زمان : 17 Khordad 1390 - 13:39
شناسه : 34571
بازدید : 3020
بيانيه بخشدار مركزي خاتم به مناسبت هفته محيط زيست   بيانيه بخشدار مركزي خاتم به مناسبت هفته محيط زيست

محیط زیست، مجموعه ای از انواع حیات در کره زمین است که در شبکه ای پیچیده و کاملاً وابسته به هم گرد آمده اند. حفظ این مجموعه برای بقای زندگی در آن بسیار مهم است.

كارشناسان حفظ محیط زیست، مهم ترین عامل تخریب و آلودگی کره زمین را انسان می دانند. با آنکه انسان مدعی پیشرفت و توسعه فرهنگ است، ولی محیطی را که خود در آن زندگی می کند، آلوده می سازد. برخی از مشکلاتی که به دلیل افزایش جمعیت و استفاده نادرست از طبیعت گریبان گیر جهان شده، عبارت است از: جنگل زدایی، بیابان زایی، شورشدن خاک های حاصل خیز، اسیدی شدن آب های شیرین، کاهش منابع آب شیرین، فرسایش خاک، افزایش استفاده از سموم و افزایش آلودگی های زیست محیطی.

اما خرداد هر سال برای ما ایرانیان همواره 3 مناسبت بزرگ زیست محیطی را به همراه دارد ، روز جهانی تنوع زیستی ( اول خرداد ) ، روز جهانی محیط زیست (۱۵ خرداد) و روز جهانی مقابله با بیانزایی(۲۷ خرداد ، ۱۷ ژوئن ) . روزهایی که  به ما یادآوری می کنند زمین و محیط زیست ما در خطر نابودی و از بین رفتن است  و بهترین گواه این مدعا چیزی نیست جز هوایی که در کلانشهرها استنشاق می کنیم ، بیابان هایی که روز به روز پیشروی می کنند ، منابع آبی که هر روز از میزان آن کاسته شده و ذخایر ژنتیکی که در حال انقراض و نابودی هستند و ...

باتوجه به نامگذاری سال 2011 به سال جهانی جنگل؛ شعار روز جهانی محیط زیست نیز "جنگل‌ها: طبیعت در خدمت شما" با هدف بررسی ارتباط بین کیفیت زندگی و سلامت جنگل‌ها و اکوسیستم‌های جنگل‌ها، انتخاب شده است.


 
محيط زيست هديه و موهبتي الهيست و سلامت محيط زيست نه تنها به سلامت انسان كمك مي كند بلكه امكان بهره مندي مناسب از مواهب طبيعي را براي بشر فراهم مي كند .بر اساس اصل 50 قانون اساسي ((حفاظت از محيط زيست كه نسل امروز و فردا بايد در آن حيات اجتماعي رو به رشدي داشته باشند وظيفه اي عمومي تلقي مي شود)) لذا از كليه مردم خوب شهرستان و دوستدران طبيعت در خواست مي شود در راستاي حفاظت هر چه بهتر از محيط زيست علي الخصوص  محيط زيست  شهرستان خاتم  تلاش كنيم و كمافي السابق با اداره هاي ذي ربط نظير اداره حفاظت محيط زيست  شهرستان همكاري لازم  داشته باشيم.

غلامرضا عطائي

بخشدار مركزي خاتم