زمان : 16 Shahrivar 1390 - 23:48
شناسه : 38454
بازدید : 1588
گزارش نخستین نشست مشترک اعضای هیئت‌مدیره دو انجمن روابط‌عمومی ایران و متخصصان روابط‌عمومی گزارش نخستین نشست مشترک اعضای هیئت‌مدیره دو انجمن روابط‌عمومی ایران و متخصصان روابط‌عمومی

گزارش نخستین نشست مشترک اعضای هیئت‌مدیره دو انجمن روابط‌عمومی ایران و متخصصان روابط‌عمومی

یزدفردا:عصر روز یکشنبه 13 شهریور ماه 1390 اعضای هیئت‌مدیره دو انجمن روابط‌عمومی ایران و متخصصان روابط‌عمومی، در یک نشست مشترک مقرر کردند زمینه‌های همکاری‌های فی‌مابین را با هدف پیشبرد آرمان‌های مشترک روابط‌عمومی در ایران، بررسی کنند. آنچه در ذیل می‌آید اهم نظرات حاضران است که با هدف آگاهی اعضای محترم هر دو انجمن، رسانه‌های گروهی و ثبت در حافظه روابط‌عمومی کشور منتشر می‌شود.


جواد قاسمی، رئیس هیئت مدیره انجمن روابط‌عمومی ایران: مسائل زیادی در روابط‌عمومی کشور وجود دارد که در صورت همدلی و اتحاد انجمن‌ها، نهادها و مؤسسات فعال،می‌توان آنها را به حداقل رساند. متأسفانه هیچ ارزیابی دقیقی از جایگاه و میزان مقبولیت روابط عمومی در ایران نداریم. باید کدهای اخلاقی و مانیفست روابط‌عمومی را تهیه کرد. این کارها با مشارکت و تأکید بر نقاط اشتراک فعالان این حوزه، نتیجه می‌دهد.


دکتر داود زارعیان، عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی: باید با مطالعه مجدد اساسنامه‌های انجمن‌ها دلایل عدم اجرای برخی از وظایف را بررسی کنیم. فعالیت‌های روابط‌عمومی نیازمند بررسی و نظارت بیشتر است. متأسفانه تفرقه و جدائی در عرصه روابط‌عمومی زیاد شده است. این موضوع در عدم اعلام مواضع مشترک در جریان اتفاقاتی که اخیراً برای رشته روابط‌عمومی رخ داد مشهود بود.


غلامعباس افشار، رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: دوری انجمن‌ها باعث دلخوری اعضاء و فعالان روابط‌عمومی شده است و امیدواریم بتوانیم با همکاری و مشارکت با هم شاهد ارتقاء و افزایش اعتبار روابط‌عمومی در ایران باشیم. مشخصاً پیشنهاد می‌کنم یک کار علمی مشترک در دستور کار قرار گیرد و تا پایان سال با امضای مشترک دو انجمن، برگزار شود.


دکتر محمدرضا رسولی، عضو هیئت مدیره انجمن متخصصان روابط‌عمومی: این جلسه باید زودتر برگزار می‌شد. مبنای کارهای مشترک هم می‌تواند اجرای کار علمی باشد. انجمن‌ها باید کارهای علمی، ستادی و فرهنگی انجام دهند. سمینار بررسی مسائل روابط‌عمومی در ایران می‌تواند آغاز خوبی برای همکاری‌های مشترک باشد.


سید شهاب سید محسنی، رئیس انجمن متخصصان روابط‌عمومی: بعد از تشکر باید عرض کنم که افکارعمومی فعالان روابط‌عمومی بر مشکلات دو انجمن اشاره دارند. باید به آنها اطمینان دهیم که مشکلی در میان نیست و می‌خواهیم با همکاری یکدیگر به رشد و توسعه روابط‌عمومی در ایران، شتاب دهیم. باید موضوعات مشترک را استخراج و با تعیین اولویت‌ها، کارهای زیر ساختی انجام دهیم.


حسن ربیعی، مدیرکل سازمان اوقاف و امور خیریه: روابط‌عمومی در ایران گسیخته است. لیدرهای روابط‌عمومی که باید مرکز ثقل، باشند از هم جدا بوده و مجمع‌الجزایری عمل می‌کنند. ایجاد شبکه‌های منسجم روابط‌عمومی می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. شبکه‌ای بودن، هم‌افزایی ایجاد کرده و ارتقای سطح علمی روابط‌عمومی‌ها را در پی خواهد داشت. باید در نظام دینی به دنبال روابط‌عمومی اخلاقی باشیم. روابط‌عمومی‌ها نسخه عمل می‌خواهند.


