آقای فرهمند شما چند وقت پیش گفته بودید که دولت درقبال تذکرات مجلس تفاوتی قائل نیست،این بی تفاوتی را در چه می بینید؟
من در مصاحبه ای که در این خصوص داشتم تمام گفته هایم مطرح نشد و معتقدم سخنان به صورت گزینشی انتخاب شده بود.خدمت شما عرض کنم که تذکرات به طورمنظم به وزاتخانه ها ابلاغ می شودو وزراء هم به نهادهای مربوطه برای عملی شدن ارجاع می دهند که دراین بین بعضی از این تذکرات ازاین نهادها بی پاسخ می ماند.البته اکثر نمایندگان براین اعتقادند که تذکر حلال مشکل نیست و اگرراه حل دیگر برای پاسخگویی دولت پیدا شود بهتر است،این مسئله هم باید بگویم که 50تا 60درصد تذکرات تاکنون کارساز بوده وبه نوعی غفلت مسئولین را آگاهی ویاد آوری نموده است.
برای اینکه این تذکرصددرصد کارساز بشود باید چه کارکرد؟
به نظرم باید تذکرات مشابه نمایندگان در یک جلسه با مسئول مربوطه در یک نشست مطرح بشود.مثلا وقتی من ،نماینده اصفهان و...درخصوص گازرسانی به یک منطقه می خواهیم تذکربدهیم بهتراست در یک جلسه مشترک بین دولت ومجلس مسائل رد وبدل شود تا اعتبار وهمچنین تصمیمات لازم گرفته شود.
ولی منتقدان دولت می گویندچه تذکرباشد ویا جلسه مشترک ،دولت بازهم کارخودش ادامه می دهد؟
ماهم اگه خواسته باشیم ساکت بشینیم وتذکرها وجلسات را ادامه ندهیم کاردرستی را انجام نداده ایم.تذکرات وبرگزاری نشستها که حالا خواسته باشیم اسمش را هرچی بذاریم به نظرم بیشتر به نفع دولت وکشور است.اگه موارد ومشکلات وحتی تخلفات مطرح نشود به ضرر ملت است چراکه وقتی دولتمردان ببینند که نمایندگان براساس وظیفه قانونی شان پیگیر ومصمم هستند مطمئنا در جهت رفع ان اقدام می کنند.
ولی گوشی بدهکارنیست؟
باید گوش دولت را بدهکارکرد وبدهکارکردن آنهم با برگزاری جلسات و نشست ها صورت می گیرد.
مثلا در بحث اقدام وزارتخانه ها علرغم مخالفت برخی نمایندگان، گوش دولت بد هکاربود؟
ببینید طبق قانون مصوب شده که طی دوره 5ساله تعداد وزارتخانه به 17 وزارت برسدو اعتقاد هم داریم که این کارباید انجام بگیرد ولی د راین ادغام هایی که صورت گرفت به این مسئله انتقاد داشتیم که بعضی از وزارتخانه در حد یک وزارتخانه نیستند ،کارهایی مشابه دارند که باید صد در صد ادغام شوند اما در این وسط نباید درهمین امسال و طی یکسال تمام این اقدام ها صورت بگیرد.نکته بعد اینکه نباید وزارت خانه های عریض وطویل که فعالیت هایشان مشابه هم نیست ادغام می شدند،مثل همین وزارت نفت و نیرو که ادغام شدند.به نظرم به صلاح نبود که این کار صورت بگیرد،الان بالای 40درصد درآمد پول مملکت از نفت است و در آنطرف وزارت نیرو هم که کارهای زیربنایی انجام می دهد به صلاح نبود ادغام شود.وزارت تعاون ،کار ورفاه اگه در یکی ادغام می شدند بهتر بود تا ما خواسته با شیم وزارت نفت ونیرو را ادغام نماییم،در این مواقع اینگونه کارها نیاید با عجله وشتاب صورت بگیرد چرا که باید کار کارشناسی صورت بگیرد و همچنین ما تا 5سال هم وقت داریم که در خصوص ادغام ها ،مدبرانه تصمیم بگیریم.انتقاد دیگرما در ارتباط با ادغام ها ،نوع نحوه برکناری وزراء بود ،به نظرم نحوه اینگونه برکناری وخداحافظی نمودن با وزراء به صلاح کشورنبود.
