زمان : 17 Mordad 1390 - 13:06
شناسه : 37382
بازدید : 3373
پاسخ به سوالات رایج روزه داران در ماه مبارک رمضان/ پاسخ به سوالات رایج روزه داران در ماه مبارک رمضان/

1- آیا روزه داری باعث افت قند خون می شود؟اگر فاصله بین دو وعده غذایی بیش از حدود 10 ساعت نباشد، قندخون به میزان طبیعی حفظ می شود. اما در گرسنگی های طولانی تر مثلا در روزه بی سحری به ویِژه در روزهای طولانی سال قند خون به کمتر از میزان طبیعی کاهش می یابد و این موضوع و به ویژه در نوجوانان خطر آفرین است.

2- آیا روزه باعث کاهش وزن می گردد؟
در افرادی که به نحو صحیحی روزه می جگیرند و دو وعده غذای نسبتا سبک در سحری و افطار می خورند روزه سبب کاهش وزن می شود. به عبارت دیگر؛ اگر در هنگام روزه داری یک وعده غذای انسان حذف شود طبعا کالری دریافتی کمتر از نیاز بوده و برای تامین بقیه آن از چربی ذخیره در بدن استفاده خواهد شد و وزن کاهش می یابد. اما اگر غذای مصرفی در سحرف افطار و تا هنگام خواب در حد نیاز بدن یا حتی بیشتر باشد افرادبه دلیل کاهش فعالیت بدنی دچار اضافه وزن می گردند.


3- چه غذاهایی برای وعده سحر مناسب است/
سحری باید ویژگی یک وعده ناهار را داشته باشد؛ ضمن آنکه باید به گونه ای باشد که احساس تشنگی را به حداقل برساند. غذاهایی که آب جذب می کنند مثل، ماکارونی ، ته دیگ، و اش رشته ایجاد تشنگی می نمایند. استفاده از سالاد و هندوانه تا حدود زیادی مانع تشنگی می شود.


4- آیا بدون سحری می توانیم روزه بگیریم؟
بهتر است بدون سحری روزه نگیریم..
به خصوص در نوجوانان گرسنگی 24 ساعته سبب افت شدید قند خون و تحلیل رفتن عضلات می گردد که بسیار زیان آور است. گاهی روزه داران در انتهای شب اقدام ب خوردن شام نموده و سحری میل می نمایند که این هم روش مناسبی نیست . شام کامل در آخر شب به هیچ عنوان نیم تواند جایگزین مناسبی برای سحری باشد.

5- چه غذاهایی برای افطار مناسب است؟
به دلیل آنکه معده چندین ساعت خالی بوده بهتر است با مایعاتی ک تقریبا درجه حرارات بدن را دارند افطار را شروع کنید. آب جوشیده خنک شده یا چای کمرنگ یا سوپ های کم چرب و رقیق برای این منظور مناسب اند. بهتر است قند یا خرما که سریعا جذب می شوند با آب جوشیده خنک شده یا چای مصرف گردد تا قند خون را کمی افزایش دهد.


6- آیا خوردن دو وعده غذا به جای سه وعده برای بدن مشکل ایجاد می کند؟
اصولا هیچ ترجیحی برای آنکه از افطار تا سحر مثلا سه وعده یا چها وعده غذا بخوریم در بزرگسالان وجود ندارد اما در کودکان و نوجوانان به سبب کوچک بودن حجم معده حتما س وعده غذای اصلی و دو میان وعده لازم است. در مورد نوجوانانی که روزه بر آنان واجب است، باید حجم و کیفیت دو وعده غذای سحری و افطار دد حدی باشد که نیازهای آنان را تامین کند و رشد آنان را به تعویق نیندازد.

7- آیا روزه سبب زخم معده می شود؟عوامل بروز زخم معده متععد است؛ اضطراب و استرس م همچنین توان بدن در خنثی کردن اسیدهای معده نقش مهمی در این زمینه دارند. اصولا چون افراد روزه دار از یک ارامش عرفانی برخوردارند زمینه ای برای پیدایش زخم معده فراهم نمی شود. البته کسانی که زخم معده دارند به ویژه در دوران فعال بیماری ممکن است روزه گرفتن سبب تشدید عوارض شود.

 
8- آیا روزه داری مانع درس خواندن می شود؟
در ساعات اخر روز و قبل از افطار به دلیل کاهش نسبی قند خون قدرت تمرکز و یادگیری پایین می آید ؛ البته افراد با هم متفاوت اند. بهتر است که دانش آموزان و دانشجویان درس خواندن رااز صبح زود شروع کنند و ساعات آخر روز را برای استراحت بگذارند.شایان ذکر است؛ مطالب فوق برگرفته از کتابچه" راهنمای تغذیه صحیح در ماه مبارک رمضان" از وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی می باشد.