زمان : 24 Tir 1390 - 17:24
شناسه : 36189
بازدید : 4217
نمايندگان براي حفظ جايگاه مجلس چه واكنشي نشان دادند؟ نمايندگان براي حفظ جايگاه مجلس چه واكنشي نشان دادند؟

نمايندگان براي حفظ جايگاه مجلس چه واكنشي نشان دادند؟

یزدفردا :هفته نامه آیینه یزد ،رضا سلطان زاده :«نمايندگان مجلس با توجه به قانون اساسي جمهوري اسلامي ايران حق تحقيق و تفحص در تمام امور كشور را دارند، هر نماينده در برابر تمام ملت مسئول است و حق دارد در همه مسائل داخلي و خارجي كشور اظهار نظر نمايد.. . در اظهار نظرها و راي خود كاملاً آزادند و نمي‌توان آنها را به سبب نظراتي كه در مجلس اظهار كرده‌اند يا آرايي كه در مقام ايفاي وظايف نمايندگي خود داده‌اند تعقيب يا توقيف كرد».1

در اسلام به انسان آموخته‌اند براي اينكه سخن و كلام اثر گذار باشد بايد نرم و با ملاطفت سخن گفت، با صراحت و قاطعيت مطالب را بيان كرد، حرف‌ها منطقي و مستدل باشد. با گفتار محكم و نيكو و با بهترين روش و وجه حرف زد از هجو، ناسزا و سخن سخيف دوري كرد تا در نهايت گفته‌اي كه با نيت پاك از دل بر آيد به ناچار بر دل نشيند و اثر كند.

شهروندي كه در اين سرزمين زندگي مي‌كند از هر گروه و دسته و انجمن و حزب و قوم و مذهبي كه باشد آن گاه كه برابر با قوانين موجود، ايراني به حساب مي‌آيد مي‌تواند از نماينده شهر و ديار خود ولو كه به او راي نداده باشد پرسش خود را مطرح و يا در مسائل اجتماعي اظهار نظر نمايد.

جريانات و اتفاقاتي در قوه مجريه به وجود آمده و در پي آن عده‌اي از سمت‌هاي مختلف بركنار يا دستگير شده‌اند بعضي نيز مجلسان رامورد خطاب قرار داده و سخناني گفته‌اند، اكنون سزاوار و شايسته است آنان را مورد پرسش قرار داد و گفت:

الف – نمايندگان مجلس شوراي اسلامي در برابر سخنان جانشين سابق نماينده ولي فقيه براي حفظ جايگاه رفيع مجلس و جلوگيري از خدشه دارشدن مقام و موقعيت والاي نمايندگي چه واكنشي نشان دادند و چگونه از حق خود دفاع كردند؟

«به گزارش مهر حجت‌الاسلام مجتبي ذوالنور در همايش بصيرت و جهاد علمي كه در سالن همايش‌هاي نهاد نمايندگي مقام معظم رهبري در دانشگاه‌ها برگزار شد با اشاره به ضرب الاجل مجلس براي عزل احمدي‌نژاد اظهار داشت: نمايندگان مجلس چند گروه هستند كه بعضاً [...] هستند كه از همان اول عليه دولت بودند.

وي ادامه داد: يك گروه هم جريان محافظه‌كارند كه اكثريت كرسي‌ها را در اختيار دارند و يك عده هم در مجلس نمايندگان بي‌تاثيري هستند.

وي تصريح كرد: عده‌اي به نماينده شهرشان اعتراض كردند كه چرا مثلا در مجلس چنين حرفي را زدي، اين نماينده در جواب مردم گفت: برويد نوارهاي مجلس را گوش كنيد ببينيد اصلا من در مجلس حرف زدم؟

ذوالنور اضافه كرد: يكي از آنها هم گفته بود كه من هيچ چيزي نگفتم، فقط گرم بود گفتم كولر را روشن كنيد.!! جانشين سابق نماينده ولي فقيه در سپاه با بيان اينكه بعضي‌ها در مجلس «بي‌خاصيت ‌هستند»، اظهار داشت: يك گروه هم حزب‌اللهي‌هاي سينه چاكي بودند كه از همان اول حمايت كردند. آنها چون رئيس جمهور را رئيس جمهور ارزش‌ها و ولايتمدار مي‌دانستند از او حمايت كردند.»2

ب- در اين ستون بارها از ادبياتي كه رييس‌جمهور در بعضي مواقع به كار مي‌برد، يا از نحوه بركناري‌هاي وزيران و مديران ارشد دولتي انتقاد شده و با تكيه بر گفتار بزرگان دين و انقلاب در مورد بخش‌هايي از سخن رييس‌جمهور نقدي منصفانه به عمل آمده است.

