زمان : 01 Mordad 1390 - 23:26
شناسه : 36516
بازدید : 2536
درخواب مسئولين و مهم نبودن ثبت جهاني دو باغ  از استان يزدآيين ثبت جهاني باغ شاهزاده ماهان با حضور رييس جمهور درخواب مسئولين و مهم نبودن ثبت جهاني دو باغ از استان يزدآيين ثبت جهاني باغ شاهزاده ماهان با حضور رييس جمهور

آئین ثبت جهانی باغ شاهزاده ماهان برگزار شد خبرگزاری موج - آئین ثبت جهانی باغ تاریخی شاهزاده ماهان با حضور رئیس جمهور در کرمان برگزار شد.


موج، صبح امروز با دکتر محمود احمدی نژاد ریاست محترم جمهوری جشن ثبت جهانی باغ تاریخی شاهزاده ماهان کرمان برگزار شد.بر اساس این گزارش، باغ شاهزاده ماهان کرمان اولین باغ ایرانی است که برای ثبت آن جشن به پا شده است.


پیش از این هشت باغ ایرانی پاسارگاد فارس، ارم شیراز، دولت آباد یزد، پهلوان پور مهریز یزد، چهار ستون اصفهان، عباس آباد بهشهر، اکبریه بیرجند به عنوان مجموعه باغ های ایرانی به ثبت جهانی رسیده بود.این گزارش می افزاید: اطلاعات باغ تاریخی شاهزاده کرمان نیز از طرف یونسکو به 35 زبان زنده دنیا ترجمه شده و در اختیار گردشگران قرار داده شده است.


این باغ، به دستور عبدالحمید میرزا فرمان فرما ناصرالدوله حاکم وقت کرمان احداث شده است.احداث این باغ، از سال 1298 هجری قمری آغاز و در سال 1309 به پایان رسیده است. فواره هایی که در آبنماهای این باغ ایجاد شده است طبیعی و بدون برق و با استفاده از فشار آب حوضچه های طبقه بالاتر است. علاوه بر امارت شاه‌نشین این باغ شش برج دیدبانی به همراه خانه زعیم باشی و امارت های خدمات جانبی دارد.


امارت اصلی باغ شاهزاده ماهان کرمان به فضای بیرونی باغ اشراف کامل دارد و در کل باید گفت که معماری این باغ ایرانی درون‌گرا است.