زمان : 13 Shahrivar 1390 - 23:43
شناسه : 38340
بازدید : 6579
از سرو بستنی طلایی در برج میلاد تا استفتاء از دفتر رهبری واطلاعیه شهرداری تهران از سرو بستنی طلایی در برج میلاد تا استفتاء از دفتر رهبری واطلاعیه شهرداری تهران

از سرو بستنی طلایی در برج میلاد تا استفتاء از دفتر رهبری واطلاعیه شهرداری تهران

طلای خوراكی مجوز وزارت بهداشت ندارد

معاون غذا سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت اعلام كرد: هیچ نوع طلای خوراكی تاكنون از وزارت بهداشت مجوز نگرفته است به همین علت عرضه بستنی طلا در رستورانها غیر مجاز است ضمن اینكه طلا یكی از انواع فلزات سنگین و ماده‌ای است كه جذب بدن نمی‌شود كاملاً دفع می‌شود.


بهروز جنت افزود: تاكنون هیچ نمونه از طلای خوراكی به هیچ شكلی اعم از پودر یا برگه چه نمونه داخلی و چه وارداتی از وزارت بهداشت مجوز نگرفته است بنابراین عرضه هر نوع محصول غذایی حاوی طلا در كشور فاقد مجوز وزارت بهداشت است.


وی توضیح داد: البته طلا به عنوان یكی از فلزات سنگین در برخی از محصولات گیاهی شامل میوه‌ها و برخی انواع آردها و غلات به میزان بسیار ناچیز وجود دارد كه البته چون یك ماده غذایی خنثی است جذب بدن نمی شود و به طور كامل دفع می‌شود بنابراین هر میزان مصرف آن نیز برای بدن بی فایده است.


وی گفت:‌ با وجود این در برخی كشورهای دنیا در رستورانهای بسیار لوكس به عنوان یك ماده غذایی لوكس گران قیمت ممكن است سرو شود مانند اینكه در برخی رستورانهای گران قیمت مغز میمون به عنوان یك غذای لوكس گران قیمت سرو می‌شود.


جنت افزود: با وجود این اگر رستورانهای شهرداری یا هر رستوران لوكس دیگر بخواهد از طلای خوراكی در محصولات غذایی خود استفاده كند حتماً باید از وزارت بهداشت مجوز واردات یا تولید آن محصول را بگیرد ضمن اینكه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت نیز بر رستورانها نظارت دارد و محصولات فاقد مجوز را جمع آوری كرده و با عرضه كنندگان ‌آن برخورد می‌كند.

حکم دفتر رهبری :

فارس نوشت:بر اساس استفتایی كه از دفتر استفتائات مقام معظم رهبری صورت گرفته، خوردن بستنی‌هایی كه در تركیب آن از عنصر طلا استفاده شده باشد، حرام است.


بنابر اعلام مسئولان رستوران گردان "برج میلاد" تهران قرار است بستنی‌هایی با روكش طلا عرضه شود كه در تركیبات آن از چند گرم طلای خوراكی به صورت پودر و برگه‌های طلا استفاده شده است كه قیمت هر عدد از این بستنی‌ها 400 هزار تومان اعلام شده است.


برای اطلاع از حكم فقهی خوردن چنین بستنی‌هایی كه در تركیبات آن از طلای خوراكی استفاده شده است، استفتائی را از دفتر مقام معظم رهبری مبنی بر حكم شرعی این مسئله داشتیم كه مسئول پاسخگویی دفتر ایشان اعلام داشت: در صورتی كه در تركیبات این نوع از بستنی از عنصر طلا استفاده شده باشد، خوردن آن حرام است.

شهرداری مانع فروش بستنی روکش طلا شد

عرضه نوع خاصی از بستنی در رستوران گردان برج میلاد ایده پیمانکار رستوران گردان بوده که در رسانه ها مطرح شده است و به هیچ عنوان تا به حال سرو چنین بستنی در برج میلاد انجام نشده است که با توجه به حرمت شرعی و اجتماعی چنین اقدامی، شهرداری تهران پس از اطلاع از این امر دستور توقف موضوع را صادر کرده و مانع از انجام چنین طرحی خواهد شد.


درحالی که هم مسئولان و هم مردم مطلع اند که رستوران برج میلاد توسط یک پیمانکار اداره می شود و هیچ ارتباط تشکیلاتی! میان این پیمانکار با شهرداری تهران نیست حاشیه سازان باز هم می کوشند که هر آنچه را که می توان از آن مستمسکی برای هجمه سیاسی به مدیریت شهری ساخت از دست ندهند.


پیرو انتشار برخی اخبار درباره عرضه نوع خاصی از بستنی توسط پیمانکار رستوران گردان برج میلاد ، روابط عمومی برج میلاد تهران با صدور اطلاعیه ای ضمن غیرمسئولانه خواندن این گونه اظهارات تاکید کرد: «موضوعات مطرح شده از سوی پیمانکار رستوران گردان درباره سرو نوع خاصی از بستنی به هیچ وجه مورد تایید شهرداری تهران نبوده و نیست و شهرداری تهران از انجام چنین اقداماتی به طور حتم جلوگیری خواهد کرد.»


در این اطلاعیه همچنین تاکید شده است: «عرضه نوع خاصی از بستنی در رستوران گردان برج میلاد ایده پیمانکار رستوران گردان بوده که در رسانه ها مطرح شده است و به هیچ عنوان تا به حال سرو چنین بستنی در برج میلاد انجام نشده است که با توجه به حرمت شرعی و اجتماعی چنین اقدامی ، شهرداری تهران پس از اطلاع از این امر دستور توقف موضوع را صادر کرده و مانع از انجام چنین طرحی خواهد شد.»


