زمان : 18 Shahrivar 1390 - 15:25
شناسه : 38502
بازدید : 3069
استاندار يزد امور فرهنگي را در اولويت قرار مي‌دهد استاندار يزد امور فرهنگي را در اولويت قرار مي‌دهد

استاندار يزد امور فرهنگي را در اولويت قرار مي‌دهد


رضا سلطان زاده

مدير مسئول آیینه یزد

در هفته دولت از تلاشگران صحنه‌هاي مختلف سپاسگزاري مي‌گردد. اين ايام ياد آور صداقت، راستي، صميميت و آزاد انديشي و در نهايت دين باوري انديشمندان، بزرگان و مبارزاني چون محمد جواد باهنر و محمد علي رجايي و تعظيم و تكريم در برابر ايثارگران و شهداي انقلاب و دفاع مقدس و تمام كساني است كه در 32 سال بعد از انقلاب اسلامي ايران براي پيشرفت جامعه و مردم وفادار و مومن و متعهد و صبور ايران عزيز از هيچ گونه تلاشي خودداري ننمودند و در حد توان بدون اينكه بخواهند اسمشان نيز مطرح باشد فداكاري نمودند.

ذكر اين نكته ضروري است بعضي از دولتمردان و مسئولان اجرايي در هفته دولت پيشرفتها و اقدامات انجام شده در اين 6 سال را با سال‌هاي پيش از دولت نهم مقايسه مي‌كنند بدون اينكه به درآمدهاي نفتي چند سال اخير كه از كل در آمدهاي نفتي دولت‌هاي گذشته بيشتر بوده است اشاره نمايند.

استاندار يزد در مصاحبه مطبوعاتي مورخ 8/6/90 با مديران مسئول نشريات، صدا و سيما، نمايندگان و سرپرستان روزنامه‌ها و خبر گزاري‌هاي محلي به مناسبت هفته دولت ضمن گراميداشت ياد و خاطره شهيدان بويژه دو يار و دوست همگام و همراه، شهيد محمدعلي رجايي و محمد جواد باهنر عملكرد دولت نهم و دهم را به تفكيك در بخش صنعت، بهداشت، اقتصاد، كشاورزي، مسكن و.. . بيان نمود و براي حل مشكل مردم و اجر و ثوابي كه در اسلام براي اين كار منظور شده است اشاره كرد و در پاسخ خبرنگاري كه سوال كرد اولويت اصلي شهر و ديار دارالعباده را در چه زمينه‌اي مي‌داند؟ اظهار داشت: گر چه عده‌اي من را نظامي يا بعضي روحاني بدون عمامه خطاب مي‌كنند اما بيشتر خود را فرهنگي مي‌دانم.

نگارنده در نظر دارد در اين ستون به ذكرنكته‌اي كه در آن جلسه بطور مختصر مورد بحث و بررسي قرار گرفت بپردازد و توضيحاتي در آن زمينه ارائه نمايد. اخيرا در سايت يزد فردا به خبري اشاره شده كه يزد در استفاده كاربران از سايت‌هاي غير اخلاقي رتبه دوم را كسب نموده است.

«معاون اطلاعات سپاه فجر استان فارس گفت: بر اساس آماري در زمينه استفاده كاربران اينترنت از سايت‌هاي غير اخلاقي، در ظهر عاشورا در بين 182 كشور جهان تهران مقام نخست و شيراز رتبه پانزدهم را به خود اختصاص داده است.

ابراهيم بياني در جمع مديران و فرماندهان پايگاه مقاومت ادارات استان فارس اظهار داشت: بر اساس اين آمار استان‌هاي تهران، يزد و اصفهان در رده‌هاي نخست تا سوم قرار دارند.

وي بيان كرد: با اين آمار تكان دهنده چگونه ممكن است با وجود ماهواره‌ها ديگر انگيزه‌اي براي حضور جوانان در مساجد، روزه گرفتن و انجام فريضه امر به معروف باشد.

معاون اطلاعات سپاه فجر استان فارس بيان كرد: يكي از موضوعاتي كه دشمن از آن براي جدايي مردم از دين و تهي كردن نظام استفاده مي‌كند ابزار فرهنگي و بهره گيري از سايت‌هاي اينترنتي فاسد، شبكه‌ها و آنتن‌هاي ماهواره است كه قارچ گونه در حال رشد هستند.

