زمان : 09 Mordad 1390 - 15:25
شناسه : 36921
بازدید : 6070
عضو مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی یزد:کاسنی ضد عفونتی کننده مجاری ادراری و درمان عفونت های موضعی پوست است عضو مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی یزد:کاسنی ضد عفونتی کننده مجاری ادراری و درمان عفونت های موضعی پوست است

عضو مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد گفت: در طب سنتی به اثر سنتی ضد عفونتی کننده مجاری ادراری و درمان عفونت های موضعی پوست دررابطه با گیاه کاسنی اشاره شده است.

دکتر علی بابایی  اظهارکرد: گیاه کاسنی (( Cichorium intybus )) گیاهی علفی وپایا با ارتفاع120-30سانتیمتربا ساقه راست است.

وی ادامه داد: این گیاه دارای گلهایی به رنگ آبی روشن و تقریبا صورتی یا سفید است وگل آن در شهریور ماه جمع آوری می شود. و ریشه آن در اوایل پاییز سال اول عمر گیاه برداشت می شود. ودر غیر این صورت غیر قابل برداشت است.

دکتر بابایی خاطر نشان ساخت: ریشه کاسنی دارای مقدار زیادی اینولین است که دراثرهیدرولیز به فروکتوز و مقدار کمتری گلوکز تبدیل می شود.

وی افزود: ریشه این گیاه حاوی صمغ و مقدار کمی موادموسیلاژی است.

این عضو مرکز تحقیقات گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی یزد تصریح کرد: عصاره الکی ریشه کاسنی باعث کاهش تعداد و دامنه ضربان قلب می شود واثر داروکیتیدین روی قلب راتقویت می نماید.

وی یادآورشد: ریشه کاسنی به عنوان مدر، تب بر ، اشتهاآور، و صفر ا آور به کار می رود.دکتر بابایی گفت: مقدار مصرف ریشه کاسنی 4-2 گرم بصورت دم کرده یا جوشانده است.

وی با بیان این مطلب که گل کاسنی حاوی یک گلی کووید کومارینی ویژه به نام سیکورئین است افزود: گل کاسنی هم مثل ریشه آن مقدار کمی صمغ و موسیلاژ دارد که میزان این مواد در گل از ریشه بیشتر است.

وی بیان داشت: عصاره الکل گیاه کاسنی دارای اثر ضد التهابی است ولی در طب سنتی گل گیاه به عنوان ملین و افزاینده صفرا به کار می رود.

وي افزود: عصاره الکل گیاه کاسنی همین طور به عنوان مقوی کبد، تب بر، معرق، صفرآور، هم به کار رفته است.

این دانشیار دانشگاه علوم پزشکی یزد گفت: این گیاه دارای اثراشتها آور و رفع کننده توبیخ های صفرا و تب بر در طب سنتی است.

وی با بیان اینکه گیاه کاسنی در اغلب مناطق ایران وجود دارد افزود: این گیاه در نواحی کوهستانی مقدارآن بیشتر است.

عضو مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان متذکرشد: همین طور در طب سنتی به اثر سنتی ضد عفونتی کننده مجاری ادراری و درمان عفونت های موضعی پوست دررابطه با این گیاه اشاره شده است.