زمان : 29 Tir 1390 - 00:15
شناسه : 36395
بازدید : 6261
آقای صدوقی میراث دار می خواهد نه میراث خوار(16 نظر مخاطبان) آقای صدوقی میراث دار می خواهد نه میراث خوار(16 نظر مخاطبان)

آقای صدوقی میراث دار می خواهد نه میراث خوار

مهدی زمان زاده
این چند روز اطرافیان و دوستان امام جمعه فقید یزد هنوز بر نبودن شیخ شهر در خفا اشک می ریزند وبرخی دیگر که البته نه! بدون رودبایستی باید گفت آقای صدوقی اگرچه دوستداران زیادی داشت ولی بودند اشخاصی که تاب شنیدن نام او را هم نداشتند چرکه چرا به گفته یکی ازعلما :مردم داری آ شیخ محد علی صدوقی کار هر کسی نبود و اینچنین است که امروز در نبودش بر جانشنی اش جامه می درند.


در این چند روز بعد از مراسم هفت ایشان در هر جمعی می نشنینی چه بخواهی چه نه دنباله گفتگو به بحث انتخاب امام جمعه شهر باز می شود. برخی برایشان امام جمعه جدید چه کسی باشد چندان مهم نیست چرا که دغدغه های دیگری در زندگی دارند و نه وقتش را دارند و نه توانش را که با انتخاب امام جمعه جدید چه خواهد شد. . برخی هم چنان بر نام افراد مانور می دهند که گویی اگر فلانی نشود چه ها شود. اما بهتر است قبل از رفتن سراغ نام به دنبال مصداقش برویم. اینکه چه کسی امام جمعه یزد بود.



چند رسانه یزدی هم چند نام را مطرح کرده اند که هر یک به فراخور سمت وسوی سیاسی شان سعی بر مهم جلوه دادن ان می کنند. نام ها را هم شنیده اید مجالی بر ذکر دوباره اش نیست ولی آنچه در این میان مهم است اینکه امام جمعه بعدی هم میراث داری آ شیخ محمدعلی صدوقی را بکند.


سعه صدر، توانایی مدیریت بر شرایط بحرانی، ایجاد وفاق و همدلی علی رغم داشتن سلیقه متفاوت، داشتن اشرافیت بر امور مهم شهر و آشنا بودن با طبقه های مختلف اجتماعی، حس گذشت و مهربانی به اقشار مختلف، پرهیز از تکلف و خود بزرگ بینی، آشنا بودن به وضعیت مدیریتی کشورف جریان های مختلف، زیرکی در امور سیاسی و ... تنها بخشی از خصوصیات ایشان بود.


یزد جامعه ای پچیده دارد. این جا همان اقلیمی را دارد که سید محمد خاتمی و مصباح یزدی لیدر دو جریان فکری مخالف یکدیگر از آن برخواسته اند. مدیریتش چنان قلق گیری می خواهد که دیر بجنبی به روزگار چند شهر همسایه می افتد، که هنوز هرم تنور انتخابات دو سال پیش در آن می وزد. شور و شر سیاسی و اجتماعی مردمش هم زبانزد است. در عین آرام بودن و روحیه کم اعتراضی، گاهی عنان از کف می دهند. اینجاست که نقش آ شیخ محمدعلی ها نقاب می اندازد.


یادتان می آید عصبانیت مردم از سخنرانی فلان آیت الله را در انتخابات ریاست جمهوری سال 76 و همه شاهد بودند که اگر نبود شخصیت کاریزماتیک آقای صدوقی در جو هیجان زده آن مسجد، چه اتفاقاتی که نمی افتاد.


آقای صدوقی عضو مجمع روحانیون مبارز بود تشکلی روحانی اصلاح طلب و هرگز شنیده نشد در خطبه های نمازجمعه اش از این جایگاه (بر خلاف برخی دیگر) در جهت حفظ و صیانت و دفاع از تشکل حزبی اش برآید.


یزد امام جمعه ای می خواهد که بتواند علایق سیاسی اش را کنترل کند. از من خود بگذرد به حسایت سیاسی تشکل وابسته اش فکر نکند و انچه در به عنوان دغدغه اش مطرح است صرفا حال روز مردم شهرش باشد.


همه می دانیم اقای صدوقی بعد از روی کار آمدن دولت آقای احمدی نژاد از مدیریت استان دور نگاه داشته می شد. این نکته بارها و بارها از زبان ایشان در خطبه های نمازجمعه ویا دیدارهایش عیان می شد. اگر چه این مسئله ایشان را ناراحت می کرد ولی باز هم هرجا متوجه می شد مشکلی هست و کاری از دستش بر می آید کوتاهی نمی کرد او هدفش مدیریت نبود. توسعه جامعه اش بود. برای درک این مطلب هشدارها و پیگیری های این فقید را در بحث خط انتقال اب به استان بررسی کنید.


فرزند آیت الله شهید امام جمعه ای بود وقتی به عنوان خبرنگار مشکلی در جامعه را برایش شرح می دهیم اطلاعاتش کامل تر، اشرافیتش جامع تر و به مهربانی بگوید  می دانیم.


 منتظر شنیدن نام فردی هستیم تا میراث دار صدوقی باشد نه صرفا اسلحه او در مقام امام جمعه در دست بگیرد، بر تریبون او تکیه زد و بر خلاف میراث صدوقی (ره) گام بردارد.


28/4/90