زمان : 15 Khordad 1390 - 17:11
شناسه : 34523
بازدید : 3381
بیست دومین سالگرد عروج روح الله:امام خمینی(س) شخصیتی ایستاده بر قله فقاهت بیست دومین سالگرد عروج روح الله:امام خمینی(س) شخصیتی ایستاده بر قله فقاهت

بیست دومین سالگرد عروج روح الله:حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست در همایش روش شناسی اجتهاد امام خمینی مطرح کرد:

امام خمینی(س) شخصیتی ایستاده بر قله فقاهت

یزدفرا:برای فهم روش شناسی امام باید ابتدا مطالب ایشان را به درستی بفهمیم ودرک کنیم. امام در سراسر فقه خودشان به عرصه های مختلف توجه داشتند و کارایی گسترده ای را برای عقل در استنباط قائل هستند.

جماران - تهران:حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست، خواستار تبیین اندیشه‌ها و روش‌های اجتهادی حضرت امام خمینی(س) در حوزه های علمیه از طریق برگزاری کرسی های نظریه پردازی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبری جماران، حجت الاسلام والمسلمین ابوالقاسم علیدوست از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، روز پنج شنبه در همایش روش شناسی اجتهاد امام خمینی(س) گفت: روش شناسی برگردان متدولوژی است. در روش شناسی ما دنبال منطقی هستیم که حاکم بر کار است، به عنوان مثال اگر می گوییم روش شناسی اجتهاد، دنبال شناخت روش استنباط هستیم، مطابق این تعریف ما دنبال روشی هستیم که امام در عملیات استنباط به کار گرفته‌اند.


استاد حوزه علمیه قم در این همایش که در مدرسه تخصصی فقه امام خمینی(س) قم برگزار شد؛ گفت: روش شناسی به اعتبار مضاف‌الیه اقسام مختلفی پیدا می کند که باید به همه جوانب کار نگریست و آنها را مورد توجه قرار داد.


 وی با تجلیل از شخصیت علمی امام راحل تاکید کرد: امام خمینی(س) شخصیتی ایستاده بر قله فقاهت، داری مقلدان فراوان و جایگاه برجسته هستند و شناخت روش اجتهادی ایشان بسیار مهم است. روش شناسی اجتهادی یک مساله فقهی است، از نظر اهمیت بحث فکر می کنم هیچ فقیهی از بحث روش شناسی مستغنی نیست.


استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تصریح کرد: روش شناسی اجتهاد خود انسان را به روش می رساند، کم نداریم فقهایی که در بحث های روش شناسی روش ثابتی ندارند؛ از این رو یک جا ممکن است خود را اخباری نشان دهند و یک جا خود را اصولی جلوه دهند، در یک جا تاریخ را مورد بررسی قرار دهد و در یک جا تاریخ را مورد ارزیابی و دقت قرار ندهد.


 استاد سطح عالی حوزه علمیه قم بیان داشت: این مساله ناشی از عدم انتخاب روش است، به همین دلیل بزرگانی را می بینیم که وقتی بحث روش شناسی می شود اشکالاتی به طرف مقابل می‌گیرند. مرحوم صاحب جواهر در جاهای مختلف تعبیری که می خواهد از روش برخی فقها بکند می گوید فلانی از فقه چیزی نچشیده است و روش مقابل را تخطئه می کند و از تعبیر وسوسه استفاده می‌نماید.


 حجت الاسلام والمسلمین علیدوست بیان کرد: بسیاری از اشکالات ما به افراد و اساتید به این دلیل است که روش طرف را نشناخته‌ایم و به درستی درک نکرده‌ایم. روش شناسی اجتهادی باید در حوزه تبدیل به یک عرف و هنجار شود و در ساختار علوم اساسی در فلسفه فقه جا بگیرد، در غیر این صورت بسیاری از اشکالات ما بی پاسخ خواهد ماند.


 وی با اشاره به اهداف روش شناسی اجتهادی امام خمینی(ره) تصریح کرد: برای فهم روش شناسی امام باید ابتدا مطالب ایشان را به درستی بفهمیم ودرک کنیم. امام در سراسر فقه خودشان به عرصه های مختلف توجه داشتند و کارایی گسترده ای را برای عقل در استنباط قائل هستند.


 عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: مخالفان امام راحل هم معترفند که ایشان در گستره دانش در فقه و اصول بر قله ایستاده اند و دارای نوآوری هایی هستند. ما با درک روش های امام خمینی به دنبال این هستیم که مطالب ایشان را بفهمیم.


 وی خواستار تبیین اندیشه ها و روش های اجتهادی امام شد و بیان داشت: باید با دعوت از شاگردان بی واسطه ایشان این مسائل مورد کنکاش و مداقه قرار گیرد.


 مسوول کرسی های نظریه پردازی در دانشگاه های سراسر کشور ادامه داد: ما می توانیم دهها کرسی منضبط در زمینه اندیشه های اصولی و فقهی امام خمینی داشته باشیم و از این رهگذر برای بسط، بررسی و نقد روش های ایشان بهره بگیریم.


 حجت الاسلام والمسلمین علیدوست تاکید کرد: در قالب کرسی های نظریه پردازی می توان نوآوری های امام را تببین و نقد کرد، این مساله باعث می شود که نظرات ایشان مهجور نماند.


 وی در پایان ابرازداشت: مهجور ماندن افکار و نظریات امام ظلم به امام است و می توان با برگزاری کرسی های نظریه پردازی این مساله را محقق کرد