بياني ادامه داد: ايجاد اباحي‌گري و تعطيل كردن امر به معروف و نهي از منكر در كشور، با هجمه سنگين از طريق ماهواره‌ها كه امروز بيش از 50 درصد مردم از آن استفاده مي‌كنند از برنامه‌هاي اصلي دشمنان است.»(1)

محمد رضا فلاح زاده در آن مصاحبه اعلام نمود: مي‌خواهيم فرهنگ عمومي را تغيير بدهيم، مساله عفت و حجاب را بيشتر دنبال كنيم، كلاسهايي را براي مديران برگزار نمائيم، قرار است در آموزش و پرورش تربيت معلم را احيا كنيم. با رواج مواد مخدر، حضور معتادان در جامعه، استفاده از ماهواره ها، فيلم‌ها و نوارهاي مستهجن اثرات سوء تهاجم فرهنگي در جامعه نمايان است بنابراين از روحانيون، ائمه جماعات مساجد، سازمان تبليغات، رسانه ها، صدا و سيما و عموم مردم درخواست همگامي و همكاري نمود.

مدير مسئول آيينه يزد در آن جلسه پيشنهاد نمود مديران كل و روساي سازمانهاي استان حداقل هفته‌اي يك روز تمام وقت در ساعات كاري اداري مشكلات و مسائل مردم را گوش كنند به مراجعه كنندگان فرصت طرح گرفتاري خود در آن حوزه اداري بدهند استانداري نيز در آن روز مشخص جلسه‌اي براي مديران ادارات نگذارد و روابط عمومي‌هاي نهادها و سازمانهاي دولتي نيز ملزم به بررسي نشريات محلي باشند تا اگر انتقاد و گله و شكايتي از كم توجهي به رسيدگي امور اداري مردم مطرح مي‌گردد پاسخگو باشند پيشنهاد فوق در پايان جلسه مورد موافقت استاندار قرار گرفت و دستور پي‌گيري و عمل به اين موارد را صادر نمود. رسيدگي به مشكلات مردم، پاسخگو بودن مسئولان، كارها را به تعويق نينداختن باعث مي‌شود تا حدي از نارضايتي ارباب رجوع كم شود.

استاندار نه تنها در آن مصاحبه بلكه در مجالس و محافل ديگر نيز به امور فرهنگي توجه ويژه‌اي مبذول مي‌نمايد.

بنابراين مناسب است به درج موارد و مطالبي به شرح زير پرداخت. گرچه تا اقدامات موثري از طرف تمام قواي ذي ربط در زمينه رفع فقر و گرفتاري، از بين بردن تبعيض مخصوصاًٌ در زمينه‌هاي اقتصادي، آموزشي ايجاد شغل براي بيكاران و رفاه نسبي براي عموم مردم صورت نگيرد و مفاسد اقتصادي از بين نرود و به معناي عام عدالت در جامعه گسترش نيابد يا براي محو ناهنجاريها راههاي اصولي انديشيده نشود جامعه به نتايج دلخواه نخواهد رسيد اما از مسئول ارشد اجرايي استان براي تحقق آرزوهاي فرهنگي خويش در اين ستون درخواست مي‌گردد: از ائمه مساجد و طلاب و منبري‌ها بخواهد در مجالس و محافل با عنايت و عمل به جمله پر معني و مهم پيامبر اكرم اسلام ( ص) كه فرمود«بعثت لا تمم مكارم الاخلاق» به پرسشهاي ديني و اجتماعي مردم پاسخ بدهند متملقان و غلوگويان را از خود برانند، مسائل مذهبي و شرعي را مطرح نمايند و در كنار آن به موضوعات روز و مسايل سياسي هم بپردازند و بدانند در هر لباس و مقامي باشند اگر به اشرافيت و تجمل گرايي روي بياورند مردم از آنها گريزان خواهند بود.

گاه ديده مي‌شود در محفلي فردي روي منبر مي‌نشيند يا پشت تريبون قرار مي‌گيرد بعد از حمد و ثناي پروردگار بحق از آمريكاي جنايتكار و اسرائيل غاصب و استكبار جهاني مي‌گويد اما در ضمن بيانات تا پايان سخنراني و مداحي با ادبيات تحقير آميز خاص خودش برادران مومن و مسلمان و بعضي از همشهرياني كه مشي و سليقه سياسي و يا روشي غير از او دارند با انواع و اقسام اتهامات مورد خطاب و عتاب قرار مي‌دهد دشنام و ناسزا مي‌گويد مصيبت بارتر آنكه بعضي از آنان دستور قتل صادر مي‌كنند شايد نمي‌دانند از كاشت خود جز تفرقه وايجاد كدورت چيزي درو نمي‌كنند.

استادان و معلمان به نكات پرورشي به معناي كلي عنايت بيشتري مبذول نمايند مسئولان فرهنگي جلسات پرسش و پاسخ بگذارند و فرصت طرح سوال و ايراد و انتقاد بدهند ادارات، نهادها، ‌سازمان‌ها از كارهاي تشريفاتي و چاپ و نشر و نصب پوسترهاي غير ضروري و تبليغاتي كه گاه باعث بدبيني و اعتراض حتي طرفداران و دلسوزان انقلاب مي‌شود خودداري نمايند. بررسي گردد تشكيل بعضي از سمينارها، همايش‌ها، برگزاري جلسات تكراري و هزينه ‌بر كه براي خالي نبودن عريضه تشكيل مي‌گردد چه دردي را دوا كرده است؟ و آيا بهتر نيست اين بودجه‌ها در جهت بهبود وضع زندگي مردم يا براي آماده نمودن وسايل ورزشي و فراهم نمودن تفريحات سالم براي نوجوانان و جوانان صرف گردد؟

بدان اميد كه با حمايت و همراهي پدران، مادران و ديگر مربيان فرهنگي جامعه، جوانان از تهاجم فرهنگي در امان بمانند. بديهي است از اين كه افرادي به سايتهاي مذهبي مراجعه مي‌نمايند و استفاده‌هاي لازم مي‌برند قابل تحسين و ستايش است اما طرح اين موضوع و بيان اين آمار نبايد سبب شود خبر معاون اطلاعات سپاه فارس هرچند غيركارشناسي شده ويا غيرقابل استناد باشد ناديده گرفته و يا صورت مساله پاك شود.

علاوه بر جلسات فرهنگ عمومي مرسوم لازم است نماينده ولي فقيه و امام جمعه، استاندار، روحانيون دلسوز و ديگر مسئولان فرهنگي استان كه به نظام و كشور علاقه مند هستند بدون تعارفات مرسوم بنشينند، آمار و ارقام خلافكاريها، تعداد زنداني ها، وضعيت خانواده‌هاي آنان، نحوه زندگي معتادان و فساد و تباهي هايي كه در آن غرق هستند ولو بصورت محرمانه از مسئولان قضايي و امنيتي استان بشنوند نقاط ضعف و قوت و موقعيت شهر و استان را در نظر بگيرند و تصميمات مناسب و مقتضي اتخاذ گردد تا بخواست پروردگار و با توسل به ائمه اطهار(ع) در جهت انجام كارهاي فرهنگي بيش از گذشته توفيق حاصل نمايند و با جامه عمل پوشاندن به سخنان استاندار در جلسه مصاحبه قدم‌هايي موثرتر و مثمر ثمرتر از قبل پردازند.

حسن ختام مقاله به درج اين مطلب اختصاص مي‌يابد كه در دين اسلام، راه قرب به خداوند متعال، و جاي عبادت، منحصر نيست، يعني هر جايي مي‌تواند « مزرعه آخرت»، و محل بهره برداري معنوي و توشه گيري روحي و ابدي باشد:

كلاس درس.. . مزرعه آخرت معلم است.

مدرسه.. . مزرعه آخرت مدرس است.

دانشگاه... مزرعه اخرت استادان و دانشجويان است.

اطاقهاي عمل و جراحي.. . مزرعه آخرت پزشكان است.

حوزه‌هاي علميه.. . مزرعه آخرت طلاب است.

منبر و خطابه.. . مزرعه آخرت خطيبان و منبريان است.

تمام مشاغل و مسئوليتهاي دولتي و سياسي.. . مزرعه آخرت مسئولان است.

روزنامه و مجله.. . مزرعه آخرت مديران و خبرنگاران و كارگردانان مطبوعات است.

دنياي قلم و تاليف.. . مزرعه آخرت نويسندگان و مولفان است.

محيط خانه و محله.. . مزرعه آخرت اشخاص است.

حتي تن و روح خود انسان.. . مزرعه آخرت اوست، كه تا در اين دو مزرعه، چگونه كاشت، و سپس چگونه برداشت كند. و... و.. . و...

پس همه صحنه‌هاي گوناگون زندگي، در دوران عمر، از نظر تربيت اسلامي، براي مرد و زن، مزرعه آخرت است. « هر كسي آن درود عاقبت كار، كه كشت».(2)


پي نوشت ها:

1-نقل ازسايت يزد فردا

2- «انذار»، اقتباسي از الحياه، تأليف علامه محمدرضا حكيمي

نظر :