زمان : 15 Shahrivar 1390 - 21:17
شناسه : 38407
بازدید : 3756
مسجد جامع فيروزآباد صدوق در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد مسجد جامع فيروزآباد صدوق در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد

مسجد جامع فيروزآباد صدوق در فهرست آثار ملي به ثبت رسيد

یزدفردا:مديرکل اداره کل ميراث فرهنگي،صنايع دستي و گردشگري استان يزد از به ثبت رسيدن مسجد جامع فيروز آباد شهرستان صدوق در فهرست آثار ملي کشور خبر داد.

وی با اعلام خبر فوق افزود: اين مسجد که به شماره 29980 به ثبت رسيده است در کوچه مسجدجامع فيروزآباد شهرستان صدوق واقع شده و مالکيت آن وقفي مي‌باشد.


وي اظهار داشت: با توجه به سبک معماري اين بنا متعلق به دوره متاخراسلامي (قاجار) مي‌باشد و بر طبق سنگ نبشته‌اي که در اين مسجد نصب مي‌باشد باني اين مسجد فاطمه صغري بوده است که خشت بناي اوليه اين مسجد را گذاشته و بعداً به همت مردم مؤمن و متدين اين منطقه ساخته شده است.


به گفته وي هم اکنون ورودي اين بنا از سمت غرب و داراي يک صحن مستطيلي شکل مي‌باشد در کنار گنبد اين شبستان بادگيري قرار داشته که دريچه‌هاي آن به داخل محراب باز مي شده وفضاي زير گنبد را خنک مي ساخته است که متأسفانه امروزه اين باد گير تخريب گشته است در دو طرف صحن مسجد(شرق وغرب)نيز رواق هايي قرار دارد.


"رضايي" ادامه داد: در ضلع شمالي صحن مسجد گرم خانه مسجد قرار داشته که تخريب شده و امروزه در جاي آن مسجدي نو بر پا کرده اند بنابراين ورودي اصلي بنا نيز از سمت شمال بوده است و باني اصلي مسجد شخصي به نام حاجي محمد حسين مقيم بوده است که گرم خانه مسجد که امروزه تخريب شده به همت اين شخص ساخته شده بود و در مجموع اين بنا با مصالح آجر، خشت و با ملاط گل و گچ ساخته شده است.


به گفته اين مسئول با توجه به اينکه اين بنا قديمي‌ترين مسجد و در واقع تنها مسجد جامع محل مي باشد و همچنين داراي سبک معماري بسيار ارزشمندي مي‌باشد و به همت اين اداره كل در سال 87 تعمير و مرمت گرديده است.


شهرستان صدوق در دشتي نيمه مرتفع در غرب استان يزد واقع است و آب و هواي آن در نواحي شرقي شهرستان گرم وخشک بياباني و در نواحي غربي، داراي آب و هواي معتدل کوهستاني مي‌باشد.


اين شهرستان از شمال به شهرستان ميبد، از شرق به شهرستان‌هاي اردکان و يزد و از ناحيه جنوب به شهرستان‌هاي تفت و ابرکوه و از سمت غرب به شهرستان‌هاي کوهپايه استان اصفهان محدود مي‌شود.