زمان : 01 Mordad 1390 - 14:05
شناسه : 36503
بازدید : 4630
عضو مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی یزد: شیرین بیان تکسین دهنده درد، درمان زخم و التهاب معده است عضو مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی یزد: شیرین بیان تکسین دهنده درد، درمان زخم و التهاب معده است

عضو مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد گفت: گیاه شیرین بیان در طب سنتی در التیام زخمها، تکسین سرفه، تکسین درد و درمان زخم و التهاب معده به کار می رفته است.

دکتر علی بابایی  در خصوص گیاه دارویی شیرین بیان (Glycyrrhiza glabra ) اظهار کرد: این گیاه از خانواده نخود است. گیاهی است علفی به ارتفاع 100-50 سانتی متر می باشد.

وی با بیان این مطلب که قسمت داروئی این گیاه ریشه آن است، ادامه داد: ریشه این گیاه زرد رنگ است و ناحیه استوانه ای مرکزی آن پررنگ است.

وی افزود: ریشه این گیاه در پاییز یا اوایل زمستان برداشت می شود. پودر ریشه این گیاه شیرین است.

این دانشیار فارماکولوژی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد تصریح کرد: این گیاه به طور گسترده ای در ایران می روید. در اروپا هم به همین نام ایرانی شیرین بیان شناخته می شود و در بسیاری از نواحی ایران به صورت خودرو رشد می کند و در یزد هم در نواحی مختلفی وجود دارد که در بیشتر مناطق یزد به آن متک می گویند.

وی یادآور شد: عامل شیرینی این گیاه ماده موثرآن به نام گلیسیریزین است که ازگلیکوزیدهاست قدرت اثر شیرین کنندگی گلسیرین خالص 60-50برابر ساکاروز است. که در ریشه شیرین بیان خشک 12-6 درصد است.

دکتر بابایی خاطر نشان ساخت: فلاونوئیدهای موجود در شیرین بیان دارای اثرضد اسیاسم و خنثی کننده اثرهیستاینی کلروربایم هستند . این فلاونوئیدها خاصیت پانسمان کنندگی و ترمیم کنندگی زخم دارندو به خاطر این مواد شیرین بیان باعث بهبود زخمها و التهابهای گوارشی می شود.

وی گفت: به خاطر وجود گلیسریزین شیرین بیان این ماده دارای اثر خلط آور است.

دکتر بابايی با بیان اینکه شیرین بیان در درمان طولانی مدت باعث ادم می شود عنوان داشت: این مهم به علت اثر ضد ادراری این دارو و احتباس آب و نمک توسط این دارو است که این اثراز نظرمکانیسم شبیه اثر هورمون کورتیزون است.

وی گفت: گیاه دارویی شیرین بیان دارای اثر ضد ویروس و ضد التهاب است.

عضو مرکز تحقیقاتی گیاهان دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی شهید صدوقی یزد در پایان متذکرشد: گیاه شیرین بیان در طب سنتی در التیام زخمها، تکسین سرفه، تکسین درد و درمان زخم و التهاب معده به کار رفته است.