زمان : 02 Mordad 1390 - 10:33
شناسه : 36543
بازدید : 2443
توصیه یک کارشناس تغذیه در یزد:مبتلایان به دیابت و ورم مفاصل گیلاس بخورند توصیه یک کارشناس تغذیه در یزد:مبتلایان به دیابت و ورم مفاصل گیلاس بخورند

یک کارشناس تغذیه در یزد گفت: از آنجا که میوه گیلاس دارای چربی و نشاسته کم و فیبر زیاد است مصرف آن در حد مناسب به مبتلایان دیابت و ورم مفاصل توصیه می ‏شود.

علیرضا ابوالفضلی امروز ضمن اشاره به گیلاس و خواص آناظهارداشت: نام علمی گیلاس (Prunus avium) و از خانواده ی (Rosaceae) می باشد. درخت گیلاس بدون خار و دارای میوه ی گوشت‌ دار و محتوی یک هسته است.

وی ادامه داد: گیلاس میوه ی کوچک، گرد و ملین است که در هنگام چیدن به رنگ قرمز یا سیاه می‏ باشد و دارای یک هسته است. در واقع در طبیعت سه نوع گیلاس به رنگ‏ های قرمز، سیاه و زرد یافت می ‏شود.گیلاس ‏ها را همیشه رسیده می ‏چینند زیرا پس از چیدن به خوبی رشد نمی ‏کنند و شما می ‏توانید آن را تنها 1 تا 3 روز به خوبی نگهداری نمایید.

وی با تاکید بر این مطلب که گیلاس‏ ها را بهتر ا‏ست تازه‏ تازه پس از چیدن از درخت تناول کرد توصیه کرد:اغلب از گیلاس، مربا و یا ژله درست می‏ کنند زیرا نمی ‏توان آن را به صورت تازه ذخیره و نگه ‏داری کرد، ولی می ‏توان آن ها را فریز کرد؛ البته بهتر است که اول هسته ‏های آن در آورده شود.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: بر بنابرنتایج آخرین بررسی ها مشخص گردیده که گیلاس‏ ها منبع غنی آنتی ‏اکسیدان‏ ها هستند.

وی افزود: گیلاس شیرین (Prunus avium) یک میوه فصلی است که امروزه به غیر از مصرف تازه ی آن، می ‏توان به خوبی از میوه ی خشک آن و یا به صورت آب میوه استفاده کرد.

ابوالفضلی خاطرنشان ساخت: برای این که ارزش این گیاه را بدانیم کافی است بگوییم تمام قسمت ‏های این میوه یعنی: گوشت، دم، هسته، برگ و ساقه ی آن در طب و صنعت استعمال دارد.

وی یادآورشد: از آنجا که میوه گیلاس دارای چربی و نشاسته کم و فیبر زیاد است مصرف آن در حد مناسب به مبتلایان دیابت و ورم مفاصل توصیه می ‏شود.

وی گفت: از آنجا که قندش برای افراد دیابتی زیان بار نیست بنابراین دیابتی ها می توانند به میزان توصیه شده توسط متخصص تغذیه از این میوه مصرف کنند.وی تاکید کرد: گیلاس همچنین مسکن اعصاب بوده و ملین است.

این کارشناس تغذیه در خصوص ارزش تغذیه‏ ای میوه گیلاس گفت: هر 100 گرم گیلاس (حدود 14عدد گیلاس متوسط) دارای انرژی 72/06کیلو کالری، رطوبت 80/74گرم، کربوهیدرات 16/60گرم، پروتئین 1/21گرم، چربی 0/69 گرم، فیبر 1/87 گرم، کلسیم 14/71 میلی ‏گرم، فسفر 19/12میلی ‏گرم، آهن 0/38 میلی ‏گرم ، پتاسیم 223/5 میلی ‏گرم، فلوئور 25میلروگرم،منیزیوم 11/76میلی ‏گرم ، ویتامین ث 7/06میلی ‏گرم و اسید فولیک 4/12 میلروگرم و دیگر مواد معدنی می باشد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شهرستان یزد در پایان متذکر شد: چربی اشباع شده در گیلاس بسیار کم است و همچنین مانند سایر گیاهان کلسترول و سدیم ندارد و از طرف دیگرضمن دارابودن فیبر خوراکی بالا، از ویتامین C بالایی نیز برخوردار است.