زمان : 15 Tir 1390 - 09:42
شناسه : 35674
بازدید : 3157
يك كارشناس تغذيه یزدی:از مصرف روزانه ليمو ترش غافل نشوید يك كارشناس تغذيه یزدی:از مصرف روزانه ليمو ترش غافل نشوید

يك كارشناس تغذيه یزدی:از مصرف روزانه ليمو ترش غافل نشوید


یزدفردا :يك كارشناس تغذيه در یزد با اشاره به تاثير ويتامين C موجود در ليمو اماني يا ليمو ترش، تاكيد كرد: مصرف اين ماده غذايي به همراه غذا در پيشگيري از بروز فقر آهن نقش موثري دارد.


يوسف نقيايي در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت و درمان، در خصوص تركيبات و اجزاي تشكيل دهنده ليمو اظهار كرد: يك عدد ليمو ترش حاوي30 كيلو كالري انرژي، 5/10گرم كربوهيدرات، ‌7/0 گرم پروتئين، 2/0 گرم چربي، ‌5/0 گرم فيبر خوراكي،‌ 6/0ميلي‌گرم آهن، ‌يك RE ويتامين A و 1/29ميلي‌گرم ويتامين C است.


وي ادامه داد:‌ بيشترين ماده تشكيل دهنده موجود در ليمو، كربوهيدرات‌ها هستند كه نوع كربوهيدرات‌هاي آن از نوع فروكتوز مي‌باشد، بنابراين براي بيماران ديابتي مشكلي ايجاد نمي‌كند و مي‌توانند به راحتي از اين ماده غذايي استفاده كنند.


وي با تاكيد بر نقش آنتي اكسيدان و قابليت جذب آهن در بدن توسط ويتامين C موجود در ليمو، گفت:‌ از آنجا كه ليموترش ماده غذايي غني از ويتامين C است و اين نوع ويتامين، بدن را در برابر بيماري‌هاي عفوني محافظت مي‌كند، بنابراين توصيه مي‌شود اين ماده غذايي به همراه هر نوع غذايي اعم از خورشت، ‌سالاد و غيره مصرف شود.


نقيايي تصريح كرد:‌ از آنجا كه از ليمو ترش، آبليموهاي صنعتي و دستي تهيه و مصرف مي‌شود، بايد متذكر شد كه آبليموهاي دستي در بطري‌هاي تيره يا در محل‌هاي تاريك از جمله كابينت و يخچال نگهداري شوند، چرا كه ويتامين C موجود در آن به نور و حرارت حساس بوده و از بين مي‌روند.


وي تاكيد كرد: در آبليموهاي صنعتي نيز بايد به كد بهداشتي، ‌پروانه ساخت و مهر استاندارد كالا توجه شود و از مصرف آبليموهاي با مارك‌هاي غير معتبر اجتناب شود.


اين كارشناس تغذيه در پايان، مصرف روزانه ليمو ترش را به همه سنين توصيه كرد.