هستند و يا اجرا شده و به بهره برداري رسيده اند و يا در حال ساخت و يا در شرف اجرا مي باشند( مانند بارانداز مركز ملي تخليه كالا و...) در صورت از دست رفتن پتانسيل ترانزيتي استان و حذف آن از كريدور شمال- جنوب، ديگر توجيه اقتصادي براي سرمايه گذاري و ادامه حيات اقتصادي خود نخواهند داشت؟

جناب استاندار محترم!

شما بهتر مي دانيد كه بيش از 75 درصد جمعيت استان يزد، در دشت مهريز- يزد- اردكان ساكن هستند و بخش عمده اي از فعاليتهاي اقتصادي و خدماتي مرتبط با امرار معاش خود و خانواده مردم شهرستانهايي چون ميبد و صدوق و اردكان و يزد و مهريز و حتي تفت و بافق، مستقيم يا غير مستقيم با امر حمل و نقل و ترانزيت كالا و مسافر

گره خورده و عدم عبور آزاد راه ترانزيتي تهران – بندرعباس از اين استان، چه فاجعه اي را در اين خصوص در امر زندگي روزمره مردم رقم خواهد زد ، به گونه اي كه در دراز مدت شاهد مهاجرت مردم از اين مناطق به دليل ركود اقتصادي و نياز آنها به كسب درآمد خواهيم بود؟

حال همه دلسوزان و صاحب نظران  استان دارالعباده يزد كه قلب تپنده ايران اسلامي است – بدون توجه به گرايشهاي سياسي- بايد در اين خصوص  اظهار نظر نمایند 

اطمينان دارم، نماينده محترم ولي فقيه در استان، نمايندگان محترم مردم استان در مجلس شوراي اسلامي، ائمه محترم جمعه و جماعات شهرهاي استان، و همه مردم شريف اين سامان،در مسيري قانوني، منطقي و عقلاني، با  نگاه به آينده رو به پيشرفت استان يزد و به دور از مصلحت سنجيهاي دست و پاگير،سعی خواهند کرد  تا استان عزيز يزد از مسير ترانزيتي شمال به جنوب كشور حذف نشود. انشاالله.