ابراهیم رستمیان مقدم، مشاور انجمن روابط‌عمومی ایران: انجمن‌ها باید به وظایف مغفول مانده اساسنامه‌هایشان توجه کنند. باید پاسخ بدهند که عدم گردش آزاد اطلاعات، عدم شفافیت در اطلاع‌رسانی و ترسیم خط‌قرمزهای سلیقه‌ای تا چه حد در کارها و انجام وظایف، اختلال ایجاد می‌کند؟ آیا نیازمند نظام رسیدگی به امور صنفی جامعه ارتباطی کشور که بارها مورد تأکید دکتر معتمدنژاد قرار گرفته است ، نیستیم؟ آیا پرچمدار اصلاحات در نظام مدیریتی کشور هستیم؟ آیا...مسائل مشترک زیادی وجود دارد که می‌تواند مورد توجه قرار گیرد.


خسرو رفیعی، نائب رئیس انجمن روابط‌عمومی ایران: روابط‌عمومی در ایران همواره با چالش‌هایی روبرو بوده است اما در چند ماهه اخیر شاهد این هستیم که گرفتاری‌ها بیشتر شده است. شاید اگر دور هم باشیم بتوانیم از تضعیف روابط‌عمومی جلوگیری کنیم. انجمن‌ها زحمات زیادی کشیده‌اند اما باید با همکاری بیشتر، حرکت‌های بزرگتری انجام دهیم. اگر دور هم باشیم نتایج حرکت‌ها جوابگوی گرفتاری‌ها خواهد بود. زمینه‌های کاری فراوانی وجود دارد.


امیرعباس تقی‌پور، دبیر انجمن روابط‌عمومی ایران: همینکه از حدود 90 هزار نفر شاغل در روابط‌عمومی، اعضای دو انجمن قدیمی و باسابقه کشور به 500 نفر نمی‌رسند نشان دهنده آن است که هم ظرفیت انجام کار، فراوان است و هم با کمک هم می‌توانیم اثربخشی بیشتری داشته باشیم. معتقدم در کنار تلاش علمی برای ارتقای روابط‌عمومی باید به امور صنفی و رفاهی اعضاء هم توجه شود. البته سرعت رشد روابط‌عمومی چه در امور علمی و جه در امور صنفی، به نقش و میزان مشارکت علاقمندان و فعالان آن هم بستگی دارد.


قربانعلی تنگشیر، بازرس و مدیر اجرایی انجمن متخصصان روابط‌عمومی: این قبیل جلسات کمک می‌کند تا از تجارب فعالان و پیشکسوتان روابط‌عمومی برای پیشبرد بهتر امور این حوزه استفاده نمائیم. مسائل زیادی در حوزه انتشارات، نشریات و مسائل اخلاق حرفه‌ای روابط‌عمومی داریم. مستند سازی نداریم، کمیته اخلاقی برای بررسی مسائل اخلاقی در صنف نداریم و بدلیل نبودن متولی مشخص در سال‌های اخیر، باید خودمان اقدام به رفع مسائل کنیم.


حسن خسروی، عضو هیئت مدیره انجمن روابط‌عمومی ایران: شاکریم که این جلسه برگزار شد. اختلافات باعث سوء استفاده می‌شود. باید بدانیم که چرا از هم دور شدیم و چرا به هم نزدیک می شویم؟ قابلیت‌های فراوانی در جمع وجود دارد که انشاءالله به برکت همین جمع وبا استفاده از پتانسیل‌ها شاهد پیشرفت امور روابط‌عمومی خواهیم بود. من با پیشنهادی که دکتر رسولی برای برگزاری سمینار بررسی مسائل روابط‌عمومی در ایران ارائه کردند بسیار موافقم.


حمید صدیق پور، عضو علی البدل هيئت مديره انجمن روابط‌عمومی ایران: از مسیرهایی که برای فعالیت‌هایمان ترسیم کرده بودیم دور شده‌ایم. مگر نه اینکه قرار بود از صنف روابط‌عمومی دفاع کرده و جایگاه آن‌ را ارتقاء دهیم؟ از این مسیرها دور شده‌ایم و به برگزاری چند کنفرانس و همایش اکتفا کرده‌ایم. قرار بود مدیر روابط‌عمومی مشاور عالی‌ترین مقام سازمان و عضو شورای معاونین باشد. متأسفانه برخی از اقدامات خوبی که اغاز شده بود هم متوقف شد. امروز همدلی و کنار هم بودن یک ضرورت است.


