زمان : 08 Azar 1385 - 01:02
شناسه : 3657
بازدید : 888
مصرف نمك ناخالص، عوارض خطرناكي به دنبال دارد مصرف نمك ناخالص، عوارض خطرناكي به دنبال دارد

خبر علمی یزدفردا :يك متخصص تغذيه در يزد،نسبت به عوارض منفي و خطرناك ناشي از ناخالصي‌هاي فلزات سنگين موجود در نمك‌هاي خوراكي تصفيه نشده، هشدار داد.

دكتر مژگان مينوسپهر اظهار داشت:اين نوع نمك‌ها حاوي مواد ناخالصي چون سرب، جيوه، آرسنيك، كادميوم و مس هستند كه مصرف آنها عوارض نامطلوبي به دنبال دارد.

وي گفت:ذرات ريز سرب به علت سنگيني وزن، كمترازراه‌ريه، وارد بدن مي‌شوند بلكه سرب واملاح آن در شيره معده و روده، حل مي‌شود و به كلروز مضاعف سرب و سديم كه نوعي سم خطرناك است تبديل مي‌شود كه حتي مصرف مقدار ناچيز آن هم موجب مسموميت مي‌شود.

كارشناس مسوول دفتر بهبود تغذيه دانشگاه علوم پزشكي شهيد صدوقي يزد اضافه كرد: اين مواد در استخوان، مو، ناخن، مراكز عصبي، كبد، غدد، كليه‌ها و طحال، جمع مي‌شوند و عوارض زيادي با خود به همراه خواهند آورد.

وي گفت: اين امر در بزرگسالان، موجب كم‌خوني، سر درد، خستگي، تخريب سلسله اعصاب و ضايعات مغزي و در كودكان باعث استفراغ، بي‌حالي، كما و ضايعات مغزي مي‌شود.

به گفته وي تركيبات محلول جيوه‌موجود در نمك‌هاي ناخالص نيزاز راه دستگاه گوارش به سرعت جذب مي‌شوند و كليه‌ها نخستين اعضايي هستند كه مورد حمله آن قرار مي‌گيرند.

اين پزشك متخصص افزود:سموم جيوه‌اي، كليه‌ها را حجيم، نرم و متورم‌مي كنند و رنگ آن‌ها را تغيير مي‌دهند كه ادامه اين روند،اين اعضاي فعال بدن را از كار خواهند انداخت.

به گفته وي تركيبات آرسنيك نيز كبد را نشانه مي‌روند و موجب مسموميت و در نتيجه مرگ مي‌شوند.

وي اظهارداشت: كادميوم موجود در نمك‌هاي ناخالص هم‌موجب ذات‌الريه، تهوع، استفراغ، اسهال و سستي مي‌شود و خطرناك است.

وي گفت: اين ناخالصي‌ها هر چند از لحاظ مقدار موجود در نمك، ناچيز هستند ولي از لحاظ ايجاد عوارض نامطلوب و خطرناك و ايجاد مسموميت از اهميت خاصي برخوردار هستند و مضرات فراواني براي سلامتي انسان دارند.

دكتر مينو سپهر گفت:نمك به صورت استخراج شده از معدن يا دريا در هر دو شكل، ناخالصي‌هاي فراواني دارد كه عمده‌ترين آنها سولفات كلسيم يا گچ است كه نوع دوم به خاطر سفيد بودن، قابل تشخيص از اصل نمك نيست.

وي گل و لاي را ديگر ناخالصي موجود در نمك ذكر كرد و گفت: ناخالصي‌هاي نامحلول، پنج درصد سنگ نمك را تشكيل مي‌دهند.

وي به اهميت تصفيه اين ناخالصي‌ها از نمك خوراكي اشاره كرد و گفت: قبل از راه‌اندازي كارخانه‌هاي تصفيه نمك، كارگاههاي سنتي با اضافه كردن يد، نمك را در كيسه‌هاي زرد رنگ وارد بازار مي‌كردند.

اين متخصص تغذيه اظهار داشت: نمكي كه در پاكت‌هاي زرد رنگ ارايه مي‌شود به علت آن كه هيچ گونه عمل تصفيه‌اي روي آن انجام نشده غير استاندارد است و مصرف خوراكي آن در دراز مدت، عوارض نامطلوبي ايجاد مي‌كند و لذا بايد از مصرف آن خودداري كرد.

وي گفت: حفظ بهتر يد و مصرف كمتر به علت شوري بيشتر، از فوايد نمك‌هاي تصفيه شده است.