زمان : 12 Azar 1385 - 08:05
شناسه : 3688
بازدید : 1015
مدير كل كميته امداد يزد: پرداخت زكات در اين استان رو به افزايش است مدير كل كميته امداد يزد: پرداخت زكات در اين استان رو به افزايش است
مدير كل كميته امداد يزد: پرداخت زكات در اين استان رو به افزايش است


مدير كل كميته امداد استان يزد گفت: روند پرداخت زكات در اين استان رو به افزايش است اما تا رسيدن به حد انتظار فاصله داريم.

حميد نصيري روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود:
امسال تاكنون حدود ‪ ۱۳۰‬ميليون ريال زكات توسط كشاورزان پرداخت شد در حالي كه اين رقم در مدت مشابه سال قبل، حدود ‪ ۲۴‬ميليون ريال بود.

وي اظهار داشت: بخشي از زكات اين استان نيزاز سوي معتمدين محل، شوراهاي اسلامي و خود افراد هزينه مي‌شود.

امسال كشاورزان يزدي با فروش محصول گندم مازاد بر نياز خود به دولت حدود ‪ ۷۰‬ميليارد ريال درآمد كسب كردند.

نصيري انجام كارهاي زيرساختي براي گسترش فرهنگ زكات در جامعه را از برنامه‌هاي اين اداره كل برشمرد و اظهار اميدواري كرد: با انجام كارهاي فرهنگي و تبليغاتي فرهنگ پرداخت زكات احيا و ترويج شود.

وي پرداخت زكات را واجب عيني خواند و اضافه كرد: در استان يزد، فقط كشاورزان شهرستان‌هاي ابركوه، خاتم، صدوق، طبس و بخش بهاباد شهرستان بافق زكات مال خود را پرداخت مي‌كنند.

وي اضافه كرد: ستاد زكات استان يزد نيز چندي پيش فعاليت خود را آغاز كرد كه كميته امداد، دبيري آن بر عهده دارد.

پرداخت زكات مال به عنوان يك فريضه الهي براي افرادي كه مشمول آن شوند واجب عيني است و اهميت آن به حدي است كه قبولي برخي از عبادات مثل نماز، منوط به پرداخت آن است.

پرداخت زكات بر " غلات اربعه " شامل گندم، جو، خرما و كشمش، " انعام ثلاثه " شامل گاو، گوسفند و شتر و " نقدين " شامل طلا و نقره تعلق مي‌گيرد.

مسوولان و دست‌اندركاران امر معتقدند:بايد با پرداخت زكات، فقر را از بين برد و اگر جامعه توجه بيشتري به آن بكند اين امر شدني است.

به گفته آنها، پرداخت نشدن زكات، مي‌تواند اثرات بدي را در زندگي مردم داشته باشد و منجر به رواج حرام خواري در جامعه شود.

به گفته مسوولان امر، ‪ ۹۹‬درصد زكات پرداختي از سوي مردم استان يزد مربوط به گندم و جو است.