زمان : 23 Khordad 1390 - 16:47
شناسه : 34823
بازدید : 5825
گزارش توصیفی ازهفته فرهنگ و هنریزد: داوري اردكاني، فرهاد آئيش و مرضيه برومند در شب يزدي‌ها تجليل شدند گزارش توصیفی ازهفته فرهنگ و هنریزد: داوري اردكاني، فرهاد آئيش و مرضيه برومند در شب يزدي‌ها تجليل شدند

گزارش توصیفی ازهفته فرهنگ و هنریزد:

داوري اردكاني، فرهاد آئيش و مرضيه برومند در شب يزدي‌ها تجليل شدند


در مراسم افتتاحيه هفته فرهنگ و هنر استان يزد در فرهنگسراي نياوران برگزار شد ازهنرمندان يزدي از جمله فرهاد آئيش، مرضيه برومند، بهروز رضوي و حميد كشميرشكن تجليل شد


به گزارش خبرنگار هنرهاي تجسمي فارس، هفته فرهنگ و هنر استان يزد با حضور معاون هنري وزارت ارشاد،استاندار و نمايندگان استان يزد در مجلس شوراي اسلامي و هنرمندان يزدي از جمله فرهاد آئيش و مرضيه برومند در فرهنگسراي نياوران برگزار شد.

در ابتداي اين مراسم مرضيه برومند كارگردان تلويزيون و سينما با بيان اين كه به يزدي بودنش افتخارمي‌كند به دليل مشغله‌ كاري از حضور در اين جمع عذرخواهي كرد و مراسم را ترك كرد.

پس از آن «فلاح‌زاده» استاندار يزد پشت تريبون قرار گرفت و با ذكر سه ويژگي«دارالعباده»، «دارالعلم» و «دارالعمل» براي شهر يزد به تشريح معني هر كدام پرداخت.

فلاح‌زاده به مسجد جامع فهرج كه مربوط به قرن اول هجري مي‌شود به عنوان يكي ازكهنسال‌ترين مساجد دنيا اشاره كرد و در ادامه از شخصيت‌هاي ديني،مذهبي، ادبي و هنري يزد همچون آيت‌الله عبدالكريم يزدي مؤسس حوزه علميه قم، شهيد محراب صدوقي، فرخي يزدي، بهجتي شفق و ..اشاره كرد.

استاندار يزد معماري يزد را منحصر به فرد دانست و گفت: حفاري قنات هنر مردمان شهر يزد است و معماري آن نيز شامل كوچه‌هاي پيچ درپيچ، بادگيرها، آب انبارها و يخچال‌هاي كويري هر كدام داراي فلسفه خاص خود است.

وي همچنين به صنايع دستي يزد اشاره كرد و گفت: سفال‌گري، زيلوبافي، شعربافي ازجمله هنرهاي هنرمندان ماست و در هنرهاي ديگري چون حافظ و قاري قرآن كريم،تعزيه‌خواني، تئاتر، فيلم و سريال و هنرهاي تجسمي نيز هنرمندان بسياري داريم.

استاندار يزد در خاتمه گفت: در يزد هزار حافظ و قاري قرآن و حدود 100 شاعر صاحباثر داريم‌، در زمينه نقاشي حدود 500 هنرمند شناسايي شده است كه 20 نفر از آن‌هاعضو هيئت علمي دانشگاه‌ها هستند.


در زمينه هنرهاي نمايشي حدود 400 هنرمند فعال‌اندو 76 گروه ساماندهي شده است و در زمينه موسيقي نيز حدود 120 نفر فعاليت مي‌كنند كه مداحان، چاووش‌خوانان و خوانندگان سرودهاي مذهبي نيز از آن جمله‌اند.


حميدشاه‌آبادي معاون هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه اين مراسم با بيان اينكه خداوند هدف از خلقت بشر را جست و جوي كمال قرار داده است گفت: براي رسيدن بهكمال بايد انديشه‌هاي والاي الهي را پي جويي كنيم و به منظور از ظرفيت‌هاي حوزه هنربراي تحقق اين انديشه‌ها استفاده كنيم.

وي تصريح كرد: هنر مي‌تواند برايدستيابي انسان به كمال وسيله‌اي نيكو و طريقي عالي باشد و با توجه به فرصت محدوديكه در اختيار داريم بايد از اين فرصت‌ها براي رسيدن به كمال الهي استفاده كنيم.