اما چرا در روز معرفي وزير ورزش عده‌اي از نمايندگان آن گونه كه در شأن و شخصيت حقوقي رييس قوه مجريه است عمل نكردند و حرمت او را پاس نداشتند؟

مگر محمود احمدي‌نژاد چند ماه قبل هنگام تقديم لايحه بودجه 1390 به شوخي نگفت اگر بودجه را تا پايان سال 89 تصويب نكنيد خانواده، شما را در خانه راه نمي‌دهد؟

چه شد كه آن همه بدرقه‌ها، استقبال ها، غمض عين‌ها و به موقع سخن نگفتن‌ها به جايي رسيد كه بعد از راي نياوردن وزير معرفي شده براي تصدي ورزش و جوانان حتي يكي از نمايندگان هم او را بدرقه نكرد!؟

«زماني كه رئيس جمهور در آغاز سخن گفت« ما براي وزارت ورزش به آقاي سجادي رسيديم» تعداد زيادي از نمايندگان با گفتن "دو -دو" ( شماره اعلام مخالفت در راي گيري ديجيتال مجلس) مخالفت خود با معرفي سجادي را بيان كردند. رئيس جمهور هم در پاسخ به اين نظر نمايندگان گفت شما فرصت داريد نظر كارشناسي خود را اعلام كنيد من هم از راديو خواهم شنيد. مجددا در پايان اظهارات رئيس جمهور نمايندگان با گفتن "دو - دو" نظر مخالف خود را اعلام كردند و احمدي نژاد هم در پاسخ گفت « من هم به«دو» شما «دو» مي‌گويم. بنده كه حق راي ندارم، ما تابع نظر مجلس خواهيم بود هر اتفاقي بيفتد رفاقت ما سرجايش است، بايد با هم ايران عزيز را بسازيم.»..... با اين حال در آن جلسه كمتر نماينده‌اي مانند گذشته به نزد رئيس جمهور رفت و با او گفتگو كرد. در گذشته وقتي رئيس جمهور در مجلس حضور مي‌يافت تعداد زيادي از نمايندگان به گرد وي حلقه زده با وي گفتگو و خوش و بش مي‌كردند و برخي با در دست داشتن نامه هايي از وي براي انجام امور مربوط به حوزه انتخابيه شان امضاء مي‌گرفتند.3

ج– نمايندگان مجلس هشتم آخرين سال نمايندگي خود در اين دوره را مي‌گذرانند وقتي وارد محل و استان خود مي‌شوند در برابر اين پرسش چه پاسخي خواهند ‌داد؟

چرا طرح سئوال از رييس‌جمهور را امضا نكرديد؟ يا اگر امضا نموديد چرا آنرا پس گرفتيد و چرا به قول يكي از نمايندگان در برابر بي‌اعتنايي‌هاي دولتمردان كوتاه آمديد؟

آيا وظايف نمايندگي بويژه نظارت بركليه امور كشور ايجاب نمي‌كند كه علناً و رسماً از رييس جمهور بخواهند چرا بر خلاف ضابطه و قانون عمل شده است؟ آيا قانع و راضي شدن مردم از مهمات نيست ؟

علي مطهري نماينده تهران كه پيگير طرح اين سئوال و جمع‌آوري امضا در مجلس بوده، متن كامل سوال از رئيس جمهور را در اختيار رسانه‌ها قرارداده كه محورهاي 10 گانه اين طرح بدين شرح است:

1-چرا قانون تسهيلات ارزي براي متروي تهران و كلان شهرها و حمل و نقل عمومي ساير شهرها، علي رغم نياز مبرم اين شهرها به روان سازي ترافيك، خصوصا با آغاز هدفمند شدن يارانه حامل‌هاي انرژي، ابلاغ و اجرا نشد؟

2-وزير ورزش و جوانان پس از پنج ماه از ابلاغ قانون تشكيل وزارت ورزش و جوانان با نامه‌اي غير معمول به مجلس معرفي شد، آيا اين امر نوعي تلاش براي گريز از اجراي قانون نيست؟

3- طبق آمار رسمي نرخ رشد اقتصادي كشور در سال 89 زير 1% بوده و اگر نرخ اعلام شده از سوي صندوق بين المللي پول را بپذيريم حدود 3% بوده است در حالي كه طبق برنامه بايد حداقل 8% باشد. آيا اين امر حاكي از ضعف مديريت اقتصادي كشور نيست؟ همچنين با اين نرخ رشد آيا ممكن است يك ميليون و ششصد هزار شغل در كشور ايجاد شده باشد؟

