زمان : 15 Khordad 1390 - 16:34
شناسه : 34512
بازدید : 3046
بیست دومین سالگرد عروج روح الله:مصطفی درایتی: انقلاب اسلامی نقش پررنگی در تحولات خاورمیانه داشته است بیست دومین سالگرد عروج روح الله:مصطفی درایتی: انقلاب اسلامی نقش پررنگی در تحولات خاورمیانه داشته است

بیست دومین سالگرد عروج روح الله:مصطفی درایتی:

 انقلاب اسلامی نقش پررنگی در تحولات خاورمیانه داشته است

یزدفردا "جماران:نقش امام خمینی باعث تحرکات فکری و عملی بسیاری در ایران و جهان شد. شاید بتوان گفت مهمترین نقش امام این بود که توانست به جامعه اسلامی بفهماند هویت و جایگاه خود را حفظ کنند؛ چیزی که قبل از آن با توجه به ضعف جامعه اسلامی مردم کمتر به آن توجه می کردند و حتی تصور نمی کردند که امکان عملی شدن این موضوع وجود داشته باشد.


مصطفی درایتی، فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت گو با پایگاه اطلاع رسانی و خبری جماران، از مهمترین بعد شخصیتی حضرت امام (س) صحبت به میان آورد و گفت: بنده به عنوان فردی که حضرت امام را درک کرده ریشه عرفانی و نگاهی که ایشان به مسائل معرفتی داشتند را از برجسته ترین نقاط شخصیتی وی می دانم.


درایتی سخنان خود را اینگونه ادامه داد: معتقدم نفوذ حضرت امام در بین مردم هم ناشی از نگاه عرفانی ایشان به معارف دینی بود که این نوع نگاه وسعتی را به نگاه وی میداد .

درایتی در پاسخ به این سوال که نقش امام را در بیداری اسلامی چگونه می بینید گفت: حضرت امام (س) با توجه به این که شخصیتی چند بعدی داشتند، نگاه ایشان به مردم و جهان شاید با دیگران تفاوت جدی داشت که این نفوذ و وسعت نظر امام از محیط ایران خارج می شد و تاثیر جدی داشت بر افرادی که صحبت های امام را می شنیدیند و متاثر از رفتار ایشان می شدند.

این فعال سیاسی در ادامه تصریح کرد: نقش امام خمینی باعث تحرکات فکری و عملی بسیاری در ایران و جهان شد. شاید بتوان گفت مهمترین نقش امام این بود که توانست به جامعه اسلامی بفهماند هویت و جایگاه خود را حفظ کنند؛ چیزی که قبل از آن با توجه به ضعف جامعه اسلامی مردم کمتر به آن توجه می کردند و حتی تصور نمی کردند که امکان عملی شدن این موضوع وجود داشته باشد.

درایتی همچنین گفت: امام خمینی به مردم نشان دادند که اگر وحدت به وجود آید هیچ مانعی نمی تواند مانع راه آن ها شود و طبیعتا نقش حضرت امام در این موضوع بسیار تاثیر گذار بود که هنوز هم میتوان تاثیر آن را در جهان مشاهده کرد.

درایتی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که نقش بی بدلیل امام خمینی را در پیروزی انقلاب اسلامی چگونه ارزیابی می کنید، گفت: نقش امام در پیروزی انقلاب ویژگیهایی داشت که دوست و دشمن به آن اذعان دارند و اکثریت ملت ایران را تحت یک شعار و یک اراده قرار داد که این مرهون حضرت امام (س) بود .

مشاور رییس جمهور سابق کشورمان در ادامه اینگونه گفت: مبارزاتی که در 60 سال قبل از انقلاب در کشور وجود داشت و هر کدام در مقاطعی خاص نتایجی در بر داشت بعد از مدتی به فراموشی سپرده می شد و ماندگاری این مبارزات نیازمند وجود رهبری بود که تا زمان امام خمینی میسر نشده بود که طبیعتا این نقش نقشی غیر قابل جایگزین بود و پس کسی نمیتواند منکر نقش حضرت امام در پیروزی انقلاب شود.


درایتی جهان بعد از امام خمینی را اینگونه توصیف کرد: بعد از انقلاب تحولات زیادی در جهان اتفاق افتاد که مهمترین آن فروپاشی بلوک شرق بود. البته بعد از آن نیز تحولات یکی پس از دیگری آغاز شدند که میتوان گفت این تغییرات، تغییراتی اساسی بود که نقش انقلاب اسلامی ایران درآن ها بی تاثیر نبود.


وی گفت: البته نمی توان نقشها را مشخصا تفکیک و مجزا کرد ولی این تحولات عمدتا تحت تاثیر جدی انقلاب ایران بود در حال حاضر نیز اتفاقاتی که در منطقه شاهد به وقوع پیوستن آن هستیم شاید تاحدی تاثیر انقلاب اسلامی است البته این نقش بستگی به این دارد که ما در کشور تحولات مدیریتی را چگونه پیش ببریم. میتوان گفت گرچه بسیاری از تحولات در جهان تحت تاثیر بسیاری دیگر از عوامل هم هستند ولی انقلاب اسلامی ایران نقش پررنگتری در این تحولات بازی کرده است.


این فعال سیاسی در پاسخ به این سوال که طرح کدام بخش از اندیشه های امام بیش از دیگر بخش ها برای جهان امروز ضروری تر است گفت: اگر چه برخی معتقدند که نگاه عرفانی برای مدیریت کردن جهان نگاه خوبی نیست ولی معتقدم که وسعتی که نگاه عرفانی به انسان میدهد در مسائل اجتماعی می تواند نقش اساسی پیدا کند . همچنین این نگاه میتواند برای کسانی که متولی اندیشه های امام (س) هستند اهمیت بیشتری داشته باشد .


وی در پایان همچنین گفت : در نگاه عرفانی از تعصبات خاص و تنگ نظری ها کاسته می شود که این موضوع می تواند در روابط مسالمت آمیز جوامع کارساز باشد . این منظر امام منظر دلنشین تری برای اندیشه های امام است . با این حال جنبه های دیگر را هم میتوان در نظر گرفت ولی نگاه عرفانی با پذیرش اختلاف ها و سلایق گوناگون می تواند الگوی بازتری را در کشورهای اسلامی باعث شود.