حاشیه سازان چه می گویند؟

چند صباحی است که برخی از حاشیه سازان می کوشند هر مقوله ای را به داستانی لاینحل تبدیل کرده تا از آن بهره برداری های خاص سیاسی را به عمل آورند. بر هر منصفی آشکار است که ساخت برج میلاد «هزینه» داشته است و این هزینه باید تامین شود تا بتوان اقدامات عمرانی دیگری را انجام داد.

با این وصف مشخص است که این هزینه برای اعتبار تهران و نمادی برای مدیریت اسلامی بوده و اکنون باید با تامین هزینه های آن امکان خدمت رسانی به شهروندان را میسر کرد. اگر از بیت المال برای اعتلای نام ایران اسلامی هزینه ای شده است باید بتوان آن هزینه را اعاده کرد. در باب برج میلاد نیز همین امر مطرح است. شهرداری با اجاره دادن رستوران برج میلاد به پیمانکار در تلاش است که به نحو احسن مدیریت هزینه و درآمد را به سامان برساند امری که متاسفانه در نظر حاشیه سازان محلی از اعراب نمی یابند.


بازدید بیش از 100 هزار نفر از خانواده های شهدا و ایتام از برج میلاد


از سوی دیگر اما خبری منتشر شد تا نشانگر توجهی باشد که نسبت به میراث معنوی ایران اسلامی انجام شده است.


مدیر عامل برج میلاد تهران می گوید که از زمان بهره برداری برج میلاد تاکنون بیش از 100 هزار نفر از خانواده های معظم شهدا و ایتام از نماد شهر تهران بازدید داشته اند.


رحیم مطهر نژاد در گفتگو با خبرنگار " تهران سما" با بیان این مطلب گفت: «تاکنون تعداد بیشماری از خانواده های معظم شهدا و جانبازان با همکاری و دعوت معاونت های اجتماعی و فرهنگی مناطق شهرداری تهران از برج میلاد تهران بازدید کرده اند.»


وی افزود: «همچنین در ایام ماه مبارک رمضان دو هزار نفر از کودکان بی سرپرست و ایتام و پنج هزار نفر از زنان سرپرست خانوار به همراه خانواده هایشان از برج میلاد بازدید کرده اند.»


مدیرعامل برج میلاد تهران با بیان اینکه برج میلاد تهران به عنوان یکی از مهمترین مراکز فرهنگی هنری شهر تهران است، تصریح کرد: «برگزاری همایش های عام المنفعه به صورت رایگان در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد تهران از دیگر برنامه های برج میلاد تهران است که در این راستا نیز همایش رایگان خلاقیت و کارآفرینی در خصوص تجارت حلال و مضرات شرکت های هرمی در دو روز و با حضور سه هزار نفر از عموم علاقه مندان برگزار شد.»


وی با اشاره به برگزاری جشنواره های رایگان دیگری همچون جشنواره کودک و نوجوان وحضور 30 هزار کودک و نوجوان از آن و همایش قرآن پژوهان عنوان کرد: «در راستای اهداف فرهنگی و هنری برج میلاد، جشنواره هفته های فرهنگی از جمله هفته فرهنگی سیستان و بلوچستان، هفته فرهنگی کاشان نیز به صورت رایگان برگزار شده و برگزاری این هفته ها نیز در برج میلاد تهران ادامه خواهد داشت.»


مدیرعامل برج میلاد تهران درباره میزان بازدید از برج میلاد تهران گفت: «میانگین بازدید از برج طی پنج ماه گذشته 150 هزار نفر بوده است یعنی به طور متوسط روزانه 1000 نفر از نماد جدید تهران بازدید داشته اند و بیشترین بازدیدها مربوط به بازدید از سکوی دید باز است.»


مطهر نژاد با اشاره به تخفیف های ارائه شده به اقشار مختلف برای بازدید از نماد جدید تهران اظهار کرد: «در هر روز هزار نفر از شهروندان تهرانی با بهره گیری از تخفیف های 3 تا 20 درصدی (ویژه دانش آموزان، دانشجویان، نهادها و ...) از برج میلاد بازدید می کنند و در آماری قابل توجه در ایام نوروز 90 بیش از 60 هزار نفر از مردم تهران و سایر شهرهای کشور به صورت ویژه برج میلاد را مورد بازدید قرار دادند.»


وی ادامه داد: «بالا بردن سطح کیفی و گردشگری در شهر تهران و ایران برای گردشگران داخلی و خارجی از دیگر ویژگی های افتتاح این برج است که تاکنون گردشگران داخلی و خارجی بسیاری نیز بر این امر صحه گذاشته اند و لیدرهای برج میلاد تهران تمامی اطلاعات لازم برج میلاد وهمچنین شهر تهران را برای آنها بازگو می کنند.»


مطهر نژاد افزود: «برج میلاد یک ظرفیت ملی و متعلق به تمامی مردم شهر است و بر اساس برنامه ریزی های صورت گرفته تمامی اقشار و شهروندان به مرور از این برج بازدید خواهند کرد.به گفته مدیر عامل برج میلاد، تمامی منافع و درآمدهای بخش های مختلف برج میلاد تهران، به عنوان یکی از زیرمجموعه های شهرداری در اختیار شهر و شهروندان قرار می گیرد.»