زمان : 18 Khordad 1390 - 13:56
شناسه : 34604
بازدید : 3650
علي نيکزاد تشريح کرد: ایجادجهش در امر ساخت وساز آزادراه ها با افزایش عوارض/افتتاح 870 کیلومتر راه آهن دراولویت امسال علي نيکزاد تشريح کرد: ایجادجهش در امر ساخت وساز آزادراه ها با افزایش عوارض/افتتاح 870 کیلومتر راه آهن دراولویت امسال

علي نيکزاد تشريح کرد:

ایجادجهش در امر ساخت وساز آزادراه ها با افزایش عوارض/افتتاح 870 کیلومتر راه آهن دراولویت امسال

سرپرست وزارت راه و ترابری گفت: من معتقدم عوارض آزادراه ها باید بالا باشد تا در کشور جهشی در امر ساخت و ساز آزادراه ایجاد شود زیرا هم اکنون پیمانکاران به دلیل به صرفه نبودن، تمایلی به ساخت آزادراه ندارند

سرپرست وزارت راه و ترابری گفت: من معتقدم عوارض آزادراه ها در مقطعی باید بالا باشد تا در کشور یک جهشی در امر ساخت و ساز آزادراه توسط بخش خصوصی ایجاد شود.

علی نیکزاد در گفت وگوی اختصاصی با پایگاه اطلاع رسانی دولت درباره میزان عوارض در نظر گرفته برای برخی از آزادراه های تازه تاسیس مانند آزاد راه خرم آباد - پل زال اظهار داشت: باید به این نکته توجه کرد که آزاد راه خرم- زال توسط بخش خصوصی ساخته شده و یکی از شاهکارهای مهندسی و از نظر من کار بسیار ارزشمندی است که موجب کاهش زمان سفر، مصرف سوخت و ایمنی در تردد شده است.

وی افزود: مردم می توانند از راه های دیگری نیز برای تردد استفاده کنند اما اگر عوارض تعیین شده را برای این آزاد راه پرداخت کنند، می توانند از این مسیر مطمئن تردد داشته باشند.

سرپرست وزارت راه و ترابری تصریح کرد: من معتقدم عوارض آزادراه ها باید بالا باشد تا در کشور یک جهشی در امر ساخت و ساز آزادراه ایجاد شود. هم اکنون ظرفیت کاری بخش خصوصی 45 هزار میلیارد تومان و میزان نقدینگی در دست مردم 300 هزار میلیارد تومان است. 6500 پیمانکار راه سازی داریم که به دلیل به صرفه نبودن، تمایلی به ساخت آزادراه ندارند.

وی افزود: البته در تعیین میزان عوارض جاده ای رفاه حال مردم و شرایط آنها نیز باید در نظر گرفته شود. اما ما باید این عوارض ها را در مقطعی بالا ببریم تا بتوانیم جهش مورد نظر را در امر ساخت و ساز آزادراه ها ایجاد کنیم.

نیکزاد خاطر نشان کرد: به طور مثال اگر عوارض آزادراه تهران شمال، 20 هزار تومان تعیین شود برای مردم از هر جهت بسیار با صرفه تر خواهد بود تا این که 12 ساعت در ترافیک معطل شوند.


870 کیلومتر در اولویت افتتاح راه آهن

سرپرست وزارت راه و ترابری همچنین درباره زمان اتمام پروژه راه آهن میانه به بستان آباد و بستان آباد به تبریز نیز گفت: هم اکنون 7500 کیلومتر راه آهن در دست ساخت است و برای افتتاح هر یک از آنها زمان معینی تعیین شده است.

وی اظهار داشت: امسال 870 کیلومتر راه آهن در اولویت افتتاح است که راه آهن شلمچه – خرمشهر، اراک به ملایر، میاندوآب - مراغه از مهم ترین این پروژه ها هستند. راه آهن میانه به بستان آباد هم در دست احداث است اما بعید می دانم امسال به افتتاح برسد.