زمان : 08 Tir 1390 - 19:50
شناسه : 35404
بازدید : 3735
قلعه پيرحاجات طبس در یک نگاه (2 نظر) قلعه پيرحاجات طبس در یک نگاه (2 نظر)

قلعه پيرحاجات طبس در یک نگاه


قلعه پيرحاجات شهرستان طبس

مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري شهرستان طبس" گفت: اين قلعه يکي از بناهاي به جامانده از دوره قبل از اسلام و درروستاي پيرحاجات شهرستان طبس واقع شده است.


وي گفت: پيرحاجات يكي از روستاهاي زيارتي - سياحتي شهرستان طبس و در صد كيلومتري شمال غربي اين شهر قرار دارد و به دليل وجود مزار متبرك شيخ احمدبن اسحاق، تاريخي و ييلاقي بودن از اهميت ويژه‌اي برخوردار و باعث جلب زوار و گردشگر شده است.


"قيصري" در ادامه افزود: اين قلعه در مرکز آبادي بر بلنداي صخره‌اي کم ارتفاع ساخته شده و ديوارهاي آن از سنگ، گل و حدود هفتاد متر عرض و هفتاد متر طول دارد.


وي با اشاره به اينکه در بعضي از قسمت‌ها به تناسب شيب تپه دو يا سه طبقه است، گفت: در اين قلعه سقف‌ها مدور بوده و گچبري‌هايي به چشم مي‌خورد که زيبايي اين قلعه را دو چندان نموده است.


"محمدحسين قيصري" افزود: اقدامات و فعاليت‌هاي مرمتي صورت گرفته در اين بنا شامل اجراي کاهگل پشت بام و قسمت بيروني ودروني ديوارها، استحکام بخشي پاي ديوارها، پوشش سقف‌هاي داخل قلعه، نصب ناوداني‌ها، مرمت قسمت‌هاي آسيب ديده زير ناوداني‌ها، دوخت ودوز ديوارهاي آسيب ديده، شيب بندي پشت بام‌هاي قلعه و... است.


گفتني است: روستاي پير حاجات در طبس - جوخواه (جاده طبس - اصفهان) - دو راهي حلوان واقع است و داراي امکاناتي از قبيل سوئيت، امکانات اقامتي، دفتر مخابرات و فروشگاه است و به علت واقع شدن در دامنه كوه نسبت به ديگر مكان‌هاي اطراف طبس داراي آب و هواي خنك‌تري است.