زمان : 02 Tir 1390 - 02:05
شناسه : 35142
بازدید : 5044
در راه بهارستان یا پاستور؟ فعالیت‌های انتخاباتی دیپلمات عزل شده در سفر-مجلس نهم:16 در راه بهارستان یا پاستور؟ فعالیت‌های انتخاباتی دیپلمات عزل شده در سفر-مجلس نهم:16

متکی در راه بهارستان یا پاستور؟

فعالیت‌های انتخاباتی دیپلمات عزل شده در سفر

-مجلس نهم:16

یزدفردا :اعتماد نوشت:وقتی که محمود احمدی‌نژاد در غیبتش حکم عزلش از وزارت امورخارجه را پس از پنج سال امضا کرد و دولت سنگال نیز بلافاصله در سبک میزبانی‌اش تغییر رفتار داد و او را به جای گارد امنیتی با اتومبیلی شخصی روانه محل اقامتش کرد، قریب به اتفاق منتقدانش که تا پیش از آن استمرار سکانداری وی را بر وزارت خارجه زیان‌آور توصیف می‌کردند نیز به جرگه دلسوزان پیوستند و متکی به یک‌باره به قهرمان مورد ترحم داستان‌‌های کلیشه‌یی مردم تبدیل شد


متکی که از نخستین اخراجی‌های دولت دهم محسوب می‌شود.بعد از آنکه دفتر کارش را در خیابان سپه به علی‌اکبر صالحی تحویل داد ساختمان یک طبقه‌یی را در خیابان چیذر تهران برای فعالیت‌های سیاسی خود تهیه کرد و در روزهای پایانی سال گذشته به یاد ایامی که در کسوت وزارت خارجه بود خبرنگاران را به دفتر کار خود دعوت کرد تا از مواضع سیاسی‌اش با آنها سخن بگوید، چه آنکه متکی تصمیم دارد قرارگاه انتخابات اصولگرایان را با کمک چهره‌هایی همچون باهنر برای انتخابات مجلس نهم طراحی کند.


 او البته پیش از آنکه ردای وزارت را بر تن کند در مجلس هفتم عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی بود و در انتخابات دور نهم ریاست‌جمهوری مسوول ستاد انتخاباتی علی لاریجانی. اما احمدی‌نژاد بعد از پیروزی در این انتخابات سکان دستگاه دیپلماسی را به منوچهر متکی سپرد تا وی برای آنکه در دولت دهم همچنان عهده‌دار وزارت خارجه باشد از رییس خود اینچنین تعریف کند: «احمدی‌نژاد درّ گرانبهایی است که از اقیانوس ملت بیرون آمد.» اما در گرانبها مورد نظر متکی نتوانست تداوم حضور وی را در وزارت خارجه تحمل کند و حکم اخراجش را از دولت در حالی که در سنگال مشغول امور دیپلماتیک بود صادر کرد. به این ترتیب بود که متکی بعد از خروج از ساختمان آجری خیابان سپه به ساختمان قهوه‌یی‌رنگ خود در خیابان چیذر رفت تا به همراه محمدرضا باهنر دو ستاد انتخاباتی را در جبهه اصولگرایان ایجاد کنند.


متکی که عضو کانون فارغ‌التحصیلان شبه قاره هند است و با همین صفت در جبهه پیروان خط امام و رهبری حضور دارد این روزها فعالیت انتخاباتی خود را شدت بخشیده و به همین دلیل شهر به شهر برای سخنرانی و بیان مواضع سیاسی‌اش سفر می‌کند. آنچه در سخنان اخیر متکی بیشتر به چشم می‌آید نقد بی‌محابا به سیاست‌های دولت است که نمونه آن سخنرانی اخیرش در جلسه پرسش و پاسخ با اساتید دانشگاه‌های مازندران بود، آنجا که با اشاره به جریان انحرافی گفت: انحراف به صورت تدریجی ایجاد می‌شود و از اواخر دولت نهم روند انحرافی دغدغه بوده است، اگر به صحت شناخت و درک خود شک نکنیم و تبعیت از تفکرات را برای عموم الزام بدانیم دچار مشکل بزرگی شده‌ایم که خود نقص در کشورداری محسوب می‌شود. متکی که زمزمه حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری آینده به گوش می‌رسد وقتی در مقام پاسخگویی به این سوال که «آیا نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری هستید یا نه؟» قرار می‌گیرد با لحنی دیپلماتیک پاسخ می‌دهد: در سال جاری مهم‌ترین بحث سیاسی انتخابات مجلس نهم است و ایما و اشاره‌هایی را دریافت می‌کنیم که در انتخابات تکلیف ما چیست و چه باید کرد. سخنان متکی را که فارس منتشر کرده در ادامه اینگونه دغدغه انتخاباتی‌اش را آشکار می‌کند، آنجا که گفت: «وحدت تشکل‌های اصولگرایان در استراتژی تعریف شده مجلس نهم می‌تواند بسیاری از اهداف را محقق کند و برای این امر قرارگاه انتخابات اصولگرایان در حال طراحی است که با تشکیل تیم 15نفره در کل کشور سازماندهی می‌شود.»