ابوالقاسم حکیمیان، عضو هيئت مديره انجمن روابط‌عمومی ایران: باید نتایج کار ما حکایت از آن داشته باشد که انجمن‌ها از هم جدا نیستند. باید در زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص روابط‌عمومی و فراهم کردن زمینه‌های کارآموزی دانشجویان روابط‌عمومی بیشتر تلاش کنیم. باید قدرت اجرایی انجمن‌ها بیشتر شده و از پتانسیل و نیروی جوانی جوانان استفاده بهتری داشته باشیم. تشکیل یک شرکت روابط‌عمومی از اجتماع انجمن‌ها می‌تواند مورد نظر قرار گیرد.


دکتر حمید واعظی، عضو علی البدل هيئت مديره انجمن روابط‌عمومی ایران: من هم به نوبه خود از برگزاری این نشست استقبال می‌کنم و امیدوارم با تشکیل کارگروه مشترک، اولویت‌های کاری برای تلاش بیشتر دو انجمن و سایر مؤسسات و سازمان‌های مردم نهاد فعال، شاهد پیشرفت روابط‌عمومی در ایران باشیم. استفاده از نظرات استادان و صاحنظران و پیشکسوتان در کنار فعالیت جوانان علاقمند می‌تواند راهگشا باشد.


ناهید السادات حسینی، بازرس انجمن روابط‌عمومی ایران: دوری هیئت مدیره دو انجمن از یکدیگر، به شایعاتی مبنی بر وجود اختلافات، دامن زده است. این جلسه را باید به فال نیک گرفت. اگر اعضا ببینند که مدیران انجمن‌ها و نهادهای فعال در این حوزه با هم همکاری نزدیکی دارند حتماً بهم نزدیک شده و کارهای کیفی بیشتری برای ارتقای روابط‌عمومی انجام خواهند داد.


سعید شهبازی، بازرس علی البدل انجمن روابط‌عمومی ایران: هر دو انجمن از بضاعت‌ها و توانمندی‌هایی برخوردارند که در صورت نزدیکی به هم موفق‌تر عمل خواهند کرد. ما باید به تولید محتوا و تولیدات علمی در حوزه روابط‌عمومی بپردازیم. باید بررسی شود که چرا تا کنون بطور جدی در زمینه تولید علم در حوزه روابط‌عمومی، موفق نبوده‌ایم؟


عبدالحسین پارسا، عضو علی البدل هيئت مديره انجمن روابط‌عمومی ایران: تضارب افکار، بسیار ضروری است. اختلاف‌ نظرها در این انجمن‌ها می‌تواند موجب نقویت و تحرک بیشتر شود. جامعه و مخاطبان انجمن‌های روابط‌عمومی انتظار دارند که از این انجمن‌ها یاد بگیرند تا در سازمان‌هایشان، قوی تر عمل کنند.


شاهرخ نوش آبادي، مدیرکل روابط‌عمومی شرکت هواپیمائی هما: خرسندیم که این نشست مبارک در این مجموعه برگزار شد. متأسفانه علی‌رغم گذشت حدود 60 سال از فعالیت روابط‌عمومی در ایران، شاهد ضعف‌های زیادی هم در مجموعه‌های دولتی و هم در مجموعه‌های خصوصی هستیم. روابط‌عمومی در ایران دیده نمی‌شود.عدم انجام کارهای علمی و پژوهشی در این زمینه از ضعف‌های جدی است. امیدواریم از امشب که به نظرم تولد جدیدی برای تاریخ روابط‌عمومی در ایران بود شاهد موفقیت‌های چشم‌گیر روابط‌عمومی باشیم.


گفتنی است در پایان این جلسه مقرر شد کارگروهی با حضور نائب رئیسان دو انجمن، مدیر اجرایی انجمن متخصصان روابط عمومی و دبیر انجمن روابط‌عمومی ایران تشکیل و مهم‌ترین مواردی که می‌بایست در دستور کار جلسات مشترک آتی قرار گیرد تعیین شود.