زمان : 18 Shahrivar 1390 - 23:43
شناسه : 38549
بازدید : 3393
پست جدید مدیر عامل سابق فارس در سپاه پست جدید مدیر عامل سابق فارس در سپاه

پست جدید مدیر عامل سابق فارس در سپاه

سپاه در درون خود میلیون‌ها نیروی بسیجی دارد که تکلیف‌گرا هستند و اگر احساس کنند کشور در معرض هرگونه تهدیدی قرار دارد با آن مقابله می‌کنند. امروز اگر بسیجیان احساس می‌کنند جنگ سایبری علیه کشورشان وجود دارد به این عرصه ورود پیدا می‌کنند و ده‌ها ارتش سایبری تشکیل می‌دهند و امروز این اتفاق افتاده است و سپاه هم به این مساله افتخار می‌کند

حمید رضا مقدم فر مدیر عامل سابق خبرگزاری فارس صبح امروز پس از انتصاب به معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه میزبان خبرنگاران بود.


به گزارش «تابناک» معاونت فرهنگی و اجتماعی سپاه تا پیش از مقدم فر برعهده محمد حسین صفار هرندی وزیر اسبق ارشاد بود.


مقدم فر با اشاره به بیانیه اخیر سپاه درباره منتسب نبودن ارتش سایبری به این سازمان گفت: در ساختار سپاه چیزی به عنوان ارتش یا سپاه سایبری نداریم، ولی در عمل میلیون‌ها بسیجی به صورت خودجوش کار ده‌ها ارتش سایبری در مقابله با دشمن انجام می‌دهند.


به گزارش ایسنا حمیدرضا مقدم‌فر صبح امروز جمعه در اولین نشست خبری خود پس از انتصاب به عنوان معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه تاکید کرد: اگر روزی سپاه، ارتش سایبری را به صورت سازماندهی شده راه‌اندازی کند با افتخار این مساله را اعلام خوهیم کرد.


وی خاطرنشان کرد: سپاه در درون خود میلیون‌ها نیروی بسیجی دارد که تکلیف‌گرا هستند و اگر احساس کنند کشور در معرض هرگونه تهدیدی قرار دارد با آن مقابله می‌کنند. امروز اگر بسیجیان احساس می‌کنند جنگ سایبری علیه کشورشان وجود دارد به این عرصه ورود پیدا می‌کنند و ده‌ها ارتش سایبری تشکیل می‌دهند و امروز این اتفاق افتاده است و سپاه هم به این مساله افتخار می‌کند.


معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه با اشاره به اهمیت جنگ سایبری در دنیای امروز اظهار کرد: مهمترین ارتش آمریکا رسما ماموریت جنگ سایبری در دنیا را دارد و آن‌ها این مساله را به وضوح بیان کرده‌اند و اسرائیل نیز بسیاری از واحدهای نظامی خود را به واحدهای سایبری تبدیل و رسما اعلام کرده که هدف اولویت‌دار آن‌ها ایران است. در راستای همین جنگ سایبری دشمن است که ویروس استاکس‌نت منتشر شد و اگر هوشمندی و دقت جوانان و دانشمندان ما نبود، این ویروس می‌توانست نیروگاه بوشهر را از پای دربیاورد و باز هم در همین راستاست که ویروس استارس منتشر شد.


مقدم‌فر اضافه کرد: امروز همه بر این عقیده هستند که جنگ سایبری می‌تواند از جنگ سخت هم سخت‌تر باشد و تجلی جنگ نرم دشمن نیز در حوادث پس از انتخابات بود که آن‌ها برای هک کردن برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌ها تلاش زیادی کردند. اخیرا نیز یکی از مسئولان سایبری ارتش اسرائیل اعلام کرد که کامپیوترها و صفحه کلیدها جدیدترین سلاح‌های ما و توییتر و شبکه‌های اجتماعی تازه‌ترین منابع اطلاعاتی ما هستند.


وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره چگونگی باور و اعتقاد مسئولان کشور به مساله جنگ نرم گفت: امروز آن‌قدر تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمن بدیهی شده است که حتی برخی کشورهای خارجی نظیر کانادا و فرانسه هم به آن اذعان می‌کنند. دنیا امروز متوجه این حقیقت شده است و این خیلی ساده‌لوحانه است که ما جنگ نرم و جنگ فرهنگی را باور نداشته باشیم.


معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه یادآور شد: ما در آموزه‌های دینی خود نیز مساله جنگ فرهنگی را داریم به طوری که بخش عمده‌ای از سوره بقره و سایر سوره‌های قرآن مربوط به جهاد فرهنگی پیامبر اسلام با قوم یهود است و در کلام امام (ره) نیز این مساله وجود دارد پس چطور می‌توانیم جنگ فرهنگی را انکار کنیم؟ انکار جنگ فرهنگی ناشی از غفلت است و غفلت از این مساله صدمات جبران‌ناپذیری برای کشور ما دارد و راه مقابله هوشمندانه با دشمن را سد می‌کند و تضعیف جبهه انقلاب و آسیب‌پذیری انقلاب را موجب می‌شود. امروز نوجوان‌های بسیجی این کشور نیز به خوبی عرصه جنگ نرم را درک کرده‌اند پس چطور مسئولان می‌توانند جنگ فرهنگی را انکار کنند.


مقدم‌فر با بیان این‌که «ما در برابر جنگ فرهنگی قرار داریم و آغازگر یک جنگ فرهنگی نیستیم» افزود: مقابله با جنگ فرهنگی دشمن باید از جنس خودش باشد و دشمن امروز جبهه‌ای درست کرده است که ما باید مجاهدانه در برابر آن بایستیم و نباید فریب ادبیات دشمن را بخوریم. آمریکا در هیچ جا واژه جنگ نرم را به کار نمی‌برد بلکه از عبارت قدرت نرم استفاده می‌کند و در واقع جنگ نرم خود را به صورت قدرت نرم معرفی می‌کند. در ادوار جدید و در زمان آقای اوباما نیز مساله‌ای به نام جنگ هوشمند ظهور کرد که آن‌ها از آن به عنوان قدرت هوشمند یاد کردند.


وی با اشاره به این‌که «پس از گذشت دوران استعمار و استعمار نو، امروز با استعمار فرانو مواجه هستیم» اظهار کرد: در استعمار فرانو کشورهای استعمارگر به جای اشغال سرزمین، سرزمین‌های افکار، عقاید و قلوب مردم را اشغال می‌کنند. مجاهدانه بودن تلاش و این‌که این تلاش حتما در برابر دشمن‌ باشد، دو شرط جهاد در آموزه‌های دینی ماست و باید به آن توجه داشته باشیم. امروز اقتصاد ما از سوی دشمن هدف قرار گرفته شده است و دشمن به دنبال این است که با بحث تحریم و استفاده از فرصت‌هایی نظیر هدفمندی یارانه‌ها به نظام ضربه بزند و اگر ما در عرصه اقتصادی تلاش کنیم، همان جهاد اقتصادی است.


به گزارش ایسنا، معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه در ادامه به وظیفه سپاه از دیدگاه قانون اساسی اشاره کرد و گفت: به جز وظیفه‌ای که در قانون اساسی برای سپاه تعریف شده است، مقام معظم رهبری نیز فرمودند که وظیفه حفاظت از انقلاب اسلامی به معنی حفظ وضع موجود نیست، بنابراین نقش سپاه محافظه‌کارانه نیست بلکه سپاه نقش پیش‌برندگی جمهوری اسلامی را دارد. یعنی سپاه باید تلاش کند که انقلاب اسلامی در مسیر خود به صورت سریع و جهشی به حرکت ادامه دهد.


