زمان : 16 Khordad 1390 - 19:13
شناسه : 34556
بازدید : 5629
بیست دومین سالگرد عروج روح الله: سردار رشید: ما نتوانستیم ادبیات دوران امام را حفظ و به نسل سوم بیان کنیم بیست دومین سالگرد عروج روح الله: سردار رشید: ما نتوانستیم ادبیات دوران امام را حفظ و به نسل سوم بیان کنیم

بیست دومین سالگرد عروج روح الله:

سردار رشید: ما نتوانستیم ادبیات دوران امام را حفظ و به نسل سوم بیان کنیم

یزدفردا :این فرمانده دوران دفاع مقدس در خصوص رابطه امام و رزمندگان دفاع مقدس گفت: رابطه امام خمینی (س) با رزمندگان همچون رابطه خورشید با پرتوهای نور بود و رزمندگان خود را در سایه امام می دیدند.


رابطه امام با رزمندگان همچون رابطه خورشید با پرتوهای نور بود و رزمندگان خود را در سایه امام می دیدند.



سردار محسن رشید در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی جماران با بیان این مطلب و با اشاره به اینکه خرمشهر را بنده های صالح خدا آزاد کردند، گفت: کسانی که عبودیت خود را در چهارچوب مکتب خمینی (س) می دیدند با بکاربستن اسلام نابی که مصداق واقعی آن را در شخصیت امام می دیدند، خرمشهر را آزاد کردند که معنای واقعی آن در کلام حضرت امام تجلی پیدا کرد: خرمشهر را خدا آزاد کرد.



وی به تأثیر فتح خرمشهر در تاریخ اجتماعی ایران اشاره کرد و اظهار داشت: شکست های مکرر ایرانیان از قوای بیگانه در قرون گذشته موجب تبدیل احساس استقلال مردم به  عقده شده بود. این عقده تاریخی می رفت که به یک عقده اجتماعی بدل شود اما ابتکار عمل فرزاندان اسلام در آزادسازی خرمشهر، باعث احساس عزت و رفع این عقده شد.



رئیس اسبق مرکز تحقیقات و مطالعات جنگ سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تشریح عوامل تحمیل جنگ بر ملت ایران اشاره کرد و گفت: جنگی که صدام حسین علیه ما آغاز کرد، بزرگترین خیانتی بود که وی  علیه بشریت مرتکب شد. صدام در تلاش بود تا یک انقلاب جهانی بشری را به گفتمان سنی و شیعه و عرب و عجم تبدیل و اذهان عمومی جهان که اقبال فوق العاده ای به انقلاب و امام پیدا کرده بود را مخدوش کند اما فتح خرمشهر این ضایعه را برطرف کرد.



وی با بیان اینکه باید زمان بگذرد تا جنبه جهانی بودن انقلاب اسلامی نمایان تر شود، خاطر نشان ساخت : خیانت صدام شتاب توسعه فرهنگی انقلاب را کند کرد و دروازه های آن را با مخدوش کردن توسعه فرهنگی بست و خرمشهر این مسئله را تا حد زیادی بازسازی کرد.



سردار رشید در پاسخ به این سئوال که چرا جنگ بعد از فتح خرمشهر ادامه یافت تصریح کرد: یکی از دلائل ادامه جنگ توجه به افکار عمومی بود؛ ایرانیان به دلایل تاریخی نسبت به رژیم بعثی بدبین بودند و در دوران مبارزه نیز به دلیل رفتار این رژیم با امام خمینی (س) و بعد از آن تجاوز به میهن این احساس بدبینی  شدت بخشیده شد. افکار عمومی روی خوش به  صدام و نشستن بر سر میز مذاکره نشان نمی دادند و این مساله را بر نمی تافتند.



وی دومین دلیل ادامه دفاع مقدس را ضرورت حفظ استراتژی نظامی خواند و گفت: از لحاظ استراتژی نظامی اگرچه با آزادی خرمشهر به مرز کشور رسیده بودیم اما با این حال هنوز یک ششم مناطق اشغال شده در دست رژیم بعثی بود؛ اگر اراده جهانی از حقوق ملت ایران دفاع می کرد ما ادامه نمی دادیم اما اراده جهانی بر شروع و ادامه جنگ بود.



رشید افزود : مقابله با اراده جهانی تنها به آزادسازی خرمشهر ختم نمی شد، باید کاری می شد که صدام به عنوان تجاوزگر معرفی می شد و غرامت جنگ را پس می داد.



این فرمانده دوران دفاع مقدس در خصوص رابطه امام و رزمندگان دفاع مقدس گفت : رابطه امام با رزمندگان همچون رابطه خورشید با پرتوهای نور بود رزمندگان خود را در سایه امام می دیدند.



وی افزود : بعثی ها وقتی چند پاسدار را به شهادت می رساندند می گفتند امروز چند خمینی کشته ایم این شعار علاوه بر اینکه از روی کینه بود، رنگی از حقیقت داشت، هر کدام از اینها یک امام خمینی (س)  بودند و اگر امام خمینی (س) را از پشت جبهه برمی داشتند، دیگر رزمنده ای در کار نبود.



رشید ادامه داد : رزمندگان اسلام ناب را در حضرت امام خمینی (س) می دیدند و چون اسلامشان یک اسلام کربلایی بود، خمینی (س) را با جان و دل می پذیرفتند.



رئیس سابق مرکز تحقیقات و مطالعات جنگ سپاه در ادامه گفت: متأسفانه امروزه حتی ایثارگران نیز در بیان ارزش های دفاع مقدس به نوعی از ادبیات اومانیستی استفاده می کنند؛ این نوع ادبیات برای این مکتب مضر است.



وی با بیان اینکه ایثارگران همچون اسماعیل (ع) جان خود را به قربانگاه بردند اظهار داشت: کسانی که جان خود را قربانی می کنند نمی توانند ادعای مالکیت کنند. امروز وقتی از میراث جنگ نام می برید، انگار می گویید اینها طبقه ای هستند که می خواهند به قدرت برسند اصلا اینگونه نیست.



رشید با بیان اینکه جنگ بر ما منت دارد نه ما بر جنگ، گفت: آنچه فرماندهان بزرگ جنگ کردند در برابر کاری که ما کردیم قابل مقایسه نیست.



این فرمانده دوران دفاع مقدس با اشاره به ضرورت حفظ آثار فیزیکی مناطق جنگی اظهار کرد: حفظ آثار جنگ بهانه عدم آبادی خرمشهر نیست، باید به آبادی خرمشهر بصورت جدی اندیشید اما بیش از مسأله، پاسداشت حیثیت خرمشهری ها از همه مهمتر است.



وی در پاسخ به این سئوال که شما به عنوان یکی از فرماندهان دوران دفاع مقدس چه پیامی به نسل سوم دارید گفت: ما نتوانستیم ادبیات دوران امام را حفظ و به نسل سوم بیان کنیم از این بابت دچار یک چالش بزرگ هستیم که چه کنیم که وقتی با نسل سوم سخن می گوییم، مصادیق واقعی را پیدا کنند.



وی گفت: باید با عملی شدن فرهنگ ایثارگری به عنوان یک فرهنگ ملی و نه یک فرهنگی بخشی، بتوانیم از پس این مشکل بر بیایم .



رشید در پایان اظهار داشت: من به نسل سوم می گویم ما شرمنده ایم از اینکه نتوانستیم فرهنگ ایثارگری را برای شما نگه داریم و اگر این میراث را به شما نرسانیم، مقصر هستیم.