زمان : 08 Azar 1385 - 01:00
شناسه : 3656
بازدید : 2343
اجراي طرح باروري ابرها بعد از سه سال توقف به صورت آزمايشي درسه استان يزد، فارس و كرمان از سرگرفته شد اجراي طرح باروري ابرها بعد از سه سال توقف به صورت آزمايشي درسه استان يزد، فارس و كرمان از سرگرفته شد

اجراي طرح باروري ابرها بعد از سه سال توقف به صورت آزمايشي درسه استان يزد، فارس و كرمان از سرگرفته شد.

بر اساس اطلاعات بدست آمده روز دوشنبه از منابع موثق، پروازهاي آزمايشي و عملياتي اين طرح ديروز انجام شد و به گفته مسوولان باروري ابرها در يزد، اين پروازها موفقيت آميز بوده و امروز نيز ادامه دارد.

رييس مركز تحقيقات و باروري ابرها و همچنين نماينده مجري طرح در يزد در تماس خبرنگار ايرنا در مورد نحوه و چگونگي اجراي طرح اظهار نظر نكردند و موضوع را به مديران اجرايي طرح در تهران ارجاع دادند.

قراربود طرح باروري ابرهابامركزيت استان يزد دراستان‌هاي كرمان، اصفهان، چهارمحال و بختياري،كهگيلويه و بويراحمد، قم، سمنان و بخش‌هايي‌از استان‌هاي خراسان رضوي و جنوبي اجرا شود.

تلاش امروزخبرنگار ايرنا براي كسب اطلاعات بيشتربا مسوولان مربوط در تهران نتيجه‌اي نداشت.

معاون وزير نيرو در امور آب چندي پيش در يزد گفته بود:طرح باروري ابرها بعد از سه سال توقف، دوباره از نيمه دوم امسال در كشور اجرا خواهد شد.

رسول زرگر افزود: براي اجراي اين طرح‪ ۱۵‬ميليارد ريال اعتبار اختصاص يافته است كه بخشي از آن تامين شده است.

وي گفت: با همكاري رصدخانه مركز آب و هواي كشور روسيه،كار تحقيقاتي اين طرح انجام و نيروهاي مورد نياز، آموزش‌هاي لازم را فرا گرفته‌اند.

وي مشكلات اعتباري و تجهيزاتي را علت توقف سه سال طرح در كشور دانست و گفت: اين مشكلات برطرف و دو هواپيما توسط شركت صافات خريداري شده است.

مجري طرح باروري ابرها در كشور اضافه كرد: براي اجراي طرح، سه دستگاه رادار در كشور نصب شده است و چهارمين دستگاه نيز به زودي نصب خواهد شد.

به گفته كارشناسان، طرح باروري ابرها بين‪ ۱۵‬تا‪ ۲۰‬درصد افزايش نزولات آسماني را بدنبال خواهد داشت.

‪ ۳۰‬كشور دنيا از اين فناوري استفاده مي‌كنند و استفاده از آن در كشور ما به رغم اين كه چهار سال با محوريت فعاليت‌هاي تحقيقاتي صورت گرفت نتيجه مثبت داشت.

استفاده از فناوري باروري ابرها، مدت‪ ۴۰‬سال در دنيا رايج و روسيه در اين زمينه پيشتاز است.

استان يزد از مناطق خشك مركز فلات ايران محسوب مي‌شود و ميزان بارندگي ساليانه آن از‪ ۱۱۰‬ميليمتر بيشتر نيست