زمان : 27 Mordad 1390 - 00:51
شناسه : 37781
بازدید : 4317
برنامه محوری ، راهبرد جدید در روابط عمومی(2 نظر) برنامه محوری ، راهبرد جدید در روابط عمومی(2 نظر)
برنامه محوری ، راهبرد جدید در روابط عمومی

مسعود طوفان

 عضو شوراي سياستگذاري روابط عمومي منابع طبيعي كشور


تصویب نهایی شاخص های راهبردی و ارزشیابی روابط عمومی به عنوان نقشه راه و سند اقدام نقش مهمی در ترسیم چشم انداز و فعالیت در بخش روابط عمومی دارد، در راهبرد جدید سعی شده تا روابط عمومی در 15 شاخص از جایگاه مدیریتی، تشکیلات و تجهیزاتی گرفته تا شاخص های جدید و پیشرو نظیر روابط عمومی الکترونیک مورد توجه قرار گیرد، فعالیت هایی نظیر اطلاع رسانی و مدیریت افکار عمومی، انتشارات، تبلیغات، ارتباطات اجتماعی و مردمی همراه با فعالیت های پژوهشی و نظر سنجی و حفظ انسجام سازمانی از رویکرد های قابل توجه در راهبرد تازه است.

این شاخص ها طی دو ماه گذشته و طی برگزاری جلسات منظم در مناطق سه گانه روابط عمومی در استان های کرمانشاه، مشهد و قزوین در معرض نقد و نظر و بحث و بررسی مسئولان روابط عمومی ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان ها قرار گرفت و در نهایت در جلسه شورای سیاستگذاری در هفته جاری در تهران، نهایی شد. شاخص های مزبور از چند منظر قابل بررسی است:

1- این شاخص ها با همت و اراده کارگزاران روابط عمومی منابع طبیعی کشور حلاجی گردیده و در برگیرنده دغدغه ها و دل مشغولی های متصدیان روابط عمومی در سراسر کشور است و در نهایت با پشتوانه آرای آنان نهایی شده است.

2- شاخص های 15 گانه مزبور با تعریف علمی و کاربردی وظایف روابط عمومی و بروز رسانی مورد نیاز در شرح فعالیت ها، علاوه بر اینکه تصویر تازه ای از اصول حرفه ای کار در روابط عمومی را به نمایش می گذارد، زمینه ساز رشد و درخشش هرچه بیشتر روابط عمومی های منابع طبیعی را در سطح کشور فراهم خواهد نمود.

3- با توجه به تصویب طرح اطلاع رسانی و ارتقای فرهنگ منابع طبیعی در معاونت برنامه ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری و اختصاص ردیف اعتباری؛ شاخص های مزبور کاملا ازقابلیت عملیاتی شدن برخوردار بوده و معیار مناسبی برای برنامه ریزی و جذب اعتبارات در سال های آتی محسوب خواهد شد.

4- نهایی شدن این شاخص ها می تواند فصل تازه ای از چشم انداز و فعالیت روابط عمومی در سازمان جنگلها، مراتع وآبخیزداری کشور به شمار آید، برنامه محوری به عنوان راهبرد تازه در سرفصل اقدامات روابط عمومی بیش از هر سیاست دیگری در شرایط کنونی بازوی توانایی برای تحقق اهداف بخش منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و ارتقا و تبیین سیاست های سازمان در مجامع برون سازمانی خواهد بود.

5- باور ذهنی و قلبی کارگزاران روابط عمومی منابع طبیعی کشور در آن است که پیشرفت های اخیر در بخش روابط عمومی و از جمله تهیه و تنظیم شاخص های راهبردی، نظارت و ارزیابی در بخش روابط عمومی می تواند گره گشای بسیاری از چالش هایی باشد که بیش از آنکه معطوف به مسائل فنی و اجرای طرح ها باشد؛ از جنس آگاهی و ارتباط است و صبغه فرهنگی و اجتماعی دارد و نیازمند تامل و صرف هزینه و برنامه ریزی و جسارت است، بر همین اساس هرگونه تلاش در جهت کاستن فشارهایی که اینک گریبانگیر بخش منابع طبیعی کشور است، وابسته به حمایت قاطع تمامی سطوح تصمیم گیری و اجرایی علی الخصوص ریاست محترم سازمان و حمایت مادی و معنوی از این قبیل حرکت ها و دست اندرکاران آن در بخش روابط عمومی خواهد داشت.