زمان : 24 Shahrivar 1390 - 20:00
شناسه : 38913
بازدید : 4377
«جدایی نادر از سیمین»؛ نماینده ایران در اسکار(1 نظر) «جدایی نادر از سیمین»؛ نماینده ایران در اسکار(1 نظر)

برخی منابع خارجی و داخلی خبر دادند:

«جدایی نادر از سیمین»؛ نماینده ایران در اسکار

علی رغم عدم تایید رسمی بنیاد سینمای فارابی، سایت«ورایتی» و نیز یک سایت ایرانی نزدیک به جریان اصولگرایان کشور از انتخاب فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران برای حضور در هشتاد و چهارمین دوره مراسم اسکار خبر دادند

در حالی که هنوز هیات انتخاب فیلم ایرانی اسکار، نماینده ایران برای حضور در بخش فیلم های غیر انگلیسی زبان هشتاد و سومین دوره آکادمی اسکار را به صورت رسمی انتخاب و معرفی نکرده است، روز گذشته «ورایتی» (Variety) از انتخاب فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی به عنوان نماینده ایران برای حضور در هشتاد و چهارمین دوره مراسم اسکار خبر داد.

هیات انتخاب فیلم ایرانی اسکار متشکل از رویا تیموریان و پوران درخشنده و محمد بزرگ‌نیا، شهرام جعفری‌نژاد، محمد داودی، علیرضا شجاع‌نوری، مهدی صباغ‌زاده، رسول صدرعاملی و امیر اسفندیاری است و اسفندیاری؛ سخنگوی این هیات نیز به تازگی اعلام کرده است که پس از بررسی فهرست رسمی شصت فیلم برنامه اکران از تاریخ نهم مهرماه سال 89 تا هشتم مهر‌ماه سال 90، پنج فیلم «آلزایمر» ساخته احمدرضا معتمدی، «اینجا بدون من» ساخته بهرام توکلی، «جدایی نادر از سیمین» ساخته اصغر فرهادی، «مرهم» ساخته علیرضا داودنژاد و «ورود آقایان ممنوع» ساخته رامبد جوان به منظور بررسی و ارزیابی نهایی مورد توجه قرار خواهند گرفت.


این در حالی است که احمدرضا معتمدی از شرکت در اسکار انصراف داده است که به نوعی نمایانگر تایید این انتخاب و اخبار حواشی آن به نظر می رسد.


فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به نویسندگی و کارگردانی اصغر فرهادی پیش از این در شصت و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم برلین جایزه خرس طلایی بهترین فیلم و 2 جایزه خرس نقره ای بهترین بازیگر زن و بهترین بازیگر مرد این جشنواره آلمانی را دریافت کرده است.


«جدایی نادر از سیمین» که بازیگرانی مانند لیلا حاتمی، پیمان معادی، شهاب حسینی، ساره بیات، سارینا فرهادی، بابک کریمی، مریلا زارعی در این فیلم درام ایفای نقش کرده اند، پیش از این نیز توانست 4 سیمرغ بلورین بهترین صدابرداری (محمود سماک باشی)، بهترین فیلمبرداری (محمود کلاری)، بهترین فیلمنامه (اصغر فرهادی) و بهترین کارگردانی (اصغر فرهادی) بیست و نهمین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر را به خود اختصاص دهد.


همچنین «جدایی نادر از سیمین» چندی پیش نیز موفق به دریافت جایزه 60 هزار دلاری بهترین فیلم پنجاه و هشتمین دوره جشنواره بین المللی فیلم سیدنی (Sydney International Film Festival) و جایزه بهترین فیلم جشنواره "سنت پیترزبورگ" (St. Petersburg Film Festival) شده بود.


پیش از این کشورهای لهستان، یونان، مراکش، رمانی، ونزوئلا، کره جنوبی، مجارستان، نروژ، صربستان، هلند، سوئد، ژاپن، آلمان، لبنان و پرتغال به ترتیب فیلم‌های سینمایی «در تاریکی» (In Darkness) به کارگردانی آگنیس کاهولاند، «آتنبرگ» (Attenberg) به نویسندگی و کارگردانی آنتینراشل تسانگر، «عمر من را کشت» (Omar Killed Me) به کارگردانی روشری زم، «صبح» (Morgen) به نویسندگی و کارگردانی ماریان کریسان، «سر و صدای سنگ ها» (The Rumble if the Stone) به کارگردانی آلخاندرو بلامهالاسیو، «خط مقدم» (The Front Line) به کارگردانی جانگ هان، «اسب تورین» (The Turin Horse) به کارگردانی بلا تار، «شاد، شاد» (Happy, Happy) به کارگردانی آنی سویتسکی، «طعم یک رویا» (Montevideo – Taste of a Dream) به کارگردانی دراگان بلوگرلیک، «سانی پسر» (Sonny Boy) به نویسندگی و کارگردانی ماریا پیترز، «فراتر» (Beyond) به کارگردانی پرنیلا آگوست، «کارت پستال» (Postcard) به کارگردانی کانتو شیندرو، «پینا» (Pina) به کارگردانی ویم وندرس، «الان کجا برویم؟» (Where Do We Go Now ) به کارگردانی نادین و «ژوزه و پیلار» (Jose and Pilar) به کارگردانی میگوئل گونچالوز وندز را به عنوان نماینده خود برای شرکت در بحش فیلم‌های غیر انگلیسی زبان هشتاد و چهارمین دوره مراسم اسکار معرفی کرده‌ا‌ند.


کشورهای مختلف از سراسر دنیا برای معرفی نمایندگان خود به آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار تا روز 30 سپتامبر (8 مهر) پاییز سال جاری فرصت دارند.


هشتاد و چهارمین دوره مراسم آکادمی اسکار در تاریخ 26 فوریه 2012 (8 اسفند) زمستان سال جاری درسالن کداک تیه‌ترلس آنجلس برگزار می‌شود.


همچنین اسامی نامزدهای هشتاد و چهارمین دوره مراسم اسکار نیز در تاریخ 24 ژانویه (4 بهمن) زمستان سال جاری اعلام می‌شوند.


فیلم سینمایی «در یک دنیای بهتر» (In a Better Word) به کارگردانی سوزانه بیر از دانمارک موفق شد جایزه اسکار بهترین فیلم غیر انگلیسی زبان هشتاد و سومین دوره این مراسم سالیانه را به خود اختصاص دهد.

 

منبع:  سینما پرس