مقدم‌فر در پاسخ به پرسشی درباره حوزه‌های کاری و ماموریتی سپاه، با تاکید بر این‌که «سپاه در کنار بسیج یعنی در کنار میلیون‌ها انقلابی آماده به کار قرار دارد» تصریح کرد: بسیج که از اقشار و صنوف مختلف تشکیل شده، برای ورود به عرصه‌های مختلف مهیا است. از هر نقطه‌ای که دشمن می‌خواهد آسیب برساند، وظیفه نیروهای انقلابی و بسیج است که در برابر دشمن بایستند و از طرفی برای پیش بردن انقلاب یا مقابله با تهدید دشمن هر اقدامی که لازم است باید انجام شود و نمی‌توان موضع مشخصی را برای ماموریت‌های سپاه تعیین کرد.


وی در ادامه با اشاره به این‌که «وقوع انقلاب اسلامی نمادی از پیروزی امام و امت در نبرد فرهنگی با غرب و شرق بود» یادآور شد: پیروزی در جنگ سخت نیز زمینه‌ساز پیروزی‌ها در عرصه فرهنگی بود. امام در کوران و بحبوحه جنگ سخت در دوران دفاع مقدس می‌فرمودند که جنگ ما، جنگ عقیده است و این یعنی امام حتی جنگ سخت را به نوعی جنگ فرهنگی می‌دانستند. امروز نیز در نهضت بیداری اسلامی، سنگر مبارزات مردم در مساجد و نماز جمعه‌ها است و در واقع پیروزی انقلاب اسلامی در صحنه‌ وسیع‌تری در مقابله با ارزش‌های منحط غرب به نمایش گذاشته شده است به طوری که امروز بسیاری از نهضت‌های آزادی‌بخش در دنیا به سپاه پناه می‌آورند و از ما الگو می‌خواهند.


معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه با بیان این‌که «رویارویی انقلاب اسلامی با غرب همواره در عرصه فرهنگی بوده است» اظهار کرد: ناتوانی جبهه استکبار از خاموش کردن نور پیام فرهنگی انقلاب اسلامی پس از بکارگیری تمام حربه‌ها در به نتیجه رساندن آن مشخص شد و پس از آن تکنیک‌های جدیدی از جنس فرهنگی یعنی تکنیک‌های نرم را به جنگ خود وارد کردند. تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم،‌ راهبردهای غرب برای مهار انقلاب اسلامی در داخل و خارج از کشور است.


مقدم‌فر تصریح کرد: اتخاذ شیوه جنگ نرم و جنگ فرهنگی دشمن از ناحیه‌ قوت دشمن نیست، بلکه از ناحیه عجز و ناتوانی آن‌هاست که به این شیوه‌ها روی آورده‌اند. جنگ نرم دشمن با وجود پیچیدگی‌ها، به حدی گسترده شده است که به راحتی و با چشم غیرمسلح نیز می‌توان آنها را مشاهده کرد و امروز دشمن با استفاده از فناوری‌های جدید مانند اینترنت و ماهواره و بهره‌گیری از امکانات مدرن، در عرصه جنگ نرم ورود پیدا کرده و بدون هزینه‌های زیاد، افکار، اندیشه‌ها و عواطف مردم را هدف قرار داده است.


وی ایجاد گسست بین مردم و نظام اسلامی و ممانعت از الهام‌بخشی انقلاب اسلامی در ملل جهان و مردم آزاده جهان را از جمله راهکارهای دشمن در جنگ نرم دانست و افزود: آماج تهاجم دشمن، نخبگان، مسئولان، روشنفکران و سپس توده‌ها و عامه مردم است. موقعیت دشمن در جنگ فرهنگی و موفقیت آن‌ها در این عرصه مقدمه موفقیت آن‌ها در جنگ سیاسی را فراهم خواهد آورد و امروز سپاه با درک این حقیقت که تهدیدات در شکل جدیدی ظهور و بروز پیدا کرده، خود را برای مقابله با شکل‌های جدید تهدید در جمهوری اسلامی آماده کرده و همواره آماده مبارزه و لبیک به پیام قرآن کریم است.


معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه با بیان این‌که «امروز ماموریت اصلی سپاه، مبارزه با جنگ نرم و جنگ فرهنگی دشمنان انقلاب اسلامی است» اظهار کرد: بر این اساس تهیه دکترین، استفاده از ظرفیت بسیج و انجام عملیات‌ها و اقدامات فرهنگی برای سپاه ضروری است. در این راستا، در حال تهیه دکترین در عرصه فرهنگی هستیم و گام اول خود را تهیه استراتژی و نقشه مهندسی فرهنگی می‌دانیم و در این راه جلساتی با شورای عالی انقلاب فرهنگی و برخی دستگاه‌های دیگر داشته‌ایم.


مقدم‌فر خاطرنشان کرد: در جنگ تحمیلی، بار اصلی کشور بر دوش بسیجیان بود و امروز هم در عرصه جنگ فرهنگی، سپاه در همین وضعیت قرار دارد و بر همین اساس وظیفه خود می‌داند که از ظرفیت‌های مردم و بسیجیان استفاده کند و همسو با بخش‌هایی نظیر شورای عالی انقلاب فرهنگی که ستادی برای مقابله با جنگ نرم است، انجام وظیفه کند.


وی در ادامه با بیان این‌که «یکی از نکاتی که موجب شد مساله‌ای مثل حوادث پس از انتخابات 88 شکل بگیرد، غفلت مسئولان است» یادآور شد: مقام معظم رهبری پیش از انتخابات هشدارهای لازم را داده بودند ولی متاسفانه توجه لازم نشد. امروز نیز با هشدارهای فراوان مقام معظم رهبری مواجه هستیم و اگر بخواهیم به سهم خود در سپاه تلاش کنیم، مواجهه هوشمندانه با جنگ فرهنگی و نرم دشمن را وظیفه خود می‌دانیم و همه باید در این عرصه تلاش کنیم چرا که تساهل و تسامح در عرصه فرهنگی به هیچ وجه پذیرفتنی نیست.


معاون فرهنگی و اجتماعی سپاه همچنین در پاسخ به پرسشی درباره برنامه‌های سپاه برای مساله حجاب در کشور گفت: در عین حال که دستگاه‌های مسئول در کشور باید با ناامنی‌های اخلاقی در جامعه مقابله کنند، باید در جهت ترویج فرهنگ ناب اسلامی نیز تلاش شود و بسیجیان می‌توانند در این زمینه موثر باشند و در همین راستا برنامه‌ریزی‌هایی نیز انجام شده است.


در ادامه این نشست خبری، پرسشی درباره وضعیت دولت در عرصه‌های فرهنگی مطرح شد که مقدم‌فر پاسخ گفت: مساله غفلت که به آن اشاره کردم تنها مربوط به رییس دولت نیست، بلکه در جریان فتنه سال 88 خیلی‌ها دچار غفلت شدند و در واقع همه مسئولان در معرض غفلت هستند. به طور کلی تلاش دولت در مسائل فرهنگی رضایت‌بخش نیست و انتظارات از دولت نهم و دهم برای کار فرهنگی محقق نشده است و انتظار بیشتری وجود دارد.


وی در پایان در پاسخ به این پرسش که آیا مطرح شدن برخی بحث‌های فرهنگی از سوی برخی مسئولان به خاطر متمرکز نشدن افکار عمومی بر روی مفاسد اقتصادی عده‌ای خاص است؟ اظهار کرد: نمی‌توان به طور دقیق این مساله را مطرح کرد ولی باید گفت که متاسفانه این مشکل تنها به مسائل اقتصادی مربوط نمی‌شود به طوری که این روزها به دلیل تخلفات فرهنگی شاهد برگزاری دادگاه‌های افرادی هستیم که وظیفه حفاظت و نگهداری از آثار تمدنی و میراث گرانبهای کشور را داشته‌اند.