زمان : 06 Shahrivar 1390 - 10:35
شناسه : 38084
بازدید : 2129
حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی: مسئولین نان قرضی به هم ندهند حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی: مسئولین نان قرضی به هم ندهند

به گزارش مرکز خبر حوزه، حجت الاسلام والمسلمین رفیعی، عصر امروز، طی سخنانی در مسجد مدرسه علمیه آیت‌الله العظمی گلپایگانی‌(ره) قم با اشاره به  حدیثی از رسول اکرم (ص) درباره مکتوبات و نوشته های روی درب‌های بهشت که ایشان در شب معراج مشاهده کرده بودند، عبارات روی درب چهارم را مد نظر قرار داده و اظهار داشت: اکرام میهمان، همسایه، و والدین از تاکیدات این عبارات و از نشانه های ایمان به  خدا و قیامت بیان شده است.

وی، بیان حرف خوب را از دیگر تاکیدات این حدیث برشمرده و افزود: انسان باید همواره حرف خوب بزند و اگر حرف خوبی ندارد، ساکت بماند.

* اسلام دین اجتماعی است

این استاد حوزه، دین اسلام را دین اجتماعی دانسته و تصریح کرد: اکثر تاکیدات درب چهارم بهشت مربوط به مباحث اجتماعی است چرا که اسلام دینی کامل بوده و به تمام موارد حتی جزئیات اشاره کرده است، لذا این مطلب که پیامبر (ص) برای خود جانشینی انتخاب نکرده، توهین به اسلام و پیامبر‌(ص) است؛ چون دینی که تمام جزئیات را بیان کرده نمی‌تواند به مسئله مهمی در این خصوص اشاره نکرده باشد.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اهمیت مهمان نوازی در اسلام، حدیثی از امام علی‌(ع) را مد نظر قرار داده و ابراز داشت: هنگام آخرت مومنی از قبر با چهره بسیار نورانی بیرون می‌آید که اهل محشر می‌گویند آیا این شخص پیامبر مرسل‌(ص) است؟ خطاب می‌شود این فرد، مومن مهمان دوست است.

* مسئولین نان قرضی به هم ندهند

حجت الاسلام والمسلمین رفیعی با اشاره به برخی از نکات مهمان داری اسلامی، بر دعوت از فقرا در مهمانی‌ها تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: در یک سفر تبلیغی در استانی به افطاری ادارات می‌رفتم در آن مجالس هرچه سر میزها مشاهده می‌شد، مدیران کل، معاونان و مسئولین حضور داشتند؛ به طوری که گویا نان قرضی به هم می‌دادند، یکبار مدیران در این اداره بار دوم در اداره دیگر، که این نوع مهمانی پسندیده نیست و مسئولین نباید نان قرضی به هم بدهند.

وی با تاکید بر ساده برگزار کردن مهمانی‌ها گفت: امروز روی آوردن به تجمل‌گرایی و افزایش هزینه ها باعث کمتر شدن مهمانی‌ها شده است؛ به طوری که برادر با برادر سالی یکبار هم با هم رفت و آمد ندارند.

این استاد حوزه تصریح کرد: اگر دولت هم می‌خواهد با اسراف‌ها مبارزه کند، باید ابتدا از همایش‌ها و سمینار‌ها شروع کند.

* انتقاد از اجرایی نشدن معماری اسلامی

وی در پایان سخنان خود با اشاره به جایگاه همسایگان در این حدیث قدسی اذعان داشت: علی‌رغم تاکیدات فراوان قرآن و روایات بر رعایت احترام و حقوق همسایگان، شاهدیم که این احترام در کشور ما آن طور که باید رعایت نشده و امروز همسایه آزاری  مصادیق زیادی پیدا کرده است که بخشی از آن به خاطر رعایت نکردن حریم بناها و معماری اسلامی است.