زمان : 24 Tir 1390 - 00:26
شناسه : 36168
بازدید : 5382
طنز گلابداني-چرا نزاع‌‌هاي خياباني افزايش يافته؟(1 نظر) طنز گلابداني-چرا نزاع‌‌هاي خياباني افزايش يافته؟(1 نظر)

یزدفردا "گلابدان:در خبرها آمده بود كه نزاع‌هاي خياباني افزايش يافته است. ما كه گلابدان شما فردايي‌ها هستيم، تصميم گرفتيم دلايل اين موضوع اجتماعي را ريشه‌يابي كنيم. شايد اين امر كمكي بكند به جامعه‌شناسان و مسئولان گرامي كه براي برخورد منطقي با نزاع‌هاي خياباني فكري بكنند و به‌قول خواجه حافظ شيرازي طرحي نو دراندازند.

 1-نزاع خياباني يكي از روش‌هاي متداول براي پركردن اوقات فراغت است. يعني افرادي كه امكان رفتن به كلاس‌هاي اوقات فراغت را ندارند يا پول ندارند شهريه اين نوع كلاس‌ها را بدهند يا اصولا هيچ كدام از كلاس‌هاي اوقات فراغت با علاقه و سليقه آن‌ها جور نيست، خودشان در وسط كوچه و خيابان اقدام به برگزاري كلاس‌هاي اوقات فراغت مي‌كنند. اين‌طوري هم سرشان گرم مي‌شود و هم به راه خلاف كشيده نمي‌شوند!

 2-بخشي از نزاع‌هاي خياباني به خاطر احترام شديدي است كه مردم نسبت به يكديگر قائل هستند. مثلاً يك ماشين در وسط خيابان مي‌ايستد تا ماشين روبرويي بتواند به چپ بپيچد. آن ماشين هم همين‌طور مي‌ايستد تا طرف مقابلش راهش را ادامه دهد. هي اين يكي به آن يكي تعارف مي‌كند و آن يكي به اين يكي. وقتي كه هيچ‌كدام حاضر نمي‌شوند نسبت به طرف مقابل بي‌احترامي كنند و زودتر از ديگري حركت كنند، بالاخره يك طرف عصباني شده از ماشين پياده مي‌شود و يقه راننده مقابل را مي‌گيرد و حسابي حالش را جا مي‌آورد تا بعد از اين قدر احترام طرف مقابل را بداند و وقتي تعارفش كردند كه زودتر برود، زودتر برود.

 3-دليل ديگر نزاع‌هاي خياباني اين است كه مردم مي‌خواهند از نرخ طلاق كم كنند. مي‌پرسيد چطوري؟ خوب معلوم است ديگر. از بس نرخ طلاق در خانواده‌ها بالا رفته كه مردم ديگر از اين وضع خسته شده‌اند. به همين دليل و براي جلوگيري از رشد بي‌رويه نرخ طلاق، مردم تصميم دارند بعد از اين نزاع‌هاي خودشان را از داخل خانه به بيرون از خانه ببرند. به اين ترتيب هرچه هم كه در خيابان درگيري و مشاجره كنند اصلاً منجر به پديده طلاق نخواهد شد و پس از درگيري و نزاع خياباني به خانه‌هايشان برمي‌گردند و با اهل خانه گل مي‌گويند و گل مي‌شنوند.

 4-دليل ديگر بالا رفتن ميزان نزاع‌هاي خياباني اين است كه جامعه‌شناسان و مسئولان امر مشغول برخورد با ديگر ناهنجاري‌هاي جامعه هستند؛ مثل برخورد با ديش‌هاي ماهواره‌اي و بدحجابي و بي‌حجابي و تجاوزهاي دسته جمعي و سرقت و اعتياد و از اين جور چيزها. به همين دليل نمي‌توانند وقت خودشان را صرف امور پيش پا افتاده‌اي مثل ريشه‌يابي نزاع‌هاي خياباني و برخورد با آن‌ها بنمايند. هر وقت از آن امور فارغ شدند، حتماً به اين امور هم خواهند پرداخت.

 

5-ممكن است نزاع خياباني حاصل يك نوع ويروس باشد كه خارجي‌ها وارد كشور ما كرده باشند و به اين ترتيب خواسته باشند تعادل اجتماعي را بر هم بزنند. به همين دليل لازم است همه كساني كه از خارج مي‌آيند ابتدا بررسي و معاينه شوند و مدتي را در قرنطينه بگذرانند تا خداي نكرده اين ويروس بيش از پيش در كشور ما گسترش نيابد.

 بله عزيزان، اين بود بخشي از تحليل‌هاي ما درباره افزايش نزاع‌هاي خياباني. اميدواريم جامعه‌شناسان عزيز و مسئولان عزيزتر، با توجه به اين تحليل‌‌ها يك برنامه‌ريزي صحيحي بكنند و بعد از فراغت از امور مهم و مسائل و مشكلات ديگر جامعه، نيم‌نگاهي هم به اين معضل اجتماعي داشته باشند.