زمان : 06 Tir 1390 - 16:08
شناسه : 35286
بازدید : 4946
سند ثبتي پايگاه پرتغالي‌هاي(فرودگاه انگلیسی ها) ميبد به نام ميراث فرهنگي شد سند ثبتي پايگاه پرتغالي‌هاي(فرودگاه انگلیسی ها) ميبد به نام ميراث فرهنگي شد

سند ثبتي پايگاه پرتغالي‌هاي ميبد به نام ميراث فرهنگي شد


سند ثبتي پايگاه پرتغالي‌ها (انگليسي‌ها) شهرستان ميبد به نام ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري صادر گرديد.


به گزارش واحد دریافت خبر یزدفردا :مسئول نمايندگي ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري ميبد ضمن اعلام اين خبر افزود: با عنايت به اهميت بنا و لزوم سرمايه‌گذاري در زمينه گردشگري توسط بخش خصوصي اين اقدام انجام شد تا روند واگذاري به سرمايه گذار تسهيل گردد.


"وحيد دهقاني" گفت: هرچند مقصود از تاسيس چنين ساختمانهايي به درستي مشخص نيست، ليکن بنابر شواهد موجود پايگاه فوق داراي اهميت زيادي بوده و نقش بسزايي را در رسيدن انگليسي‌ها به اهدافشان داشته است.


وي با بيان اينکه مي‌توان تاريخچه اثر را همزمان با جنگ جهاني دوم (54-1951) و نفوذ روسها و انگليسي‌ها دانست،گفت: شايد بتوان عمده‌ترين اهداف تاسيس اين پايگاه را مرکزيت در قلب کوير ايران، دور از دسترس بودن دشمنان و مخفي بودن در يک منطقه دورافتاده دانست.


"دهقاني" با اشاره به اينکه پايگاه فوق به نام فرودگاه در بين ساکنان محلي ميبد مشهور است،گفت: ساخت چنين بناي عظيمي با هر هدف و عنواني که بوده است قبل از اتمام ساختمان آن به حال خود رها شده و اين رهاشدگي به علت اتمام جنگ جهاني دوم و بازگشت انگليسي‌ها بوده است.


شايان ذکر است: پايگاه پرتغالي‌ها متعلق به دوره پهلوي بوده و بر اساس اطلاعات درج شده در پرونده ثبتي، اين بنا با شماره 14517 مورخ16اسفند1384 در فهرست آثار ملي کشور به ثبت رسيده است.