زمان : 17 Tir 1390 - 19:26
شناسه : 35789
بازدید : 2830
دارالعباده در سوگ يادگار و خلف صالح شهيد محراب آيت ا... صدوقي دارالعباده در سوگ يادگار و خلف صالح شهيد محراب آيت ا... صدوقي

دارالعباده در سوگ يادگار و خلف صالح شهيد محراب آيت ا... صدوقي

طبق تقويم، يازدهمين روز تيرماه است. هواي گرم و داغ شهر و معمولاً بيشتر از 40 درجه و اين روزها يزد بعد از اهواز ركوردار گرماست و روز اول ماه شعبان يزد عزادار است و ملتهب.

در بيست و نهمين سالروز بزرگداشت سومين شهيد محراب اكنون حادثه ناگوار مرگ فرزند و چه ناگهاني و غير منتظره.

سالها بود كه فرزند آن شهيد بزرگوار، حجت‌الاسلام والمسلمين حاج شيخ محمدعلي صدوقي نماينده ولي فقيه و امام جمعه يزد از ناراحتي و درد پا و زانو رنج مي‌برد و براي حضور در جلسات و مراسم بين مردم و در نماز با كندي حركت مي‌كرد و عصاي دستش نشان از ناراحتي او مي‌داد و معالجات و اعمال جراحي هم آن طور كه بايد و شايد كارساز نبود. اما عارضه‌ديگري كه حاكي از آلام و دردهاي علاج ناپذير باشد نبود. خبر، ناگهاني، التهاب‌آور، شكننده و تكان‌دهنده بود. ساعات اوليه صبح اعلام درگذشت و ارتحال يادگار سومين شهيد محراب در اثر يك بيماري كه ظرف مدت كوتاهي خود را نشان داده بود، سيل پيام‌ها و تسليت‌ها و اعلام سوگ و ماتم و عزا و اطلاعيه رسمي در سالروز شهادت پدر را در پي‌داشت.

يزد يك پارچه در عزاي روحاني پاك‌نهاد و نيك سرشتي بود كه او را از دست داده بود.

صبح روز يكشنبه 12 تير ماه مردم همه آمده بودند براي تشييع و وداع با عزيزي كه ناباورانه مرگش را شاهد بودند. نمايندگان مقام معظم رهبري بعضي از نوادگان بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حجت‌الاسلام والمسلمين سيدمحمد خاتمي رييس جمهور سابق كشورمان كه خود صاحب عزاست و افرادي از مسئولان بلند پايه سابق و فعلي، عده‌اي از مقامات روحاني و در واقع بايد گفت از پير و جوان، خرد و كلان، زن و مرد، علما و روحانيون، سرداران و سرشناسان، ‌بازاريان، كارگران، كارمندان، دانشگاهيان، معلمان، دانش آموزان، سپاهيان، نظاميان، همه و همه. . .

در مسير مساجد ملااسماعيل و حظيره پايگاه انقلاب و خيابان‌هاي اطراف و كوچه‌ها مملو از جمعيت بود و پوشيده از پيام‌هاي تسليت و تعزيت و تشييع جناره چه باشكوه بود و چشم‌ها اشكبار و نگاه‌ها غمگين، در اندوه از دست دادن چهره‌اي تابناك كه نه فقط به خاطر حسب و نسب و فرزند شهيد محراب بودن بزرگش مي‌داشتند بلكه به خاطر وجاهت ذاتي و سلامت نفساني و علو طبع و ارتباط مردمي و پرهيز از نخوت و غرور كه در مراحل مختلف زندگيش شاهد بودند. صبور بود و آرام، متين و موقر، مردم دوست و خيرمند.

آري او گام‌هاي تعليم و تربيت را دست در دست پدري عالم و آگاه و با تدبير برداشته بود و در سالهاي نوجواني آموزه‌هاي دين و اخلاق و ادب و تواضع را در محضر پدر و حوزه‌هاي علميه يزد و قم پي گرفته بود و «نسب از دو سو داشت آن نيك پي» فرزند صدوقي بزرگ، داماد خانواده‌اي اصيل و نجيب و شريف، آيت‌ا... سيدروح ا... خاتمي زنده دل و روشنفكر.

