زمان : 19 Mordad 1390 - 23:03
شناسه : 37514
بازدید : 1590
امام خمینی: گاهی کارهای به ظاهر اسلامی خلاف اسلام است امام خمینی: گاهی کارهای به ظاهر اسلامی خلاف اسلام است

امام خمینی: گاهی کارهای به ظاهر اسلامی خلاف اسلام است

من به همه كسانى كه در اين كشور الآن مشغول يك خدمت هستند، عرض مى‏كنم كه توجه داشته باشيد كه آبروى جمهورى اسلامى كه آبروى اسلام است، حفظ كنيد. جمهورى اسلامى امروز آبرويش بسته است به آبروى متصديان امر، و هر كس در هر مقامى كه هست مسئوليت به اندازه حجم آن مقام دارد

امام خمینی در بیاناتی که در روز 17 مردادماه سال 1361 در جمع استانداران سراسر کشورایراد فرمودند، بر لزوم حفظ شئونات اسلامى تاکید فرمودند. در این جمع که علی اکبر ناطق نوری وزیر کشور، علی کوچک زاده فرمانده ژاندارمری و مسئولان و پرسنل دواير سياسى ايدئولوژيك ژاندارمرى‏ هم حضور داشتند، امام یادآور شدند که آبروی نظام بسته به آبروی متصدیان امر است.

«ما همه، تمام افرادى كه در كشور مشغول يك خدمت هستند و همين طور ملت، كه آن هم بحمد اللَّه، مشغول خدمت به اين جمهورى اسلامى هستند، ما همه مسئول هستيم: كُلُّكُمْ راعٍ وَ كُلُّكُمْ مَسْئُولْ ما در همه امور، در همه كارهايى كه انجام مى‏دهيم، در امورى كه در افكار ما مى‏گذرد، در محضر حق تعالى هستيم؛ تمام عالم محضر اوست، خَلَجانهايى كه در قلوب همه مى‏گذرد، در محضر اوست. و ما همه در هر امرى كه در دست ماست و در هر مسئوليتى كه در اين كشور به عهده داريم، مسئوليت بزرگى پيش خداى تبارك و تعالى داريم. تمام افرادى كه در جبهه‏ها به جنگ مشغولند و تمام كسانى كه جان خودشان را فداى اسلام مى‏كنند، همه اينها در محضر خداى تبارك و تعالى هستند و اجر هيچ يك از افراد ضايع نخواهد شد. چيزى كه براى خداست، باقى است: ما عِنْدَكُمْ يَنْفَدُ وَ ما عِنْدَ اللَّه باقٍ. هر چيزى كه از ماست، اينها از بين مى‏رود و آن چيزى كه براى خداست و تقديم به محضر خداست او باقى مى‏ماند.»

امام در بخشی دیگر از سخنانشان بیان داشتند: «من به همه كسانى كه در اين كشور الآن مشغول يك خدمت هستند، عرض مى‏كنم كه توجه داشته باشيد كه آبروى جمهورى اسلامى كه آبروى اسلام است، حفظ كنيد. جمهورى اسلامى امروز آبرويش بسته است به آبروى متصديان امر، و هر كس در هر مقامى كه هست مسئوليت به اندازه حجم آن مقام دارد. حجم مسئوليت به اندازه حجم مقامى است كه شخصيتها دارند يا گروهها دارند. و توجه كنيد كه مبادا- خداى نخواسته- كارهايى از شما، از گروههايى كه در اين كشور خدمت مى‏كنند، سر بزند كه با جمهورى اسلامى سازش نداشته باشد.»

ایشان با اشاره به معصيت بودن بعضى از كارهاى به ظاهر اسلامى‏ عنوان کردند: «گاهى مى‏شود كه كارهاى به ظاهر اسلامى، لكن با بى‏توجهى و خلاف اسلام واقع‏ مى‏شود. فى المَثَل، اشخاصى مى‏خواهند خدمت بكنند، پاسدارها مى‏خواهند خدمت بكنند، پليس مى‏خواهد خدمت بكند و قصدش هم خدمت است، لكن گاهى در كيفيت عمل طورى مى‏شود كه معصيت مى‏شود؛ مثلًا، من از اين كارهاى جزئى، خرده كارى‏ها شروع مى‏كنم؛ مثلًا، مى‏خواهند در كميته‏ها، در جاهايى كه براى بسيج مهيا هستند، مى‏خواهند اينها خدمت بكنند، لكن گاهى همينهايى كه مى‏خواهند خدمت بكنند، يك كارهايى انجام مى‏دهند كه با موازين اسلامى درست در نمى‏آيد؛ مثل اينكه نصف شبها شروع مى‏كنند به فرياد و شعار دادن و دعا خواندن و تكبير گفتن، در صورتى كه همسايه‏ها هستند و ناراحت مى‏شوند، مريضها هستند، معلولين هستند، بيمارستانها هست و اينها رنج مى‏برند، و شما يك چيزى را كه مى‏خواهيد عبادت باشد، معصيت كبيره مى‏شود. اگر در سحر- فرض بكنيد- يك عده‏اى بخواهند دعاى وحدت بخوانند، خوب، مى‏شود در داخل منزل خودشان، در داخل آن محلى كه هستند، در آن داخل، خودشان بخوانند. براى خدا مى‏خواهند بخوانند و بلندگو اگر دارند، بلندگو را در داخل بگذارند كه صدا بيرون نيايد.»