مجلس در این ارتباط چه برنامه ای دارد؟
برای مرتفع شدن این کار، مجلس کمیسیون ویژه ای را ترتیب داده که در این کمیسیون 3نماینده از هرکمیسیون های مربوطه مجلس درآن عضویت دارند.کمیسیون ویژه نظر خواهد داد که آیا این ادغام ها باید صورت بگیرد یا نه؟وشاید در کار کارشناسی کمیسیون ویژه این تصمیم گرفته شود که نوع ادغام ها را نپذیردورای لازم به ان داده نشود.
حال با این انتقاد هایی که مطرح نمودید وبیشتر انتقاد های شما هم در خصوص ادغام وزارت نفت ونیرو بود،نظر شما در مورد معرفی آقای علی آبادی بعنوان سرپرست این وزارتخانه چیست؟
وزارت نفت وهمجنین نیرو یک وزارتخانه تخصصی است که بنده با ادغام این دو به این شکل موافق نیستم .اقای علی آبادی هم آدم توانمندی است ولی تخصصی در حوزه نفت ونیرو نداردو شاید هم مشکلات این حوزه با حضورایشان افزایش هم پیدا بکند،چرا که فردیکه تخصص ندارد نا خواسته به ضررکارمی کند تا سود،ولی اما با توجه به اینکه ادغام این دو وزارتخانه درآینده ای نزدیک بزودی تعیین تکلیف خواهد شد وزیر جدید هم باید معرفی شود که قطعا نظرمجلس معرفی یک وزیرتوانمند است.
با این تفاسیر رابطه دولت ومجلس را چطور می بینید؟
با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در این برهه ،باید هم وغممان در جهت رفع مشکلات باشد.البته چالش هایی وجود دارد که اگر نخواسته باشد حسنه باشد مطمئنا چوبش را مردم می خورند.من نظرم این است که که گفت و شنود دولت ومجلس باید بیشتر از اینها باشد تا در جهت رفع مشکل مردم قدم رو به جلویی برداشته شود.
اگراین گفت و شنودی که گفتید نباشد ویا ضعیف به نظر برسد چطور؟من احساسم براین است که در حال حاضر گفت وشنودی وجود ندارد،بلکه تقابل وجود دارد؟
اگرهم ضعیف است همه وظیفه داریم که این گفت وشنود را تقویت نماییم.دولت نباید صرفا از مجلس انتقاد کند وهمینطور مجلس از دولت.باید سر یه میز بنشینیم ورا ه حل ها را مطرح نماییم.چه بخواهیم چه نخواهیم الان مشکل اشتغال،اعتیاد،واردات بی رویه و عدم توجه به تولیدات داخلی را داریم که باید این مسائل را دولت ومجلس هرچه زودتر حل نمایند.اگر بگوییم که دولت حل نمی کند و ماهم محلی به دولت نخواهیم گذاشت مشکل مردم قرار نیست حل شود.
آقای فرهمند در این وسط نقش جریان انحرافی چیست؟آیا شما هم اعتقاد دارید یک جریان انحرافی به حاشیه دامن زده است؟
نظر ما نظرمردم است،بنده اعتقاد دارم که مردم و اقعا خوب تشخیص واظهارنظر می کنند.برخی ارتباطاتی وجود دارد که حاشیه ساز است ودر این مورد ما باید به نظر مقام معظم رهبری و همه مردمی که در این 32 سال در صحنه بودند
احترام بگذاریم،اگه مردم به دولت خرده می گیرند و بعضی از حاشیه را مطرح می نمایند باید در جهت رفع این ابهام ها دولت قدم بردارد.
اما تا این لحظه علرغم صحبت بزرگان این اتفاق نیفتاده است؟
باید برطرف شود و تا زمانیکه برطرف نشود و رضایت مردم جلب نشود مشکلات بیشتر می شود.اگر فرض نماییم که بعضی افراد در حال حاضر برای دولت دارند نقشه می ریزند وهمین امر با عث شده که دولت تا حدودی ضعیف بشود،دولت وشخص رییس جمهور باید قطعا حمایتش ازمردم،مجلس و قوه قضاییه اعلام نموده واین کار را عملیلتی نماید.
بالاخره این کار ازسوی دولت چه زمانی انجام می شود؟
باید این کارانجام بشه،اگر صورت نگیرد به طورحتم به تضعیف دولت منجرمی گرددو تضعیف دولت هم به ضرر نظام خواهد بودچرا که حمایت رهبری،مجلس ومردم را از دست می دهد.