زمان : 11 Tir 1390 - 21:00
شناسه : 35548
بازدید : 2431
آسياب انجيرك مهريز ثبت آثار ملي شد آسياب انجيرك مهريز ثبت آثار ملي شد
آسياب انجيرك مهريز ثبت آثار ملي شد

آسياب‌ انجيرك مهريز در فهرست آثار ملي كشور به ثبت رسيد.

معاون ميراث‌فرهنگي اين اداره كل گفت: شهرستان مهريز در جنوب غربي استان يزد با وسعتي برابر 6717 کيلومتر مربع قرار دارد. اين شهرستان با سابقه تاريخي، براساس آخرين تقسيمات کشوري داري يک بخش مرکزي و پنج دهستان است.

"ذات ا... نيك زاد" با بيان اينكه آسياب آبي انجيرك در محله مزويرآباد، دو راهي خورميز واقع است، افزود: باتوجه به شواهد به خصوص طرح سردر ورودي و پلان هشتي و همچنين ابعاد و تناسبات موجود و قوس‌هاي به کاررفته در سردر ورودي و هشتي، نشان از تعلق اين آسياب به دوره متاخر اسلامي ( قاجار) دارد.

به گفته اين مقام مسئول مالكيت اين اثر وقفي است و تا چند سال پيش همچنان كاربري آسياب داشته است.

"نيك زاد" با بيان اينكه آسياب‌ها در مناطق مرکزي ايران عموماً سازه‌هائي هستند که از سطح زمين پائينتر بوده و جزء سازه‌هاي زيرزميني محسوب مي‌شوند، افزود: آسياب انجيرک نيزکه با آب قنات حسن آباد فعال بوده از اين قاعده مستثني نيست و اختلاف ارتفاع کف فضاي مرکزي آن تا زمين 6 متر مي‌باشد.

وي افزود: آسياب انجيرك به لحاظ فضاهاي معماري داراي سردر ورودي، فضاهاي خدماتي درسطح زمين، راهروي شيبدار و فضاي مرکزي با ملحقات خود، مي‌توان گفت تقريباً تمامي عناصر معماري يک آسياب را به شکل کامل خود دارا است.

"نيك زاد" با بيان اينكه عمده مصالح مصرفي در اين بنا خشت و آجر و بعضاً سنگ و اندود جداره‌ها با کاهگل است، گفت: فضاي مرکزي آسياب که اصلي‌ترين فضاي بنا محسوب مي شه شامل يک فضا با پلان مربع در وسط و چهار صفه در طرفين، که صفه ضلع غربي محل قرارگيري سنگ آسياب و ديگر اجزاء مربوط به آرد کردن گندم و ديگر صفه‌ها کاربري بارانداز و محل نشستن و استراحت بوده‌اند.

شايان ذكر است بر طبق اطلاعات درج شده در پرونده ثبتي، قدمت اين بنا به دوره قاجار و اخيرا به شماره 29442 مورخ 9/9/89 در فهرست آثار ملي به ثبت رسيده است.