با بصيرت و ژرف نگر در طوفان حوادث انقلاب همراه پدر و همگام با مردم و از ياران امام(ره) از جمله حجت‌الاسلام والمسلمين حاج احمد آقاي خميني بود و براي ابلاغ سلام و پيام پدر به پاريس رفت و ماه‌ها در فعاليت بود، تا همراه كاروان انقلاب و امام بزرگوار باشد و پس از آن پست‌ها و مسووليتهاي مختلف در قوه قضاييه و نمايندگي مجلس شوراي اسلامي و پس از رحلت مجاهد نستوه حضرت آيت‌ا... خاتمي در سمت امامت جمعه و نمايندگي ولي فقيه 23سال به خدمتگزاري خلق خدا مشغول بود.

اين همه البته آن چيزي نيست كه هر يك به تنهايي بتواند اين روحاني با فضيلت را شخصيتي ويژه و ممتاز ‌كند. پس از شهادت پدر در طراز فعاليت‌هاي خيرخواهانه و مردمي والد گرامي‌اش همت و سعي وافر داشت. آنچه را از موسسات خيريه كه تحت امر آن شهيد بزرگوار بود به درستي مديريت و ساماندهي كرد.

در افت و خيزهاي ساليان متمادي، سلامت استان يزد در جهات مختلف سياسي، ‌فرهنگي و اجتماعي مرهون تدبير و راي صائب اوست. مردمداري وجهه همتش بود، به تمام اقشار جامعه به ويژه فرهنگيان و معلمان توجه داشت. همه ساله در بزرگداشت مقام معلم به نوعي از معلمان تقدير مي‌كرد. در جلسات و گردهمايي آموزش و پرورش شركت داشت و شخصاً ‌گروههاي مختلف معلمان را درجلسات و ضيافت‌هاي گوناگون دعوت مي‌كرد و ميزبان آنان بود. صندوق قرض‌الحسنه شهيد صدوقي(ره) در آموزش و پرورش كه گره گشاي مشكلات بسياري از فرهنگيان بود از ديگر يادگارهاي ماندگار آن فقيد سعيد است.

با روزنامه نگاران و مديران مسئول مطبوعات با هر خط و سليقه برخوردي محترمانه داشت نظرات و پيشنهادها را مي‌شنيد و پاسخگو بود.

در فراز و نشيب‌هاي احزاب و گروه‌هاي سياسي فرا جناحي عمل مي‌كرد. در شرايطي كه تندروهاي افراطي در نماز جمعه‌يا در بعضي از راه پيمايي‌ها به او اهانت كردند هيچ عكس‌العملي جز ادب و متانت و تواضع از خود بروز نداد.

اگر آنها جسور بودند و گستاخ، او صبور بود و بردبار. گرچه با كمال تاسف مشاهده گرديد در جلسه ترحيم هم در مسجد حظيره گروهي انگشت شمار به عادت مالوف در مسير افراط‌گري بر آمدگي رگ‌هاي گردن و تارهاي صوتي خود را به معرض نمايش گذاشتند اما به يقين بايد گفت وزانت و عظمت آن مجلس باشكوه و بدون اغراق با حضور سيل جمعيت و دوستداران واقعي فرصت ميدان داري به آن چند نفر داده نشد و برنامه‌ها به روال عادي پيش رفت. به طور قطع مي‌توان گفت شادروان محمدعلي صدوقي تا درباره مطلبي آگاهي درست و كامل نمي‌يافت طرح آن را به صلاح نمي‌دانست. خود از خانواده شهيد بود و درد دل خاندان شهيدان و مشكلات و رنج‌ها و آلام آنان را مي‌فهميد و در بزرگداشت و تكريم آنان مي‌كوشيد. برخلاف بعضي از صاحب منصبان و مقامات سياسي، دوستان گذشته خود و والد ارجمندش را فراموش نمي‌كرد. در رسيدگي به محرومان و مستضعفان بويژه يتيمان اهتمام داشت.

