زمان : 19 Shahrivar 1390 - 19:29
شناسه : 38563
بازدید : 2338
باغ تاريخي «نمير» الگوي كامل يك باغ ايراني باغ تاريخي «نمير» الگوي كامل يك باغ ايراني

باغ تاريخي «نمير» الگوي كامل يك باغ ايراني

امیرترقی نژاد


شهرستان تفت در جنوب‌ غربي شهر يزد قرار دارد كه با كوه‌هاي سنگي در اطراف احاطه شده است. اين شهرستان با وجود باغ‌هايش، چشم‌انداز بسيار ديدني دارد و چند نمونه از باغ‌هاي زيباي ايراني و تاريخي را در خود جاي داده كه شاخص‌ترين آن‌ باغ نمير است.


عمارت و باغ نمير مربوط به اواخر دوره زنديه است كه در سال 1379 به ‌عنوان يكي از آثار ملي ايران به ثبت رسيد. اين باغ تاريخي از گزينه‌هايي است كه مي‌تواند به ثبت جهاني برسد.

وسعت اين باغ كه به دستور صدرالعلماء از حكام دوران زنديه ساخته شده است به حدود 13 هزار متر مربع مي‌رسد. در قسمت شمال غربي باغ نمير، ساختماني با يك تالار بزرگ ديده مي‌شود و قسمت بالاي تالار با طاق‌نماهاي محرابي تزيين شده است.

پشت تالار، فضايي وجود دارد كه با فضاي زير بادگير مرتبط است و هواي مطبوعي را به وجود مي‌آورد.

در دو طرف تالار بعد از راهروهاي پهني كه اتاق‌ها را به تالار مرتبط مي‌كنند، دو اتاق سه‌دري قرار دارد و پشت هر سه‌دري، دو اتاق ديگر ساخته شده كه به سه‌دري‌ها و فضاي پشت تالار راه دارد. كف بنا تماما آجر فرش است و در جلوي ساختمان يك حوض سنگي به وسعت تقريبي 500 مترمربع و در ضلع جنوب شرقي انتهاي باغ، يك آسياب آبي قرار دارد.

در يكي از اتاق‌هاي طبقه دوم تالار (جبهه شرقي) و در درون طاقچه‌اي نوشته قديمي حدود 52 سال پيش ديده مي‌شود كه به انشاء و قلم شخصي به نام عطءالله مسندي‌نژاد اهل شيراز است. عطاءالله مسندي‌نژاد كه به سبب ماموريت اداري از شيراز به تفت منتقل شده بود، شرح برخورد و معاشرت خود با مردم تفت بويژه زرتشتيان اين شهر را با مداد روي ديوار به يادگار مي‌نويسد.

باغ نمير تفت داراي حوضي با 95 فواره است كه در نوع خود بي‌نظير است. اين باغ از ديدگاه معماري، منظر و پوشش گياهي مي‌تواند معرف الگوي كامل يك نمونه باغ ايراني باشد.

مسوول ميراث فرهنگي و گردشگري شهرستان تفت از راه‌اندازي باغ نمير به عنوان يك هتل باغ تاريخي در آينده‌اي نزديك خبر مي‌دهد و مي‌گويد: گرچه در حال حاضر مراكز اقامتي اين شهرستان در حد پايين و نسبتا ضعيفي قرار دارند، اما با راه‌اندازي و افتتاح چند پروژه اقامتي و گردشگري در آينده‌اي نزديك، اين مشكل برطرف خواهد شد.مجاهد كرباسي با اشاره به توريستي بودن اين شهرستان، آينده گردشگري در تفت را آينده‌اي روشن و رو به جلو توصيف مي‌كند.

وي يكي از اين پروژه‌ها را باغ نمير اعلام كرده و مي‌افزايد: اين باغ تاريخي كه قدمت آن به دوره زنديه برمي‌گردد، بزودي توسط بخش خصوصي به مكاني جذاب براي اقامت توريست‌ها تبديل خواهد شد.

كرباسي اظهار مي‌دارد: اين باغ تاريخي يكي از مكان‌هاي جذاب تاريخي براي گردشگران است كه قرار است به‌هتل باغ تاريخي تبديل شود و بزودي آماده پذيرايي از گردشگران داخلي و خارجي خواهد بود.