زمان : 25 Mordad 1390 - 23:12
شناسه : 37727
بازدید : 3777
نکات تغذیه و سلامتی در ماه رمضان نکات تغذیه و سلامتی در ماه رمضان

مهرداد امید سالاری -کارشناس ارشد گیاهان داروئی

ابرکوه نمایندگی یزد فردا:شانزده ساعت روزه‌داری بدون سحری كار درستی نیست و فرد را دچار افت قند خون در ساعات بعد از ظهر می‌كند همچنین بهتر است بین افطار و سحر 8 لیوان آب مصرف شود. با حذف وعده سحری عوارض مختلفی بروز می‌نماید که عبارت می‌باشند از ضعف شديد جسمی و عدم تمرکز، سردرد، افت قندخون و فشارخون، عصبانیت و تحریک‌پذیری در تمام طول روز، بی‌حوصلگی و ناتوانی در انجام وظایف روزمره و بوی بد دهان و غیره.

شیرین بیان به واسطه وجود برخی از فلاونوئیدها در درمان زخم معده و اثنی عشر روزه دار موثر است.(بیماران قندی مصرف نکنند)

مناسب‌ترین ورزش‌ها برای روزه داران شنا و پیاده‌روی است.

روزه داری به دلیل اینکه موجب دریافت کمتر پروتئین و نمک می شود برای مبتلایان به نارسائی های خفیف یا متوسط کلیه مفید است .

سلامت شیرخواران تا 6 ماهگی به شیر مادر وابسته است اگر حجم شیر مادران با روزه‌داری كاهش پیدا نمی‌كند روزه داری مانعی ندارد در غیر این صورت باید با پزشك مشورت كنند.

بیماران با التهاب درون چشمی به علت اینکه با کمبود آب موجود در چشم، امکان نازک شدن شبکیه و افزایش التهاب درون چشمی وجود دارد باید تحت نظر پزشک متخصص روزه بگیرند.

نوشیدن نوشابه‌های گازدار برای افطاری منجر به سوء تغذیه، افزایش احتمال چاقی و افزایش بیماری‌های گوارشی منجر می‌شود.

در زمان روزه داری حرکات دودی روده کاهش می یابد. عدم آشامیدن آب کافی پس ار افطار تا سحر و بعضی تغییرات در برنامه غذایی ماه مبارک رمضان گاهی موجب پیدایش یبوست می شود

هنگام ماه مبارک رمضان، اغلب به طور اجبار تغییراتی در خواب و بیداری افراد پیدا می شود، لذا توصیه می کنیم ساعات خواب را طوری تنظیم کنید که دچار کم خوابی آزار دهنده یا پُرخوابی زیان بخش نشوید.

غذای سحری را خوب است زودتر تهیه کنید و پس از کمی خنک شدن در یخچال قرار دهید و هنگام سحر آن را دوباره خوب گرم کنید.