زمان : 22 Tir 1390 - 20:14
شناسه : 36102
بازدید : 4677
همزمان با روز ملي عفاف و حجاب از اسناد واقعه كشف حجاب وسند غيرت و بصيرت زنان يزدي در هفتاد سال پيش رونمايي شد+گزارش تصویری همزمان با روز ملي عفاف و حجاب از اسناد واقعه كشف حجاب وسند غيرت و بصيرت زنان يزدي در هفتاد سال پيش رونمايي شد+گزارش تصویری

همزمان با روز ملي عفاف و حجاب از اسناد واقعه كشف حجاب وسند غيرت و بصيرت زنان يزدي

در هفتاد سال پيش رونمايي شد

یزدفردا :سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد به مناسبت روز عفاف و حجاب نمايشگاهي  از اسناد دوره پهلوي اول  با موضوع كشف حجاب را در سالن نخبگان استان يزد برگزار كرد .

اين نمايشگاه با حضور زنان فعال فرهنگي در عرصه صيانت از عفاف و حجاب ومسئولين و رسانه هاي گروهي  و در حاشيه همايشي با همكاري موسسه فرهنگي آواي عرشيان ، به مناسبت روز عفاف و حجاب برپا شد .

در اين همايش آقاي حسيني دبيرستاد مردمي عفاف و حجاب در استان در خصوص وضعيت حجاب در استان وخطر تبديل بي حجابي به  ارزش سخن گفت و افزود : ستاد مردمي حجاب و عفاف جهت انجام امور فرهنگي و جلوگيري از تشديد بي حجابي تشكيل شده است و درسطح استان كارهايي را در اين زمينه انجام داده كه از آن جمله ثبت چادر به عنوان نماد ملي زنان ايراني ، تقدير از زنان محجبه و برنامه ي نوروزي مسجد جامع بوده است .

حسيني گفت : برگزاري همايش بين المللي مروه شرويني بانوي مصري شهيده از برنامه هايي است كه در دستور كار اين ستاد براي ماه بهمن سالجاري قرار دارد.

سخنران اين همايش سركار خانم شاكري مدير حوزه علميه خواهران طي سخناني در خصوص حجاب زنان مسلمان و ايراني اعلام كرد تاكنون با توجه به همايش ها و مراسم هاي صورت گرفته در خصوص حجاب در سطح كشور و استان، كم كاري در اين زمينه صورت نگرفته وليكن عملكرد در سطح جامعه بايد بيشتر از اين باشد .

وي با اشاره به نقش زن در تاريخ اسلام گفت : ارزش زن به اندازه اي است كه مي توان با قاطعيت اظهار كرد: واقعه ي عاشورا كه يكي از مهمترين وقايع تاريخي است بدون حضور زن ناقص است.

وي افزود : طبق گفته ي مقام معظم رهبري ما هيچ گاه از كار براي حجاب خسته نخواهيم شد .

شاكري گفت : دشمنان اسلام درك كرده اند كه چادر چه ضرر هايي برايشان دارد و لذا با همت هر چه تمام تر به مبارزه با مظاهر زيباي حجاب و عفاف پرداخته اند.

 در ادامه اين مراسم مدير سازمان اسناد و كتابخانه ملي استان به سخنراني درباره موضوع كشف حجاب و ريشه هاي تاريخي و اجتماعي آن و عكس العمل زنان مسلمان خصوصا بانوان يزدي در مقابل آن پرداخت  .

محمد رضا ملك ثابت سياستهاي استعمارگرانه انگلستان را كه به قصد تضعيف كشورهاي اسلامي از طريق بي هويت كردن آنها و هجوم به ارزشهاي اسلامي خاصه حجاب زنان جهان اسلام را دنبال مي كردند به عنوان يكي از ريشه هاي كشف حجاب عنوان كرد و گفت:  اين پديده شوم استعماري پس از اجرا در كشورهاي مصر، الجزاير ، تركيه و افغانستان به دستور انگلستان و توسط رضا خان در ايران به اجرا درآمد وخشونت و شدت عمل مجريان قانون منع حجاب به حدي بود كه از سال 1314 هجري شمسي  كه اجراي اين قانون رسمي شد، كسي جرات مخالفت و حتي انتقاد نسبت به آن را به خود نمي داد

مديرسازمان اسناد و كتابخانه ملي استان يزد ادامه داد : بسياري از زنان اين مرز و بوم براي صيانت از حجاب خود به مبارزه منفي پرداختند و براي مدتها از خانه بيرون نيامدند تا عزتشان را همچنان حفظ كنند . وي گفت : اما در اين ميان تنها زنان يزدي بودند كه علاوهر بر مبارزه عيني با قانون كشف حجاب از طريق سياسي نيز به مخالفت پرداختند و در اين ارتباط نامه تند و افشاگرانه  اما مبتني بر استدلالات قوي تنظيم كردند و براي نمايندگان مجلس شوراي ملي ارسال داشتند .

ملك ثابت گفت : اين نامه كه اكنون به عنوان سند افتخار زنان يزدي در هفتاد سال پيش شناخته مي شود به همراه نامه هاي بعد از آن شامل مكاتبات مبادله شده بين مجلس ، وزارت كشور، فرمانداري و شهرباني يزد در سازمان اسناد ملي يزد نگهداري مي شود .

در ادامه مراسم با حضور آيت الله سيد ناصر محمدي ، سركار خانم شاكري ،فرمانداريزد و رئيس پليس امنيت استان ازسند غيرت و بصيرت زنان يزدي رونمايي شد .

در پايان از سه نفر از خواهران برتر در زمينه گسترش فرهنگ عفاف و حجاب تقدير به عمل آمد .شايان ذكر است نمايشگاه اسناد كشف حجاب  تا پايان تير ماه در بنياد ملي نخبگان واقع در بلوار دانشجو برپا مي باشد .

 

 سرویس عکس یزدفردا: