زمان : 22 Shahrivar 1390 - 13:11
شناسه : 38707
بازدید : 2407
موردی از وبا در یزد مشاهده نشده است میوه و سبزیجات را پس از رعایت کامل پاکسازی و ضدعفونی با پرکلرین مصرف نمایید موردی از وبا در یزد مشاهده نشده است میوه و سبزیجات را پس از رعایت کامل پاکسازی و ضدعفونی با پرکلرین مصرف نمایید

یزدفردا :کارشناس مسئول مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت استان یزد توصیه کرد: مهمترین راه انتقال بیماری وبا از طریق خوردن آب ، سبزیجات و میوه های آلوده می باشد .بنابراین قبل از مصرف از سالم بودن آن مطمئن شوید.


دکتر سید علیرضا پورمازار در گفت و گو با خبرنگار بهداشت و درمان در یزد اظهار داشت: وبا بیماری اسهالی واگیرداری است که توسط باکتری به نام ویبریوکلرا ایجاد می شود ، فقط انسان را مبتلا می کند و علایم آن به علت سمی است که توسط میکروب در روده انسان تولید می کند . این بیماری یکی مشکلات مهم بهداشتی برای جوامع با سطح بهداشتی پایین است. بیماران مبتلا به وبا بطور مشخص دچار اسهال آبکی حاد همراه با از دست دادن آب بدن می شوند . ابن بیماری به سرعت انتشار می یابد و ظرف مدت کوتاهی می تواند تعداد بسیاری از افراد را مبتلا کند .


وی ادامه داد: ویژگی مشخص بیماری شروع ناگهانی با اسهال جهنده بدون فشار و آبکی است .


وی ضمن اشاره به علایم و نشانه های اصلی بیماری گفت: بیماری وبا طیف بالینی وسیعی دارد . تقریباً 75 درصد از افرادی که دچار عفونت با ویبریوکلرا می شوند،ممكن است هیچ نشانه ای از بیماری را نداشته باشند .


20 درصد دیگر دچار اسهال ضعيف می شوند وحدود5-2درصد موارد مي تواندبه شكل اسهال آبکی شدید با ظاهر آب برنجي و بوی ماهی با دفعات اجابت مزاج زیاد ، نبودن دل درد و دل پیچه، نبودن تب و خون در مدفوع ، استفراغ شديد احساس تشنگی فراوان، گرفتگی عضلات پشت ساق پا را باشد.


وي افزود: بیماری وبا از طریق مدفوعی - دهانی منتقل می شود، بنابراین با خوردن آب و یا غذایی که بطور مستقیم یا غیر مستقیم آلوده به مدفوع یا استفراغ بیماران وبایی آلوده شده انتقال صورت می گیرد .


وی تاکید کرد: مهمترین راه انتقال بیماری وبا از طریق خوردن آب ، سبزیجات و میوه های آلوده می باشد . بنابراین قبل از مصرف از سالم بودن آن مطمئن شوید.


این کارشنای مبارزه با بیماری ها ضمن اشاره به راههای پیشگیری وبا گفت: شست و شوی دست ها با آب و صابون قبل از خوردن غذا و بعد از اجابت مزاج ، عدم استفاده از یخ های صنعتی جهت خنک نمودن مستقیم آب، استفاده ازآب سالم در تمامی موارد ازجمله آشامیدن، استحمام ، شست وشوی مواد غذایی و ظروف غذاخوری ، عدم استفاده از بستنی و آب میوه سنتی و غیر پاستوریزه ، عدم استفاده از آب چاه و قنات و چشمه و جوشاندن اینگونه آب ها به مدت یک دقیقه قبل از مصرف يااستفاده از آب بطری شده بهداشتی بجای آن واستفاده ازسبزيجات وميوه جات ضدعفوني شده ازمهمترين راههاي پيشگيري اين بيماري است .


وی جهت تهیه و مصرف غذا توصیه کرد: در هنگام تهیه غذا دست ها را بطور مکرر بشویید ، غذا را بطور کامل بپزید ، غاهای پخته شده را در اسرع وقت مصرف کنید ، درصورت نیاز، غذاهای پخته شده را در یخچال نگهداری نموده وبه هنگام مصرف، مجدداً غذا راکامل گرم نمایید ، تماس غذاهای پخته شده و موادغذایی خام جلوگیری کنید ، غذاها را از دسترس حشرات ، جوندگان و سایر حیوانات دور نگهدارید.


وی همچین توصیه کرد: هرگز مواد غذایی و آشامیدنی بدون بسته بندی بهداشتی از دوره گرد ها خریداری نکنید. این کارشناس براي شستشوي مناسب سبزيها توصیه کرد: ابتدا سبزيها را با آب شسته و به خوبي پاك كرده تا گل و لاي و مواد اضافي آنها از بين برود. براي ازبين بردن تخم انگل بايد سبزيها را در يك ظرف ريخت و ظرف را پر از آب كرد . براي هر ليتر آب بايد 3تا 5 قطره مايع ظرفشويي در ظرف ريخت . سپس با دست به هم زد تا تمام سبزيها در كف حاصل از مايع ظرفشويي قرار گيرد . بعد از 5 دقيقه بايد سبزيها را از ظرف خارج كرد و با آب سالم شست .


پورمازار خاطر نشان ساخت: براي از بين بردن ميكروبها بايد سبزيها را كه در مرحله قبلي با مايع ظرفشويي شسته شده اند در مايع ضد عفوني كننده ريخت براي اين كار بايد در يك ظرف 10 ليتري آب يك قاشق چاي خوري پركلرين ( پودر كلر ) را حل كرد و سبزيها را به مدت 5 دقيقه در آن نگهداشت . و پس از ضدعفوني كردن بايد سبزيها را با آب سالم به خوبي شست .


وي همچنين توصيه كرد :كليه بيماران اسهال حادآبكي جهت اطمينان ازوضعيت سلامتي خود مي توانند به كليه مراكز بهداشتي ،درماني استان مراجعه نموده واقدام به آزمايش تشخيص اين بيماري كه به صورت رايگان مي باشد اقدام نمايند.