زمان : 02 Azar 1385 - 07:02
شناسه : 3554
بازدید : 1401
نسخ خطي در دسترس پژوهشگران قرار ندارد نسخ خطي در دسترس پژوهشگران قرار ندارد

مدير روابط عمومي كتابخانه‌هاي مجلس شوراي اسلامي در نشست پژوهشگران نسخ خطي كه با حضور اعضاي هيات رييسه اتحاديه نسخ خطي اسلامي در دانشگاه يزد برگزار شد، گفت: اين گروه با هدف بررسي علمكرد اساتيد دانشگاه يزد در خصوص نسخ خطي و نيز ديدگاه‌ها و تجربيات آنها به استان يزد سفر كردند. 

ايسنا:  احسان شكراللهي در اين نشست اظهار داشت: در بعضي از كشورها به نسخ خطي و اسناد خود به عنوان منبع درآمد نگاه مي‌كنند به طوري كه كشور انگلستان درآمد حاصر از منبع اسناد خطي از درآمد نفتي كشور ايران بيشتر است.

وي افزود: ديد مادي به نسخ خطي از چالش‌هاي اين نسخ است چرا كه بايد به صورت رايگان در اختيار پژوهشگران قرار گيرد و بايد با بررسي جنبه‌ها و سودهاي مادي و معنوي سنجيد كه كداميك ارزش بيشتري را داراست.

شكراللهي به دو رويدادها اخير كشورمان اشاره كرد و افزود: يكي از اين رويدادها ديجيتالي شدن دايرة المعارف بزرگ اسلامي است كه در آن كليه نسخ خطي به صورت ديجيتالي ارائه شده است و 10 نسخه آن نيز ترجمه و تصحيح شده است.

وي رويداد ديگر را ديجيتالي شدن كتابخانه مركزي دانشگاه شيراز عنوان كرد و گفت: همگي نسخ خطي داراي يك ارزش مساوي نيستند به همين دليل نياز به اولويت‌بندي و درجه بندي دارند و بايد نسبت به قدمت و ارزش تقسيم بندي شوند و تصاوير آناه را در اختيار پژوهشگران و محققين قرار دهند.

وي به لزوم بارگذاري سايت اطلاع رساني در خصوص تصحيح نسخ خطي اشاره كرد و افزود: در اتحاديه نسخه‌هاي خطي اسلامي در دانشگاه كمبريج انگلستان (تيما)، حمايت از نسخ خطي صورت نگرفته است.

مدير روابط عمومي كتابخانه‌هاي مجلس شوراي اسلامي در پايان ياد آور شد: تلاش اتحاديه و استادان دانشگاه يزد بيشتر در ارائه پايان نامه‌هاي دانشجويي بر اساس نسخ خطي مي‌باشد و مشكل اساسي در اين زمينه عدم دسترسي به نسخ خطي خارج از كشور مي‌باشد.

شايان ذكر است؛ نشست پژوهشگران نسخ خطي كه با حضور اعضاي هيات رييسه اتحاديه نسخ خطي اسلامي وابسته به دانشگاه كمبريج انگلستان با حضور اساتيد دانشگاه يزد روز گذشته در محل اين دانشگاه برگزار شد

يزدفردا