4-مبلغ 1500 ميليارد تومان بودجه ارتقاء شاخص‌هاي فرهنگي كشور در قانون بودجه سال 1389 چگونه هزينه شده است؟

5- قانون هدفمند كردن يارانه‌ها پنج ساله بوده است در حالي كه ميزان افزايش بهاي برخي حامل‌هاي انرژي نشان مي‌دهد كه دولت مدت اجراي آن را كمتر از 3 سال در نظر گرفته است. در نتيجه مردم بايد فشار غير لازمي را در پرداخت بهاي مثلا گاز مصرفي تحمل نمايند. همچنين سهم بخش توليد صنعتي و كشاورزي تاكنون به درستي پرداخت نشده و باعث گران تمام شدن هزينه توليد كالا و محصول گرديده است. چرا دولت مقيد به اجراي قانون مجلس نيست؟

6- مقاومت يازده روزه جناب عالي در مقابل حكم حكومتي رهبر انقلاب اسلامي مبني بر ابقاي حجت الاسلام مصلحي وزير محترم اطلاعات چه توجيهي دارد؟

7-چه ضرورتي وجود داشت كه آقاي منوچهر متكي وزير سابق امور خارجه در زمان ماموريت خود به سنگال عزل شود به طوري كه علاوه بر تحقير شخصيت ايشان، نظام جمهوري اسلامي ايران در سطح جهان آسيب ببيند؟

8- اين سخن جناب عالي كه مجلس در راس امور نيست، چه هدفي را دنبال مي‌كند؟

9- چرا جناب عالي با علم به اينكه انتقاد از برخي مجريان «قانون عفاف و حجاب» در رسانه ملي موجب كاهش اقتدار نظام در اين حوزه و بدتر شدن وضع پوشش اسلامي در جامعه خواهد شد، در برنامه زنده تلويزيوني ضمن متهم كردن برخي مجريان اين قانون، بر خلاف اجماع فقها بر وظيفه دولت اسلامي در آن مرتبه از امر به معروف و نهي از منكر كه نيازمند اعمال قانون است، با اعلام اين مطلب كه راه حل اين مسئله منحصر به كار فرهنگي است، از دولت سلب مسئوليت نموديد و پس از مخالفت گسترده مراجع تقليد، ائمه جمعه، علماي بلاد و نمايندگان مجلس با سخنان شما، در مصاحبه زنده تلويزيوني بعدي اعلام كرديد كه سخن من همان است كه گفتم. اين رفتار شما چگونه توجيه مي‌شود؟

10- چرا نظريه «ترويج مكتب ايران به جاي مكتب اسلام» را كه توسط رئيس دفتر شما بيان شد علي رغم ضديت با مباني انقلاب اسلامي و مخالفت قاطبه مراجع عظام تقليد و علماي بزرگ و دلسوزان نظام، تاييد و بر آن تاكيد نموده باعث تنزل جايگاه انقلاب اسلامي و زنده شدن تعصبات قومي در ميان مسلمانان و سوء استفاده مخالفان وحدت اسلامي گرديديد؟ اصولا چرا از گروه موسوم به «جريان انحرافي» علي رغم هشدار و اعلام خطر علماي بزرگ اعلام برائت نمي‌كنيد بلكه از اين افراد دفاع مي‌نماييد؟4

خلاصه كلام نماينده‌اي كه مي‌خواهد مدرس گونه باشد، رضايت مردم را در اولويت قرار دهد، آيا نبايد با تعمق بنگرد و بعد طرح و لايحه‌اي را امضا كند تا چند روز بعد بنا به هر دليلي حاضر به پس گرفتن امضاي خود نباشد! چه كسي پاسخگوي افزايش قيمت‌ها و گراني كالاها است؟ در نهايت اگر نمايندگان در پي طرح سئوالات مذكور قانع شدند و يا جواب مناسب دريافت نمودند مردم را چگونه در جريان امر مي‌گذارند ؟

براستي گردش كار و انجام امور جاري اداري با وضعي كه به وجود آمده بر وفق مراد است؟


پي‌نوشت‌ها:

1-اصل 76-84-86 قانون اساسي

2-روزنامه روزگار مورخ 1/4/90 به نقل از خبرگزاري مهر

3- خبرگزاري مهر

4- آرمان مورخ 16/4/90