زمان : 27 Shahrivar 1390 - 18:21
شناسه : 39099
بازدید : 1322
کاهش 56 درصدی روان‌آب‌ها در سال‌آبی جاری کاهش 56 درصدی روان‌آب‌ها در سال‌آبی جاری

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا خبر داد:

کاهش 56 درصدی روان‌آب‌ها در سال‌آبی جاری

با تدابیری که در سال گذشته انجام شده است، با وجود پایین بودن روان آب ها و کاهش 20 درصدی ورودی سدها موفق شدیم که در زمینه آب شرب و آب صنعتی هیچ مشکلی نداشته باشیم

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا از کاهش 56 درصدی روان آب ها در سال آبی جاری خبر داد.

"محمدرضا عطارزاده" روز یکشنبه (امروز) در فاصله پنج روز مانده به پایان سال آبی جاری، گفت: باید به  عملکرد همکارانم در سال آبی جاری و در صنعت آب نمره خوبی داده شود چرا که آنان توانستند در وضعیت و شرایط نه چندان مطلوب کاهش بارش و روان آب در سال آبی جاری کار بزرگی را انجام دهند.


به گفته وی، تا زمان کنونی که تنها چند روز به پایان سال آبی جاری باقی مانده، متوسط بارش ها در کشور 196 میلیمتر گزارش شده است و این نشان از کاهش 20 درصدی بارش در مقایسه با متوسط درازمدت دارد.


وی افزود: در سال آبی جاری که رو به پایان است، وضعیت روان آب ها کاهش 56 درصدی داشته و این کاهش شدید، تاثیر منفی را در حوزه آب کشور داشته است که امیدواریم سال آبی آینده سال جبران وضعیت روان آب ها باشد.


وی در خصوص وضعیت بارش ها در سال آبی آینده، گفت: هواشناسی وضعیت نرمالی را در سه ماه آینده در اغلب نقاط کشور پیش بینی می کند و اگرچه در بعضی نقاط وضعیت بارش زیر نرمال است اما امیدواریم در عمل وضعیت نرمالی را در بیشتر نقاط کشور داشته باشیم.


معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا درخصوص امکان بروز سیلاب ها در سال آبی آینده و راهکارهای مقابله با آن، گفت: مهمترین بحث آمادگی رودخانه ها و آزاد سازی حریم و بستر است که هرجا آسیب هایی به این محدوده رسیده است، باید پاک سازی شود و با تدابیری جبران شود.


وی افزود: باید تدابیری اندیشیده شود تا در مواقع بروز سیل بتوانیم خروجی مناسبی را برای وضعیت منطقه سیل زده داشته باشیم که این بحث در کارگروه سیل در حال پیگیری است و با تمام شرکت های آب منطقه ای در سراسر کشور هماهنگ شده است که هرکدام از آنها با حوزه ستاد بحران در مرکز و در استان ها این کار را پیگیری کنند تا در صورت بروز سیل بتوان خیلی زود این امر را مرتفع کرد.


وی در خصوص وضعیت سدها در سال آبی گذشته، گفت: اقدام هایی در حوزه مدیریت بهره برداری از آب ورودی از سدها در سال جاری انجام شده است که با توجه به وضعیت روان آب ها، با مدیریت بهتر در مقایسه با سال آبی گذشته توانستیم بهره برداری بهتری را داشته باشیم.


وی ادامه داد: با تدابیری که در سال گذشته انجام شده است، با وجود پایین بودن روان آب ها و کاهش 20 درصدی ورودی سدها موفق شدیم که در زمینه آب شرب و آب صنعتی هیچ مشکلی نداشته باشیم.


وی افزود: همچنین در زمینه آب کشاورزی به جز چند نقطه از کشور مشکلی نداشتیم و اغلب مناطق کشور بدون مشکل بودند و همچنین توانستیم حداکثر نیاز برق آبی را تامین کنیم.


وی تصریح کرد: بخش آب کمک کرد تا بدون هیچ گونه مشکلی در حوزه برق آبی پیک مصرف در تابستان گذشته را بگذرانیم و هیچگونه مشکلی رخ ندهد.


وی بهره برداری از مخازن جدید ذخیره آب را از اقدام های بسیار خوبی که در سال آبی جاری انجام شده است، نام برد و گفت: امسال حدود 12 میلیارد مترمکعب بر حجم مخازن کشور افزوده می شود که این یکی از افتخارهای بزرگ نظام است.

 

منبع:  پایگاه خبری وزارت نیرو