شاه‌آبادي برگزاري هفته‌هاي فرهنگ و هنر استان‌هاي مختلف كشور را در راستاي معرفي ظرفيت‌هاي فرهنگي و هنري استان‌هاي مختلف دانست و گفت: استان يزد گنجينه‌ايعظيم از اين معرفت الهي است كه تاكنون كمتر به آن پرداخته شده است.

معاون هنري وزارت ارشاد با تأكيد بر اين كه بايد براي معرفي آيين‌ها، سنت‌ها و فرهنگ ايراناسلامي خود همت كنيم گفت: در دنياي امروز تصور مي‌شود كه هنر همان چيزي است كه درنسخه‌هاي از پيش پيچيده شده براي ما تعريف كرده‌اند در حالي كه اگر هنر براي هنرمذموم است، غايتي دارد و همه چيز را بايد به زبان هنر ارائه كرد بنابراين اين هنربايد در بستر و محيطي پديدار شود كه هنرمند در آن بستر رشد يافته است.

شاه‌آبادي هنر هنرمندان شهرستاني را اصيل‌تر عنوان كرد و گفت: هنرمندان شهرستاني در محيط و بستري اصيل‌تر و بي‌آلايش‌تر رشد و پرورش يافته‌اند بنابراين هنرشان نيز به انديشه‌هاي الهي نزديك‌‌تر است و برگزاري هفته‌هاي فرهنگ و هنراستان‌ها نيز كوتاه‌ترين راه براي معرفي ظرفيت‌هاي هر استان است تا مردم تهران باداشته‌ها و دستاوردهاي فرهنگي و هنري استان‌هاي مختلف كشور آشنا شوند.

وي درادامه به هنرهاي مختلف مردم يزد اشاره كرد و گفت: معماري شهر يزد هر بيننده‌اي رابه وجد مي‌آورد و در رشته‌هاي هنري ديگر نيز نظير نقاشي، خوشنويسي، سفال و سراميكو... حرف‌هاي بسياري براي گفتن دارد.

شاه‌آبادي تأكيد كرد: ما آمده‌ايم تا باپشتوانه فرهنگ وهنر غني خودمان در برابر جهاني كه هر روز مد تازه‌اي را در نسخهبراي ما مي‌پيچد بايستيم و بدون آن كه رنگ فرهنگ غربي را به خود بگيريم رنگ‌هاي زيباي فرهنگ و هنر خودمان را ارائه كنيم.

معاون هنري وزارت ارشاد تصريح كرد: اين ظرفيت‌هاي غني استان‌هاي كشور امروز در تهران و فردا در ساير كشورها ارائهمي‌شود.

در بخشي از اين مراسم نيز احمد نجفي بازيگر سينما و تلويزيون پشت تريبون قرار گرفت و از برپايي غرفه فرهنگ و هنر استان يزد در كنار هفته فرهنگي فيلم كه قرار است در اوكراين برگزار شود خبر داد و گفت: اميدوارم با همكاري مسئولان شهريزد بتوانيم فرهنگ و هنر يزد را بيشتر به جهانيان بشناسانيم.

در ادامه اين مراسم از كتاب «مهندسي فرهنگي» رونمايي شد و تجليل از هنرمندان، نام‌آوران وصنعتگران نمونه شهر يزد نيز بخش ديگري از اين مراسم بود كه با حضور مسئولان شهر يزدبرگزار شد.

در اين مراسم از «رضا داوري اردكاني» رئيس فرهنگستان علوم جمهورياسلامي ايران، «اصغر دادبه» استاد نمونه دانشگاه علامه طباطبايي و حافظ پژوه،«فرهاد آئيش» بازيگر سينما و تلويزيون»، «حميد كشميرشكن» دكتراي تاريخ هنر ازلندن،«محمود رهبران» استاد خوشنويسي، «بهروز رضوي» گوينده، «سعيد مظفري‌زاده» داوربين‌المللي فوتبال، «اعرافي» عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي و جامعه مدرسين، «احمدصادقيان» مدير عامل گروه فرش ستاره كوير يزد، «مرتضي صفدي‌زاده» مدير عامل كاشيباستان، «خواجه سروي» معاون وزير علوم و «سلماني» گوينده تجليل شد.

افتتاحنمايشگاهي از هنرهاي تجسمي هنرمندان استان يزد شامل خوشنويسي، نقاشي، گرافيك، عكس،حجم و سفال و سراميك پايان بخش اين مراسم بود كه با حضور مسئولان استان يزد گشايشيافت.

در فضاي بيروني فرهنگسراي نياوران نيز نمايشگاهي از صنايع دستي استان يزدبرپا شده است كه به مدت يك هفته ادامه خواهد داشت.