زمان : 21 Mehr 1390 - 12:29
شناسه : 40303
بازدید : 6486
بيمه شدگان چشم براه(2): 45000  بيمه شده طبسی و يك پزشك عمومي!!!!!!!!!(2 نظر) بيمه شدگان چشم براه(2): 45000 بيمه شده طبسی و يك پزشك عمومي!!!!!!!!!(2 نظر)

گزارش سید ابوالفضل حقاني– خبرنگار و سرپرست يزدفردا: مدتي پيش با تهيه قسمت اول این گزارش(بيمه شدگان چشم براه: قول هاي مديران تأمين اجتماعي كشور در شهرستان طبس و هر روز محروميت بيشتر!!!) )، گوشه اي از درد دلهاي بيمه شدگان سازمان تامين اجتماعي شهرستان طبس در رابطه با وضعيت درماني آنها در سايت يزد فردا منتشر نمودیم که متاسفانه پاسخی از سوی تامین اجتماعی استان دریافت نکردیم .

این گزارش تنها هدیه ای  است به جامعه 45000 نفري تحت پوشش سازمان تامين اجتماعي در شهرستان طبس (كارگران، بازنشستگان، مستمري بگيران) .

مراجعات حضوري و تماسهاي تلفني مكرر بيمه شدگان در دو روز گذشته و  بحراني تر شدن وضعيت درماني آنها ما را بر آن داشت تا از دريچه اي ديگر و با حضور در درمانگاه تامين اجتماعي طبس موضوع را پيگيري کنیم.

ساعت 7.40 صبح چهارشنبه : شماره پزشك عمومي تمام شده است.

يكي از بيماران كه با كودكي در آغوش و دو دفترچه بیمه به این رمانگاه مراجعه کرده  و ساعت ها به انتظار نشسته بود با حالتی بسيار نگران اظهار داشت : ديروز ساعت 10 از پايين محله ( فاصله 5 كيلومتري تا درمانگاه ) خود را به اينجا رساندم ولي متصديان پذيرش گفتند : به علت حضور يك پزشك در درمانگاه ، نوبت در اول صبح تمام شده است . چرا ؟ اگر پزشكي به مرخصي مي رود جايگزين ندارد ؟

فردي كه براي ويزيت پزشك معتمد از ساعات اوليه صبح تا ساعت 12 ظهر معطل مانده بود اظهار داشت : تازه قرار است به عنوان خويش فرما بيمه تامين اجتماعي شوم، ديروز آزمايشات لازم را انجام داده ام اما امروز براي يك معاينه حدود سه ساعت است كه از كسب و كار خود عقب مانده ام تا ( پزشك معتمد ) مرا معاينه كند . با اين وجود من چه اميدي به درمان خود و خانواده ام داشته باشم .

پير مردي مهربان كه همراه با همسرش براي تجديد داروي قندي و قلبي خود مراجعه كرده اند اينگونه مي گويد: تا چندي پيش از اين سه يا چهار پزشك در این درمانگاه بودند، اما آقايان مدير از كشور و استان آمدند و قولهايي دادند ولي متاسفانه آمدنشان كار را خرابتر كرد و حالا فقط يك پزشك در اين درمانگاه هست.

وي بسيار ناراحت و آزرده خاطر افزود: حيف زحماتي كه ما در جواني كشيديم، 30 سال پول خود را به تامين اجتماعي داديم، حالا برای درمان نیاز به يك قرص قند يا داروي قلبي دارم که متاسفانه پزشکی که نسخهبنویسد وجود ندارد ، چرا دروغ مي گويند تامين اجتماعي پشتوانه فردا ؟ چرا مسئولین پيگيري نمي كنند.

خانمي كه از طرف كميته امداد براي طرح بيمه افراد تحت پوشش خود از روستاهاي بخش ديهوك آمده بود مي گويد: براي معاينه فرزندانم توسط دكتر 4 ساعت است كه در نوبتم. چرا دكتر نمي آورند پس چرا در تلويزيون مي گويند ما دكتر بيكار داريم . چرا مردم را علاف می کنند. چرا يك نفر همزمان هم  دكتر عمومي و هم دكتر معتمد و هم رئيس درمانگاه باشد ، كه نتواند پاسخگوی مراجعان باشد.

گزارش خبرنگار يزدفردا حاكي است: بودند افرادي كه براي نوشتن يك آزمايش يا دارو با پذيرش درمانگاه درگير بودند.

ره آورد اين گزارش و گفتگوي مردمي در چند نكته ورا یاد آور می شویم :

نخست اينكه : شايسته بود مدير كل محترم تامين اجتماعي استان ( دكتر دهقان ) براي متوليان عرصه اطلاع رساني احترام و ارزش قائل شوند و جهت روشن شدن اذهان عمومي، با نوشتن چند سطر جوابيه واقعي، محبت را كامل مي كردند كه اين خود بهترين راهكار بود براي جلوگيري از برداشتهاي مختلف از كاركرد مديريت درمان تامين اجتماعي دراستان يزد.

و مي طلبيد تا مديرت درمان تامين اجتماعي استان جهت حفظ احترام و شان واقعي جامعه 45000 نفري بيمه شدگان تأمين اجتماعي در طبس، اقدام به حل مشكل نمايند، نه اينكه تماشاگر حاد شدن مشكل باشند.

نكته سوم : درمانگاه تامين اجتماعي شهرستان طبس از 10 سال قبل دارای سه پزشك فعال بوده كه در سفر مديرعامل صندوق تامين اجتماعي كشور ( فروردين ماه سالجاري ) مصوبه اي را دريافت نمود كه بنا به قول مساعد ايشان مقدمات اختصاص پزشك متخصص و افزايش تعداد پزشكان عمومي و ارتقاء به پلي كلينيك تخصصي فراهم گردد چرا روند نزولی را طی نموده است .

و متاسفانه از 2 ماه قبل اين درمانگاه با 2 پزشك ثابت در حال خدمت رساني به بيمه شدگان بود، كه امروز براي دومين روز متوالي با يك پزشك جوابگوي خيل عظيم بيماران است .

گفته مديرعامل سازمان تامين اجتماعي را در سفر به طبس مرور مي كنيم: در شهرستان طبس به دليل فاصله زياد با مراكز درماني استان، بايد نسبت به استخدام پزشك اقدام شود تا پزشكان رغبت بيشتري براي فعاليت در مناطق محروم داشته باشند .

لذا انتظار مي رود كه مديريت درمان تامين اجتماعي كه طبق قانون از سال 1369 ملزم به ارائه خدمات درماني براي بيمه شدگان به صورت مستقيم شده اند، با درايت خود در صدد رفع اين نقيصه برآمده و یا حداقل با ارائه يك جوابيه واقع بينانه و و بدور از آمارگرايي و آرمان نگري هزاران بيمار به انتظار نشسته را خوشحال نمايند.