زمان : 15 Khordad 1390 - 16:19
شناسه : 34510
بازدید : 5095
حاشیه های مراسم 14 خرداد90 حاشیه های مراسم 14 خرداد90

حاشیه های مراسم 14 خرداد90

یزدفردا :جمارن"22سال پس از عروج عارفانه رهبرکبیر ایران اسلامی ، هزاران عاشق دلباخته خمینی بزرگ، در میقاتی بزرگ گرد هم آمدند تا در رثای رهبر خود، یاد و نام بزرگ او را بزرگ بدارند. امروز حرم رهبر فقید جمهوری اسلامی میعادگاه فراطبقه ای ایرانیانی بود که دوستدار خمینی بودند. پیران همدوش جوانان و نوجوانان بر بالین پیر جماران آمده بودند.

نماینده هایی از سراسر جهان و تمام دهکده ها و شهرهای ایران، در صفوف فشرده ای به میثاق بزرگ با امام محبوب نشستند. فارس و ترک و لر و کرد و عرب و بلوچ و گیلک و مازنی و … همه و همه، همه باهم دست به دست هم دادند تا روزی بزرگ را رقم بزنند.

کاروان هایی از جنس عشق و شور، پیاده و سواره از تمام نقاط ایران خود را به حرم امن خمینی رساندند تا بگویند، ایران یکپارچه، نه گذشته را فراموش کرده است و نه از آینده غافل شده است .

بزرگداشت بزرگ اگرچه ساعت نه و سی دقیقه با قرائت قرآن توسط استاد قصری زاده آغاز شد، اما میعادگران از ساعت ها قبل وارد میقات شده بودند و در انتظار آغاز دو سخن: سخن یادگار امام و سخن جانشین امام.

مرثیه سرایی مداح اهل بیت که تمام شده، مجری مراسم اعلام کرد یادگار امام حجت الاسلام و المسلمین سید حسن خمینی سخن خواهد گفت اما قبل از ایشان حجت الاسلام موسوی از اعضای بیت رهبری توصیه هایی را گوشزد می کند.حجت الاسلام و المسلمین موسوی در سخنانی کوتاه خطاب به حاضران تاکید کرد که باید شان مراسم امام رعایت شود.

پس از سخنان موسوی یادگار امام در میان شعف حاضران و شعار صل علی محمد بوی خمینی آمد، وارد صنه شد و پشت تریبون قرار گرفت. سید حسن خمینی از مردم تشکر کرد و سخن را با بیاناتی در باب اخلاق آغاز کرد.

اگرچه امسال هم و نه مانند سال قبل، عده ای بسیار اندک قصد داشتند، رویداد تلخ سال قبل را تکرار کنند، اما اعتراض قاطع مردم و دست اندارکاران مراسم و نیز اعضای بیت رهبری از جمله حجت الاسلام و المسلمین خلفی، باعث شد در همان لحظات اول، تلاش این گروه نقش بر آب شود.

سخنرانی یادگار امام با این تاکید که بیایید اخلاقی عمل کنیم، تهمت نزنیم، دروغ نگوییم و مودب باشیم، پایان یافت و آنگاه رهبر معظم انقلاب اسلامی در میان شوق و شور بی نظیر مردم، به صحنه آمده و به ایراد سخن پرداختند. پیش از ایراد سخن، رهبر معظم انقلاب همانند سال گذشته به تفقد از یادگار امام پرداختند.

آنچه بر ابهت مراسم می افزود، حضور مهمانان خارجی، دیپلمات ها و سفرای کشورهای سراسر دنیا در ایران بود. آنان که سمت راست جایگاه بر صندلی ها نسشته بودند، بصورت زنده ترجمه سخنان یادگار امام و رهبر معظم انقلاب اسلامی را استماع می کردند.

حضور قاطبه مسوولان و سیاستمدارن نظام و جلوس در کنار هم از دیگر ویژگی های مراسم بود. سیاستمداران ایرانی با سلیقه های مختلف یک بار دیگر کنار هم نشستند تا بگویند، همه دنباله رو آرمان های امام هستند. در جایگاه ویژه مهمانان حرم مطهر امام خمینی (ره)، هنگامی که مقام معظم رهبری در حال سخنرانی بودند، به ترتیب سیدحسن خمینی، آیت الله مهدوی کنی، محمود احمدی نژاد، آیت الله صادق لاریجانی، آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت الله محمود هاشمی شاهرودی، آیت الله احمد جنتی، علی لاریجانی، آیت الله موسوی بجنوردی ومحمدرضا رحیمی نشسته بودند.

جمعی از وزرای دولت از جمله وزرای امورخارجه، کشور، آموزش و پرورش و.... برخی معاونین رئیسجمهور از جمله معاون برنامه ریزی و راهبردی و رئیس سازمان انرژی اتمی نیز حضور داشتند. از میان فرماندهان نظامی نیز سردار جعفری، سردار قاسم سلیمانی و ... در ردیف مهمانان ویژه حضور داشتند.برخی از نوههای بنیانگذار انقلاب، سید یاسر و سیدعلی خمینی و علی اشراقی نیز حضور داشتند.چهرههای دیگری همچون محمدباقر قالیباف، آیتالله ریشهری، مجیدانصاری، سعید مرتضوی و ... نیز در میان مهمانان دیده میشدند.

حضور فعال ماموران آتش نشانی، بهداشتی، اروژانس، هلال احمر و … از دیگر ویژگی های این مراسم بود.

خبرنگاران و عکاسان رسانه های مختلف کشور و جهان در حلقه های سه گانه به پوشش مراسم بزرگداشت امام مشغول بودند. حضور چندین فیلم بردار هم، از نکات جالب توجه بود.

مراسم با سخنان رهبر انقلاب درباره مردم مظلوم بحرین شکل عاطفی به خود گرفت و با دعای ایشان و آمین مردم پایان یافت.

مراسم امسال بدون هرگونه مشکلی به انجام رسید و همانطورکه مسوولین مراسم اعلام کرده بودند، رمز وحدت همه نیروهای نظام و همه مردم ایران شد.