زمان : 14 Shahrivar 1390 - 11:06
شناسه : 38370
بازدید : 3110
مصرف نان‌هاي كپك‌زده سرطان زا است مصرف نان‌هاي كپك‌زده سرطان زا است

یزد:جعفری خبرنگاربهداشت و درمان یزدفردا:کارشناس مواد آشاميدني، آرايشي و بهداشتي معاونت غذا و داروي دانشگاه علوم پزشكي يزد گفت: مسموميت‌هاي سرطاني يا سرطان زايي از عوارض مصرف نان‌هاي كپك‌زده است.


رضا مورکيان در گفت‌وگو با خبرنگاربهداشت و درمان، در مورد كپك زدگي نان اظهار کرد: بعد از اين که نان از تنور يا فر بيرون آمد يک سري کپک روي آن قرار مي‌گيرد و اگر نان‌ها به صورت لايه لايه و داغ روي هم قرار داده شوند، رطوبت و دماي هوا مواد مغذي را براي رشد كپكها تامين مي‌كنند و به راحتي کپکها روي آنها رشد كرده و ريشه‌دار مي‌شوند هرچند ممکن است اين کپک‌ها بر سلامتي انسان تاثيري نداشته باشند.

وي افزود: زماني که نانها بصورت لايه لايه و داغ روي هم قرار گيرند ممکن است کپک بزنند که بايد در اين شرايط همه لايه‌ها را دور بريزيم چرا که سموم توليدي از کپک‌ها مي‌تواند بسيار خطرناک باشد و منجر به بروز سرطان شود. در واقع بروز سرطان مي‌تواند از عوارض مصرف اين نان‌ها باشد.

وي با تاكيد بر اين كه خطرات بيشتر ناشي از کپک نان نسبت به سموم ناشي از کپک زدگي آرد و مغذي‌جات است، يادآور شد: در مرحله‌اي که بخشي از نان کپک زده است بايد کل نان را دور ريخت چرا که مابقي نان نيز در حال کپک زدن است در حالي كه قابل رويت نيست.

اين كارشناس در خصوص روش نگهداري نانها در مقابل کپکها گفت: نان را بايست بلافاصله پس از پخت در مکان مناسب و دور از گرد و غبار قرار داد و در قطعات مناسب بسته به ميزان مصرف بعدي، بسته بندي كرده و در فريزر نگهداري شوند تا در فريزر منجمد شده و در مصرف بعدي مورد استفاده قرار گيرند.

وي نگهداري نان‌ داخل يخچال را سبب بيات شدن زودرس نان و غيرقابل استفاده شدن آنها دانست و تصريح كرد: همچنين كپكها در محيط يخچال مي‌توانند رشد کنند بنابراين بهترين روش براي نگهداري نان به مدت طولاني نگهداري در فريزر است.

وي همچنين گفت: گاهي نان‌هاي اضافه داخل سفره‌هاي خانگي بخصوص سفره‌هاي پلاستيکي نان دچار کپک زدگي مي‌شوند که اين کپک‌ها قادر به توليد سموم يا مايکوتوکسين‌هايي از جمله آفلاتوکسين‌ها و ... است که مصرف مستقيم آنها براي انسان خطرات جدي در پي خواهد داشت.

مورکيان با بيان اينكه بعضي از افراد نانهاي کپک زده و ضايعات نان را به نان خشکي‌ها که نهايتا به مصرف دام مي رسد تحويل مي‌دهند، خاطرنشان کرد: اين سموم کپکي يا قارچي نان کپک زده در بدن دام، سموم خطرناكي را توليد مي‌کنند که نهايتا وارد چرخه غذايي انسان مي‌شود.

بنابراين توصيه مي شود نان دچار کپک زدگي را بايد دور ريخت و از مصرف آن براي دام و انسان جدا پرهيز شود.