زمان : 15 Shahrivar 1390 - 21:22
شناسه : 38408
بازدید : 3116
طرح مطالعه و آسيب شناسي ميدان اميرچقماق در دستور کار میراث فرهنگی استان یزد طرح مطالعه و آسيب شناسي ميدان اميرچقماق در دستور کار میراث فرهنگی استان یزد

طرح مطالعه و آسيب شناسي ميدان اميرچقماق در دستور کار میراث فرهنگی استان یزد

یزدفردا:معاون ميراث‌فرهنگي اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: طرح مطالعه و آسيب شناسي ميدان اميرچقماق يزد در دست اقدام مي‌باشد.

"نيکزاد" از جمله اين خدمات را بررسي سابقه تاريخي شکل‌گيري ميدان اميرچقماق، جايگاه ميدان در سير تحول تاريخي شهر يزد، تحولات تاريخي ميدان و بافت پيرامون آن، بررسي ديدگاه‌هاي طرح جامع و تفضيلي شهر يزد در محدوده ميدان، مستندسازي تصويري وضعيت موجود ميدان و شناسايي و تحليل وضع موجود برشمرد.


به گفته وي شناسايي عناصر ارزشمند تاريخي پيرامون ميدان، مطالعه و بررسي کيفيت و نقش پوشش گياهي در وضعيت موجود ميدان و آسيب شناسي بدنه‌هاي بلافصل ميدان و فضاهاي شهري مرتبط با آن از نظرآسيب‌هاي معماري، ترافيکي، تاسيساتي، اجتماعي و منظري از ديگر خدمات مطالعه و آسيب شناسي ميدان اميرچقماق مي‌باشد.


"نيکزاد" افزود: جهت انجام اين مطالعات مبلغ 49 ميليون ريال هزينه شده است.


ميدان اميرچقماق نام ميداني در شهر يزد است. مجموعه بناهاي تاريخي اميرچقماق يزد شامل بازار، تکيه، مسجد و آب انبار که قدمتشان به دوره تيموريان (قرن ۹ هجري) برمي‌گردد.


در آن دوره اميرجلال‌الدين چقماق از سرداران شاهرخ تيموري و حاکم يزد بود که با همکاري همسر خود فاطمه ‌خاتون براي آباداني يزد مجموعه‌اي شامل تکيه، ميدان، حمام، کاروانسراها، خانقاه، قنادخانه، چاه آب سرد و مسجد اميرچقماق را ساخت.


گردشگران اميرچقماق را نام ميداني در شهر يزد مي‌دانند که در آن بنايي چند طبقه، مسجد و حسينيه‌اي به همين نام وجود دارد. ساختمان بناي اميرچقماق ورودي بازارچه و بخشي از حسينيه‌اي است که در قرن ۱۳ هجري بنا شده‌است.


تکيه اميرچقماق در سال ۱۳۳۰ هجري شمسي و با شماره ۳۸۳ و مسجد اميرچقماق در سال ۱۳۴۱ با شماره مستقل ۲۴۷ در فهرست آثار ملي به ثبت رسيدند. همچنين اين بناها و ديگر الحاقات به عنوان مجموعه اميرچقماق نيز با شماره ۲۴۱۶ به ثبت ملي رسيده‌است.