در جلساتي كه در مورد اجراي مصوبات سفرهاي استاني دولت بحث و مذاكره مي‌شد بر اجراي خط دوم انتقال آب به استان يزد تاكيد مي‌نمود.

در امور خير پيشتاز بود و پيش قدم. در حوادث و بلاياي طبيعي براي كمك به آسيب‌ديدگان شخصاً حضور مي‌يافت و همه اين بزرگواري‌ها را به بركت بي‌آلايشي، سادگي و صداقتي كه داشت انجام مي‌داد به حق بايد گفت خاندان صدوقي در پيشرفت و عمران و آباداني استان يزد تلاش بي‌شمار و سعي بليغ داشتند. هدايت و رهبري و مديريت آن والد ارجمند و اين خلف صالح چون چراغي درخشان برآسمان اين ولايت بود.

حضور انبوه مردم، نحوه ابراز احساسات آنها، شوق جمعيتي كه سعي مي‌كردند براي شركت در مراسم نماز بر پيكر حجت‌الاسلام والمسلمين محمدعلي صدوقي به امامت آيت‌ا... محقق داماد خود را به مسجد حظيره برسانند حيرت انگيز بود.

نوشته‌هايي از اقليت‌هاي مذهبي ساكن يزد در خيابان امام (ره) مشاهده مي‌شد وقتي در نبش ميدان امير چقماق گروهي از زنان و مردان زردشتي با نشان دادن پارچه نوشته‌اي بزرگ پيام تسليت خود را به معرض ديد تشييع كنندگان گذاشته بودند شاهد بودم كه چند نفر از جوانان مسلمان كه پيراهن سياه بر تن داشتند زردشتيان را با شعارشان به يكديگر نشان مي‌دادند و اشك مي‌ريختند.

از خانواده‌هاي مكرم صدوقي و خاتمي اجازه مي‌خواهد ساده و بدون ذكر القاب بگويد در اين دنيا محمدعلي صدوقي خوش درخشيد ولي افسوس كه براي دوستان، ياران و هم‌نشينان، دولت مستعجل بود خدايش در جوار رحمت بي‌منتهايش مقرر فرمايد و با اوليا و صالحان و نيكان محشور فرمايد و در بهشت برين مخلد و جاودان بدارد. شك نيست كه همه مسلمانان اعتقاد دارند پاداش باقيات صالحه‌اي كه اين خاندان از خود به جاي گذاشته‌اند هم پدر و هم پسر شامل رحمتهاي بيكران‌الهي براي هميشه خواهند بود روانشان شاد و يادشان گرامي و عزتشان در دنيا و آخرت روز افزون باد.

اينجانب در باب دوستي چهل ساله سخني دارم كه به وقت ديگري موكول مي‌كنم و اين ضايعه اندوهبار را به خانواده محترم و معزز شهيدآيت‌ا... صدوقي و فرزند برومندش جناب حجت‌الاسلام محمد صدوقي و خاندان بزرگوار و ارجمند حضرات خاتمي، معزالديني، سادات اخوي، خياطيان، نجفي‌و كليه خانواده‌ها و بستگان وابسته به اين بيوت معظم تسليت مي‌گويم و از پيشگاه باعظمت باريتعالي براي تمامي بازماندگان صبري جميل و اجري جزيل مسالت دارم.

حال كه مردم از هر گروه، دسته، مسلك، ‌مرام، دين و مذهبي اين گونه عرض ارادات مي‌كنند مي‌طلبد كه فرزندان و خانواده شادروان صدوقي رحمت‌‌ا... عليه به ويژه تنها فرزند پسر آن فقيد سعيد بررسي نموده و راز اين همه لطف و محبت مردم را كشف و در نهايت با توكل بر ايزد منان و توسل به ائمه اطهار عليهم السلام و با تلاش و جديت راه پدر را ادامه دهند.

مديرمسئول