زمان : 18 Shahrivar 1390 - 01:34
شناسه : 38501
بازدید : 3274
نقدی بر سخنان فلسفی آقای رئیس جمهور ! نقدی بر سخنان فلسفی آقای رئیس جمهور !

نقدی بر سخنان فلسفی آقای رئیس جمهور !


دکتر محمود احمدی نژاد در همایش علم تا عمل گفت: انسان می تواند مظهر خلاقیت خدا شود و هر آنچه خدا خلق کرده است انسان هم می‌تواند خلق کند با این تفاوت که او خالق و انسان مخلوق است.


متاسفانه آقای احمدی نژاد پیش از این نیز اظهارات بدون دلیل دینی دیگری داشته است و نشان داده است که هیچ‌گونه تخصصی در این امر ندارد و بیش تر سخنان رئیس دفتر خود را مانند مکتب ایرانی تأیید می‌کند.


بطلان و نادرستی این سخن نیازی به توضیح ندارد. انسان می‌تواند خلق کند و البته حیوانات هم می‌توانند. افکار انسان، اعمال انسان و حرکات انسان مخلوقات و مصنوعات انسانند. و البته این آفرینندگی در طول خالقیت الهی است. اما به این آفرینندگی خلق یا آفرینش گفته نمی‌شود. زیرا ذات انسان ، هر انسانی، تعقل می‌کند و فکر می‌سازد و حرکت می‌کند.


اگر انسان چیزی خارج از اختیارات عادی خود بسازد، می‌توان آن را خلق نامید. با توجه به عبارت «مظهر خلاقیت» منظور باید این معنا باشد. چنان‌چه حضرت مسیح علیه السلام از خاک مرده پرنده می‌آفریند و این آفرینش به اذن خداست. اما این بدین معنا نیست که انسان بتواند خالق باشد و انسان بتواند از خاک گنجشک خلق کند. معجزه فعل انسان نیست، بل‌که فعل انبیاست. یعنی نمی‌توان گفت انسان به اذن الهی اعجاز می‌کند و از خاک مرده، پرنده می‌آفریند. زیرا انسان بماهو انسان این فعل را نمی‌تواند انجام دهد و این صرفاً وصف انبیاست آن هم باذن خدا.


نکته دیگر این‌که حتی خود انبیا قادر به خلق هر آنچه خدا خلق کرده است، نیستند. آیا مسیح می‌تواند خود را خلق کند یا ابراهیم را یا حضرت رسول خاتم را؟ آیا مسیح می‌تواند روح القدس را بیافریند؟ مگر این‌که به آن سخن استثناءات فراوان زد.


با نگاهی به آیات قرآن می‎بینیم این ادعا در تضادبا قرآن است. در سوره حج آیه هفتاد و سه، همه انسانها را از خلقت حتی پشه عاجز می‎داند چه برسد به خلقت همه چیز.


یَا أَیُّهَا النَّاسُ ضُرِبَ مَثَلٌ فَاسْتَمِعُوا لَهُ إِنَّ الَّذِینَ تَدْعُونَ مِن دُونِ اللَّهِ لَن یَخْلُقُوا ذُبَابًا وَلَوِ اجْتَمَعُوا لَهُ وَإِن یَسْلُبْهُمُ الذُّبَابُ شَیْئًا لَّا یَسْتَنقِذُوهُ مِنْهُ ضَعُفَ الطَّالِبُ وَالْمَطْلُوبُ


اى مردم مثلى زده شد پس بدان گوش فرا دهید کسانى را که جز خدا مى‏خوانید هرگز [حتى] مگسى نمى‏آفرینند هر چند براى [آفریدن] آن اجتماع کنند و اگر آن مگس چیزى از آنان برباید نمى‏توانند آن را بازپس گیرند طالب و مطلوب هر دو ناتوانند.


سخنی برخی عرفا دارند که انسان می‌تواند به مقام قرب فرایض برسد و دست او دست خدا می‌شود و گوش او گوش خدا و چشم او چشم خدا. باز این سخن از سخن بالا بیگانه است. چون اولا در این مقام برای انسان فاعلیت معنا ندارد و هر فعلی منتسب به خداست و صرفاً انسان مجرای فعل الهی است. ونیز، هیچ دلیل تاریخی بر این مدعا ذکر نشده است. یعنی در طول تاریخ دیده نشده است که انسان خالق باشد و چیزی خلق کند که بتوان گفت انسان می‌تواند هر چیز را خدا خلق کرد، خلق کند.


معجزات انبیا، همان‌طور که در تعریفش نمایان است فعلی است که دیگر انسان‌ها از انجامش عاجزند. یعنی اگر مسیح خلق می‌کند باذن الهی و این خلق اعجاز است پس دیگر انسان‌ها از انجام آن عاجزند.


نیازی نبود سخن به نقد کلمات کشیده شود. هر کس باید جای‌گاه خود را بشناسد. از آقای رئیس جمهور انتظار می‌رود در حوزه مدیریتی و علم خود سخن بگوید و از ورود به مباحث فرعی و حاشیه ای بپرهیزد.

منبع:روات حدیث