فعالیت‌های انتخاباتی وزیر معزول دولت نهم در حالی صورت می‌گیرد که پیشتر محمدرضا باهنر عنوان کرده بود که برای تجمیع جریان اصولگرایی‌منوچهر متکی در جبهه پیروان خط امام و رهبری حضور دارد که البته متکی در نخستین کنفرانس مطبوعاتی‌اش بعد از برکناری از سمت وزارت خارجه به این گفته باهنر واکنش نشان داده و گفته بود: «آقای باهنر یک رجل سیاسی است و بالاخره حرف‌های سیاسی می‌زند، اینکه بنده منفردا یا مشترکا با افرادی ستادی تشکیل داده‌ام را یک سری اظهارنظرات سیاسی می‌دانم.»


اما اظهارات اخیر او نشان می‌دهد باهنر آنچنان هم سخن اشتباه بر زبان نیاورد و این منوچهر متکی بود که در ابتدا سعی کرد با استفاده از ادبیات دیپلماتیک خود را مخاطب سخنان باهنر نشان ندهد اما تلاش‌های او برای تهیه لیست‌های انتخاباتی همسو با جریان لاریجانی و باهنر و تشکیل ستادهای انتخاباتی همسو با جبهه پیروان نشان از عزم جدی متکی برای تاثیرگذاری در انتخابات پیش رو است. متکی اگرچه می‌گوید به انتخابات ریاست‌جمهوری فکر نمی‌کند اما سخنان اخیرش در مازندران که گفته بود «با شکل‌گیری مجلس نهم مسیر ریاست‌جمهوری مشخص می‌شود»، نشان از علاقه وزیر خارجه دولت نهم برای رقابت با کاندیدای احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست‌جمهوری دارد تا شاید از این طریق به رییس قبلی خود نشان دهد اگر به واسطه برکناری‌اش دیپلمات ناکام لقب گرفته ولی عزل نابهنگام هم برای رییس عواقبی دارد؛ عواقبی که باید در انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد آن بود.

 

 

... و به یکباره منتقد شد



وقتی که محمود احمدی‌نژاد در غیبتش حکم عزلش از وزارت امورخارجه را پس از پنج سال امضا کرد و دولت سنگال نیز بلافاصله در سبک میزبانی‌اش تغییر رفتار داد و او را به جای گارد امنیتی با اتومبیلی شخصی روانه محل اقامتش کرد، قریب به اتفاق منتقدانش که تا پیش از آن استمرار سکانداری وی را بر وزارت خارجه زیان‌آور توصیف می‌کردند نیز به جرگه دلسوزان پیوستند و متکی به یک‌باره به قهرمان مورد ترحم داستان‌‌های کلیشه‌یی مردم تبدیل شد؛ قهرمانی که علت ستایشش ظلم بزرگی است که به او شده است... به این ترتیب بود که نام منوچهر متکی که تا پیش از این به یکی از مدافعین کابینه با عزل غیرمنتظره‌اش در کنار نام منتقدان دولت قرار گرفت و دیگر کسی سوابق گذشته او را به یاد نیاورد.

 منوچهر متکی پس از انقلاب اسلامی سمت‌های متفاوتی در بخش‌های متفاوت وزارت امور خارجه ایران داشته است. او که 58 سال دارد، پس از انقلاب اسلامی ایران (1357)، به عنوان نماینده وارد مجلس اول شد. پس از آن، به وزارت خارجه رفت و ابتدا در سال 64 سفیر ایران در ترکیه شد.


 او در سال 68 به ایران برگشت و ابتدا معاون امور بین‌الملل و سپس معاون حقوقی وزارت خارجه شد. در سال 1373 به سفارت ایران در ژاپن رفت و از سال 78 مشاور وزیر خارجه ایران شد. متکی سال 1383 دوباره به مجلس شورای اسلامی بازگشت و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هفتم شد.


در نهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری، منوچهر متکی ریاست ستاد انتخاباتی علی لاریجانی را بر عهده داشت.


تا اینکه دوم شهریور ???? با رای مجلس، وزیر امور خارجه تا پس از کمال خرازی سکان هدایت این وزارتخانه را در دست گیرد. او تنها وزیر کابینه آقای احمدی‌نژاد بود که پنج سال و چهار ماه در سمتش دوام آورد.



جملات طلایی

- تا سلام و علیک رسمی با امریکایی‌ها فاصله زیادی وجود دارد. (رجانیوز، دی‌ماه 89)
- برکناری یک وزیر حین ماموریت غیر اسلامی، خارج از عرف سیاسی و دیپلماتیک و توهین‌آمیز است. (تابناک، 28 آذر 89)
- به رژیم صهیونیستی که بعد از شکست از لبنان در حال فروپاشی است، امتیاز ویژه‌یی ندهیم. (ایرنا، 21 اردیبهشت 86)
-  باید از دستگاه دیپلماسی انتظار کار دیپلماتیک داشته باشیم. (فارس،22 فروردین 90)
- ایران قصد ندارد از سلاح نفت استفاده کند(آفتاب نیوز،22اسفند84)