زمان : 14 Tir 1390 - 12:21
شناسه : 35636
بازدید : 1557
20 دقیقه ورزش در طول روز از پوكی استخوان پیشگیری می کند 20 دقیقه ورزش در طول روز از پوكی استخوان پیشگیری می کند

20 دقیقه ورزش در طول روز از پوكی استخوان پیشگیری می کند

رئیس هیات پزشکی و رزشی استان یزد: تحقیقات ثابت كرده اند 20 دقیقه ورزش در طول روز ( حتی پیاده روی و نرمش) به میزان زیادی از احتمال پوكی استخوان ذر سنین كهنسالی كاسته و یا اصلا به این عارضه مهلك دچار نمی شوند. جالب است بدانید ، حركات نرمشی سبك نیز در افراد مبتلا به پوكی استخوان مفید بوده و برتوده استخوانی افراد می افزاید .


دکتر حمیدرضا فلاح نژاد اظهار کرد: یكی از راههای غیر دارویی كه برای مقاوم ساختن افراد در تمامی سنین زندگی پیشنهاد میگردد، ورزش و فعالیتهای جسمانی می باشد.امروزه در دنیای پزشكی و علم درمان ،ورزش فبل از اینكه یك هنر و مهارت محسوب شود یك وسیله مهم درمانی است .


وی ادامه داد: بسیاری از افرادی كه به بیماریها و ناتوانیهای گوناگون از قبیل چاقی مفرط، سكته ها و ناراحتی های قلبی ، صدمات و ضایعات مفصلی ، عضلانی ، عدم تناسب جسمانی ، ناراحتی های تنفسی ، ناراحتی های خونی ، و پوكی استخوانی و.... مبتلا بوده و زندگی خود را با دلخوری و شكایت دنبال می كنند .علاوه بر این ورزش برسلامت روحی و روانی نیز تاثیر داشته و پیش گیرنده افسردگی روحی ، مشكلات روانی می باشد .


وی افزود: از دیدگاه اسلام نیز ورزش از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و حدیث معروف امام علی (ع) (( قو علی خدمتك جوارحی )) ویا سخن گوهر بار امام سجاد (ع) (( ان البدنك علیك حقاً ))گواه براهمیت ورزش در تقویت و رشد جسمی و لازمه حركت به سوی كمال است .


وی در خصوص تاثیر ورزش برسلامت انسان تصریح کرد: سلامت قلب : ورزش كردن باعث جلوگیری از فعالیتهای نابهنجار قلب می شود و سبب عملكرد بهتر قلب در زمان فعالیت و استراحت می گردد . از ضربان های نامنظم قلب جلوگیری و بر عمر مفید قلب می افزاید.


دکتر فلاح نژاد گفـت: عضلات و مفاصل : با 20 دقیقه ورزش مناسب روزانه می توان از ناراحتی های مفصلی شایع بویژه كمردرد جلوگیری كرد .


وی یادآور شد: فشار خون : بیماران مبتلا به فشار خون با انجام حركات ورزشی می توانند به میزان قابل توجه ای آن را كنترل و در حد متعادل حفظ كنند.


این کارشناس تصریح کرد: تركیبات خونی : دو دانشمند آمریكایی به نام وبا انجام مطالعات بر روی بیماران مبتلا به عارضه های خونی مثل قند خون و عارضه غلظت خون به این نتیجه رسیدند كه انجام حركات ورزشی به مدت 20 تا30 دقیقه ، سه بار در هفته به میزان قابل توجه ای در بهبود بیماری آنان بسیار مؤثر بوده است .


وی خاطرنشان ساخت: پوكی استخوان : اگر چه علت مستقیم پوكی استخوان كمبود كلسیم و نقصان در جذب آن می باشد ولی تحقیقات ثابت كردهاند 20 دقیقه ورزش در طول روز ( حتی پیاده روی و نرمش) به میزان زیادی از احتمال پوكی استخوان ذر سنین كهنسالی كاسته و یا اصلا به این عارضه مهلك دچار نمی شوند. جالب است بدانید ، حركات نرمشی سبك نیز در افراد مبتلا به پوكی استخوان مفید بوده و برتوده استخوانی افراد می افزاید .


وی گفت:سلامت روح و روان افراد : پژوهشگران به نكته پی برده اند كه در هنگام ورزش و یا بلافاصله پس از آن هورمونی به نام اندروفین در بدن تولید و پخش می شود كه سبب شادابی و نشاط و سرحالی پس از ورزش می گردد. ورزش صبح شادابی و نشاط روزانه و ورزش انتهای شب سبب خواب راحت می شود. ورزش سن نمی شناسد ،منتها حركات ، شتاب و شدت آن می بایست متناسب با سنتان باشد . اگر مدتهاست ورزش نكرده اید بهتر است باحركات سبك و پیاده روی بصورت 10 دقیقه در روز شروع كرده و به تریج بر زمان آن بیافزایید.


همیشه بخاطر بسپارید:


ورزش كردن و تامین سلامتی برای همه كس ، در همه سنین و در همه جاست .