رهبر کبیر انقلاب با تاکید بر عدم سازگارى تشريفات با جمهورى اسلامى‏ خاطر نشان ساختند: «بايد تمام امورى كه انجام مى‏دهيد متوجه باشيد كه در محضر خداست و مسئوليت شما داريد. مسئوليت اينجا هم دارند، لكن آن مهمش مسئوليت الهى است. يا در فرض بفرماييد كه هر يك از اين ادارات دولتى كه هست كه مى‏خواهند خدمت كنند به مردم، از آن كسى كه دم در هست، پيشخدمت هست تا آنجايى كه- مثلًا- جاى رئيس هست، بايد توجه داشته باشند كه همه خدمتگزار اين مردم هستند، همه اجير اين مردم هستند، اجرت از اينها دارند مى‏گيرند براى خدمت و بايد با مردم رفتارشان رفتار انسانى، اسلامى باشد؛ اين طور نباشد كه يك كسى حالا احتياج پيدا كرده كه پيش اين- فرض كنيد- رئيس برود، از دم در ناملايم ببيند. خوب، در رژيم سابق اين مسائل بود و همه ما مناقشه مى‏كرديم.»

امام با بیان آیه ای از فرآن مبنی بر اینکه قاضى‏ بر شفير جهنم است بیان داشتند: «و از اينها بالاتر قضات هستند؛ قاضيهايى كه جان و مال و ناموس مردم در قبضه آنها و تحت نظر آنهاست. آنها بايد توجه بكنند، دقت بكنند و ملاحظه بكنند كه مبادا يك وقت يك مظلومى را آنها به اسم ظالم به حبس بيندازند يا- خداى نخواسته- به اعدام. اينها در اين دنيا مسئوليت دارند، اگر از زير بار مسئوليت اين دنيا فرار كنيد، از زير بار مسئوليت خدا فرار نمى‏توانيد بكنيد. قاضى بر شفير جهنم است؛ عَلى‏ شَفير النَّارِ او لب جهنم نشسته‏ است. همه چيز مردم دست اين قضات است، چه قضات دادگاههاى انقلاب و چه قضات دادسراها و دادگستريها. بايد توجه بكنند اين قضات به اينكه اينها هم خدمتگزار هستند و كارشان بسيار حساس [است‏] و مسئوليتشان بسيار بزرگ و اگر- خداى نخواسته- لغزشى بكنند و جان يك مسلم، مال يك مسلم، ناموس يك مسلم به واسطه خطاى آنها، به واسطه- خداى نخواسته- تعمد آنها آسيب ببيند، در اين دنيا بايد محاكمه بشوند و اگر اينجا فرار از محاكمه كردند، در بارگاه حق تعالى هيچ نمى‏توانند فرار كنند.»

در این سخنرانی حضرت امام خطاب به ائمه جمعه و ساير روحانيون‏ نکاتی را تذکر دادند: «و يك تذكر هم به روحانيون هست، به ائمه جمعه و جماعات و روحانيون ديگرى كه با مردم سرو كار دارند؛ آنها هم توجه بكنند به اينكه اين جمهورى اسلامى ربطش به آنها بيشتر از ديگران است و اين جمهورى اسلامى اگر از- خداى نخواسته- يك نفر روحانى صدمه ببيند، بيشتر از ديگران مؤاخذه دارد. بايد آقايان توجه بكنند، در رفتارشان، در كردارشان، در گفتارشان؛ چيزهايى كه مضر به حال جمهورى اسلامى [است‏] نزنند. مسائلى كه با جمهورى اسلامى مخالف است و آنها گمان مى‏كنند كه نبايد هر مسئله‏اى را گفت، نگويند. و بايد ما مسائل اسلامى را با طريق اسلام و شكايات را به طريق اسلامى رسيدگى كنيم؛ يعنى، قضات رسيدگى كنند و علماى اعلام هم در همه جا كه هستند و خصوصاً ائمه جمعه‏ها كه با گروههاى زيادى سر و كار دارند، بايد توجه بكنند كه در گفتارشان، در رفتارشان، همه چيز اسلامى باشد و- خداى نخواسته- يك مطلبى كه- فرض كنيد- كه يك استاندار را در محل خودش تضعيف مى‏كند، يك قوّه قضائيه را در محل خودش تضعيف مى‏كند، از اينها احتراز كنند كه ما الآن محتاج به اين هستيم كه در كشورمان آرامش باشد. و البته قضات بايد رسيدگى كنند به همه امور.»


منبع: صحيفه امام، ج‏16، ص: 409 تا 416