زمان : 18 Khordad 1390 - 17:15
شناسه : 34606
بازدید : 4545
هفته ی فرهنگ و هنر یزد فرصتی برای بازشناسی دارالعباده... هفته ی فرهنگ و هنر یزد فرصتی برای بازشناسی دارالعباده...

هفته ی فرهنگ و هنر یزد فرصتی برای بازشناسی دارالعباده...

رضا بردستانی

دیده شدن و در معرض قضاوت قرار گرفتن می تواند پیآمدهای زیبایی به همراه داشته باشد و با همین نگرش می توان به گرمی به استقبال هفته فرهنگ و هنر یزد که قرار از بین روزهای 22 تا 26 خرداد در فرهنگسرای نیاوران ـ تهران ـ برگزار شود رفت

جوامع فرهنگی و هنری در هر سطح و با هر میزان برتری و امتیاز به این مهم نیاز دارند تا در مجالی شایسته و آرام به تماشا گذاشته شوند، نقد شوند، مورد قضاوت اهل فنا قرار گیرند و دست آخر حرکت به سوی کمال و شایستگی را آغاز نمایند. این فرصت؛ حتی اگر نپذیریم که تمام و کمال ! برای جامعه ی فرهنگی و هنری استان یزد تحت عنوان هفته ی فرهنگ و هنر یزد مهیا شده و در دسترس قرار گرفته است. در شرایطی که طی مسیر و پیمودن مقامات را باید در حضور داشتن و بودن در جایگاه هایی که فرصت دیده شدن و به نقد کشیده شدن وجود دارد جستجو نمود و این را را یکی از بارزترین نمادهای رشد و ارتقاء سطح کمی و کیفی به حساب آورد. داشته ها و اندوخته های فرهنگی و هنری خود و پدید آورندگان خود را به این مسیر متمایل می نمایند تا موجودیت خود را آماده نماید و در یک مجموعه ی به هم پیوسته و شناخته شده، تمام سرمایه های هنری و فرهنگی در معرض قضاوت قرار گیرد.

بستر های کار آماده شده است. این مهم برای نخستین بار در حال روی دادن است و باید با نگاهی آینده نگر و مثبت گرا به آن نگریست چرا که، از این جا به بعد این وظیفه بر دوش کسانی است که عناوین پر دامنه ی هنرمند و اهل اثر را بر دوش می کشند تا در بهترین و شایسته ترین زمان و مکان ممکن خود را و داشته های خود را برای عرضه و در معرض دیده شدن و قضاوت قرار مهیا نمایند.

جای هیچ اگر و امّایی وجود ندارد موفقیت و شکست این برنامه تماماً به جامعه ی فرهنگی و هنری باز می گردد حتی اگر مجریان این برنامه باید های سخت افزاری را مهیا ننموده باشند و یا در جایی کمی و کاستی دیده شود باز هم این جامعه ی فرهنگی و هری استان است که باید از این موقعیت به وجود آمده هنرمندانه و به نفع خود بهره برداری نماید.

حضور طیف های مختلف هنری در جایی که مرکز تمامی فعالیت های کلان فرهنگی و هنری کشور به حساب می آید می تواند این بازتاب را به همراه داشته باشد که حقانیت، موجودیت و توان و ظرفیت بالای هنرمندان یزدی به منصه ی حضور و ظهور منجر شود و در این بین فایده ی حاشیه ای دیگر این است که می تواند این فرصت مجالی باشد برای بازشناسی، مقایسه و آ سیب شناسی فعالیت های فرهنگی و هنری که در چهارچوب های استانی و منطقه ای سنجیده می شده است . از طرف دیگر در کنار هم قرار گرفتن هنرمندان استان به دور از محیط فعلی شاید به این عاقبت خیر منتهی شود تا از تلاقی و داد و ستد اندیشه ای ، جریاناتی هدفمند و باور پذیر شکل بگیرند و منشأ تحولات زیبای فرهنگی و هنری باشند.

از یکشنبه به نوعی تمام توان هنری و فرهنگی استان یزد در جایی که تمام نگاه ها را به خود جلب خواهد نمود شروع به سنجیده شدن می نماید و این مهم وظیفه ای خطیر را بر دوشت مسئولان اجرایی و فرهنگی استان می نهد تا در کنار رسیدگی به حوزه ی کاری خود سری هم به این مجموعه بزنند که این حرکت خود می توان نوید بخش حرکت های خوب آتی باشد. از سوی دیگر جامعیت در اطلاع رسانی و جدیت در پوشش خبری توسط نیروهای خبری استان و استفاده از فضای مجازی و مکتوب خبری کشور خود ویترینی خواهد بود از افتخارات و بلند نظری های مردمان و هنرمندان خوب دارالعباده و از این فرصت نباید به سادگی گذشت که این ساده انگاری را هیچ زمانی نمی توان جبران نمود.