زمان : 20 Tir 1390 - 14:36
شناسه : 35961
بازدید : 3853
دارو صفا می دهد و جفا می کند ورزش صفا می دهد و جلا می بخشد دارو صفا می دهد و جفا می کند ورزش صفا می دهد و جلا می بخشد

یزدفردا :رئیس هیات پزشکی ورزشی استان یزد ضمن اشاره به فواید و اثرات ورزش برای سلامتی بدن به نقل از شیخ الرئیس ابوعلی سینا گفت: «دارو صفا می دهد و جفا می کند ورزش صفا می دهد و جلا می بخشد.»

دکتر حمیدرضا فلاح نزاد در خصوص آثار و فواید ورزش اظهار کرد: ورزش دارای آثار فردی، اجتماعی، خانوادگی و .. می باشد که در ذیل به شرح آن می پردازیم؛

الف) آثار فردی: ورزش باعث ترمیم و تربیت جسم و پرورش بدن و سلامتی و نشاط و تقویت قوای جسمانی و در نتیجه رشد جسمی و روحی می گردد.

ب) آثار اجتماعی: ورزش باعث سلامتی اجتماع شده و اجتماع را از خاموشی و سکون و تنبلی به روشنایی و حرکت سوق داده و از بروز انحرافات اخلاقی و خانمان برانداز اعتیاد، سوء مصرف مواد و لذتهای زودگذر دور نگه می دارد.

ج) آثار خانوادگی: خانواده ای که ورزش در آن حاکم باشد شادابی با سلامتی و کار و تلاش همراه با قوت و قدرت توام است و آثار روانی، ضعف اعصاب، تنبلی در آن خانواده نیست.

د) آثار اخلاقی: دوری از رذایل اخلاقی، انحرافات جنسی و شهوانی، دور از عصبانیت ها و عقده گشایی و برقراری روح محبت، دوستی، تعاون و ایثار و گذشت را در انسان زنده می کند.

ه) آثار اقتصادی: هر ملتی برای شکوفایی اقتصادی نیاز به توان، قدرت و بازوهای نیرومند و مغزهای فعال دارد که همه اینها نیازمند به بدن سالم و نیرومند و قوی هستند.

وي با اشاره به پیامدها و فواید ورزش تصریح کرد:سلامتی.، ایجاد تحرک. ایجاد استقامت و اراده قوی، نشاط، ایجاد قدرت،ایجاد دقت و سرعت،ایجاد رقابت و مشارکت، ایجاد محبت و صمیمیت،عدم یاس و امید به آینده،الگوپذیری و اطاعت، احساس مسئولیت و مسئولیت پذیری، ایجاد عدالت و رعایت شرایط،احترام به نظر دیگران در قضاوت، خضوع و فروتنی،ایثار و گذشت، برنامه ریزی در تمرین و کارها، عبرت گیری از شکست ها،تلاش و کوشش مداوم، مبارزه در سختی ها، امتحان و مسابقه و سرانجام موفقیت،از دیگر فواید ورزش است.

وی در پایان گفت: به گفته شیخ الرئیس ابوعلی سینا: «دارو صفا می دهد و جفا می کند ورزش صفا می دهد و جلا می بخشد.»