زمان : 31 Tir 1390 - 00:05
شناسه : 36456
بازدید : 3565
تنها زندان دوران پهلوی در یزددر دستور کار میراث فرهنگی تنها زندان دوران پهلوی در یزددر دستور کار میراث فرهنگی

تنها زندان دوران پهلوی در یزددر دستور کار میراث فرهنگی


یزدفردا : زندان شهرباني از جمله بناهاي دوره پهلوي در یزد است این زندان که در ابتدای خیابان شهید ابراهیمی (یا همان خیابان فرمانداری سابق و خیابان زندان اسبق) انقلابیون ،انقلاب اسلامی از سال 42 تا 57 را میزبانی کرده است .

بناي زندان شهرباني به صورت چهارضلعي و حياط مرکزي است.

ورودي بنا در ضلع جنوبي و با راهرويي به کرياس متصل مي‌شود. در جهت شرق کرياس پلکان قرار دارد که به پشت بام ختم مي‌شود. در جهت شمال کرياس نيز راهرويي وجود دارد که به حياط، حياط بنا به صورت چهارضلعي وحوضخانه بنا در ضلع شمالي با پوشش سقف گنبدي قرار دارد همچنين دو برج ديده باني يکي در ضلع شمالي و ديگري در ضلع جنوبي جهت محافظت از بنا به چشم مي‌خورد.
اين بناي پهلوي به شماره 22108 مورخ 26/12/86 در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيده است.

معاون اداره كل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان يزد گفت: زندان شهرباني از جمله بناهاي دوره پهلوي در دستور کار میراث استان قرار گرفت.


به گزارش روابط عمومي اين اداره كل "نيكزاد" افزود: كار مطالعه و مرمت اين بنا از فروردين ماه با اختصاص 400 ميليون ريال آغاز و تا خرداد ماه مرحله اول آن مرمت گرديده و مطالعات و طرح مرمت و احياء نيز در دست تهيه است.


وي عمليات مرمتي را شامل تراشيدن اندوده فرسوده بدنه‌ها، اندود کاهگل ته کش و روکش، بندكشي ديوارهاي بيروني، اجراي كونوشكني، جمع آوري ديوارها، ازاره‌هاي فرسوده پاي ديوار، ديوارهاي الحاقي، سقف‌هاي آجري فرسوده، درب و پنجره‌هاي الحاقي، كاشي هاي فرسوده و ... اعلام كرد.